Dagens nyheter

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kina:
Kraftiga regn och jordskred. 150 döda och fler än 3 miljoner hemlösa.
Tid i Rapport: Drygt 15 sekunder
Nyhet nr 18 på DNs löp på webben.

Sydafrika:
Bollen var inne men domaren dömde inte mål.
Tid i Rapport: Ca 5 minuter
Nyhet nr 3 på DNs löp.

Jag tycker det är rubbat. Varför tillåts sporten alltid ta så mycket plats? Den hör inte ens hemma på nyheterna utan i sportnytt etc.

Det var en konstig fråga. Det som engagerar många får mycket utrymme. Inte komplicerat alls.

Varför får inte antalet självmord som sker här i sverige någon mediabevakning det är ju fler än de som dör i trafiken!?

Kanske för att det är en tråkig och depromerande nyhet, fotboll är mer glädje.

Ok. Varför engagerar en sån trivial händelse som en fotbollsmatch mer än katastrofer etc? Är inte det snett?
Håller med till fullo. Ett tag (fortfarande?) dog det hundratals i Irak i bil/självmordsbomber per dag, det fick knappt nått utrymme alls.

Exakt. Borde inte nyheterna täcka "viktiga" händelser.
Visst kan de rapportera om sport, men kanske i ett eget program? Annars kunde de ju lika gärna rapportera om dammets utbredning bakom min dator, eller flatlössens vara eller inte vara.

Sport hör inte hemma bland nyheterna, annat än kanske som en 10-sekundersnotis. Resten kan ha ett eget program eller flera.

Om inte sport är nyheter så förstår jag inte hur andra händelser kan vara "nyheter".
Vilka nyheter är nya nog? Måste det vara nytt? Är jordskred nytt? :confused:
Är ekonominyheter nya? Är politiska nyheter nyheter eller är de händelser? :5sure
Att 150 kineser dör är en lika stor förändring som om en svensk drunknar, det får en notis på text-tv s128, på sin höjd.

Ok. Varför engagerar en sån trivial händelse som en fotbollsmatch mer än katastrofer etc? Är inte det snett?

Jag tror inte människor orkar se alla katastrofer och skit från världens alla hörn.
Jag vet när jag var arbetslös för en tid sedan så orkade jag inte se nyheter där det handlade om sänkta ersättningar, ökande arbetslöshet, tvinga folka att skaffa sig jobb som inte fanns.
Man orkar inte med all skit som händer i världen. Tyvärr.

• Gilla
Reaktioner: SGM
Varför får inte antalet självmord som sker här i sverige någon mediabevakning det är ju fler än de som dör i trafiken!?

Kanske för att det är en tråkig och depromerande nyhet, fotboll är mer glädje.

Det finns studier som visar att självmord ökar i samband med att det tas upp i TV. Effekten sägs vara som så att det känns mindre tabu att ta livet av sig om man sett i TV att "alla andra gör det".
Mig veterligen är det därför man inte omfattar det i nyheterna.

Om dagens nyheter skulle välja bort sporten skulle väl det komma någon och säga: Men vart f*n är sporten? varför är den inte på första sidan? vad är detta för en tidning? sport är ju allt, vem bryr sig om naturkatastrofer när domaren inte ens kan se att bollen var i målet :tungan

Håll i hästarna!
Det händer minsann sake ute i världen också.
En ganska knäpp kvinna i ett annat land har fått en FUL FRISYR!!!

Fi fan.

Och så gnäller hon över att fotografer förföljer henne överallt. Bland annat för att knäppa bilder på hennes frisyr.

Konstigt att hon fick en knäpp och raka av sig allt håret för några år sedan...

(själv har jag alltid konstig frisyr och skulle definitivt inte vilja få en bild tagen en tidig lördag eller söndagmorgon publicerad i all världens tidningar. Men det är väl bara jag)

Nyhetsbevakning i realtid e nåt man som lekman inte har så jäkla mycket att säg till om. Finns nån stackare där när det händer så blir det en nyhet.

Skildringen/rapporteringen e vad kanalen/tidningen tror vi e intresserade av att suga i oss.

Nyhetsvärdet e väl ganska personligt vad vi väljer att ta in eller vad som ligger oss närmast.

Ett tvärsnitt vad som kan ses/höras en dag:
-54 döda i Afganistansk bilbomb
-163 döda i indisk tågkrock
-En svensk man fängslad för kokaininnehav i Thailand
-Ett svenskmål i bundesliga
-Börsen upp/ned
-Sol på gotland
å bakar vi in AB:
-Loohan i fängelse
Välj vad du vill ha.

Kort å gott, man ger ett brett utbud för att tilltala flera.

Simpel as that.

Men det går ju alltid att tipsa lokalblaskan om att man hittat en trattkantarell i juni, eller har en tremeters solros på tomten om man nu inte gillar fotboll.

Är man inte intresserad av nöjes/kändisnyheter som att Britney har ny frisyr så föreslår jag att man helt enkelt inte läser nöjesbladen. Det är ju som att läsa en fisketidning och klaga på att dom skriver om fiske.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park