Dagens nyheter

Varför får inte antalet självmord som sker här i sverige någon mediabevakning det är ju fler än de som dör i trafiken!?

Kanske för att det är en tråkig och depromerande nyhet, fotboll är mer glädje.

Har inget att göra med hur kul/tråkig en händelse är, däremot finns det inget allmänintresse i att folk begår självmord. Vad som kommer med i tidningen beror också på geografisk och kulturell anknytning. Vi vet tex föga om de politiska spänningarna i Uruguay medans vi har större koll på vad som händer i Tyskland.

Har inget att göra med hur kul/tråkig en händelse är, däremot finns det inget allmänintresse i att folk begår självmord. Vad som kommer med i tidningen beror också på geografisk och kulturell anknytning. Vi vet tex föga om de politiska spänningarna i Uruguay medans vi har större koll på vad som händer i Tyskland.
Den bild jag har fått är den att det inte skrivs om självmord av den anledningen att man inte vill att självmordsbenägna skall finna ett egenvärde i det = publicitet.

Den bild jag har fått är den att det inte skrivs om självmord av den anledningen att man inte vill att självmordsbenägna skall finna ett egenvärde i det = publicitet.

Ähum...? förstår jag dig rätt nu? Pressen skulle alltså enats om att inte skriva om självmord för att eventuellt rädda livet på nån som redan står på broräcket?

1) Det saknar allmänintresse
2) Självmordsbenägna skall inte "uppmuntras"

2. Då tycker jag vi gemensamt kan önska att rapporteringen om mord å våldtäkter upphör med det snaraste, för jag tycker det har blivit lite väl populärt nu.

1. Det saknar inte ett jäkla dugg allmänintresse, men det saknas med all säkerhet ett intresse för de efterlevande att inte hamna i pressen för det misslyckande ett självmord inom familjen kan kännas som. Iom det finns lixom ingen story utan bara skvaller.

Svaret blev väl lite bakvänt men det reder du säkert ut med ditt sätt att resonera. :tummenupp

2. Då tycker jag vi gemensamt kan önska att rapporteringen om mord å våldtäkter upphör med det snaraste, för jag tycker det har blivit lite väl populärt nu.

1. Det saknar inte ett jäkla dugg allmänintresse, men det saknas med all säkerhet ett intresse för de efterlevande att inte hamna i pressen för det misslyckande ett självmord inom familjen kan kännas som. Iom det finns lixom ingen story utan bara skvaller.

Svaret blev väl lite bakvänt men det reder du säkert ut med ditt sätt att resonera. :tummenupp
Du når nästan hela vägen fram och i ett fulländat samhälle utan subjektivitet skulle du ha rätt. Men i det här samhället har du fel.

Nyhet 1: Kvinna begick självmord, lämnar efter sig en trasig familj.
Självmord är tabubelagt och saknar allmänintresse. (I framtiden kanske vi kan debattera självmord lika öppet som sex debatteras nu.)
Nyhet 2: Kvinna mördad, förövaren på fri fot.
En mördare som springer runt på din bakgård är ganska intressant. Mord faller inte under samma tabu som självmord.

Om vi skulle gräva lika mycket i självmord som i mord kan du se fram emot betydligt mer skvaller. Mord är ofta ett resultat av stundens hetta (maximalt en halvsida med bakgrund). Självmord skulle kunna beskrivas i en medföljande bilaga på trehundra sidor.

Du når nästan hela vägen fram och i ett fulländat samhälle utan subjektivitet skulle du ha rätt. Men i det här samhället har du fel.

Å lite mer text...

Exakt vad vill du läsa om självmord? Hur man surrar en hängsnara? Hur mycket å vilket preparat tillsammans med sprit? Tvär- eller längsgående snitt?
Eller vill du läsa snyftstories om "Tony å Benke testade heroin - Tony va en go kille", eller "Linda våldtogs systematiskt av sin styvfar - hon blev 18."?
Den senare skiten bläddrar man förbi ett par tre ggr om året just dom få dagarna Littorin inte knullat snett, fotbolls-vm är över, Ford inte behöver kalla tbax 23000 bilar å en AIKare inte åkt fast för nåt. Dvs det e inte nyhetsvärde i det, utan det e nyhetstorka!
Linda är samtalsämnet i hissen mellan 6:e å 3:e, eller byhålavägen 23-18 på väg för att handla, med en flyktigt bekant granne. Tony e bara död.

Vissa mord berör, andra gör det inte. Självmord i sig gör det inte alls

Exakt vad vill du läsa om självmord? Hur man surrar en hängsnara? Hur mycket å vilket preparat tillsammans med sprit? Tvär- eller längsgående snitt?
Eller vill du läsa snyftstories om "Tony å Benke testade heroin - Tony va en go kille", eller "Linda våldtogs systematiskt av sin styvfar - hon blev 18."?
Den senare skiten bläddrar man förbi ett par tre ggr om året just dom få dagarna Littorin inte knullat snett, fotbolls-vm är över, Ford inte behöver kalla tbax 23000 bilar å en AIKare inte åkt fast för nåt. Dvs det e inte nyhetsvärde i det, utan det e nyhetstorka!
Linda är samtalsämnet i hissen mellan 6:e å 3:e, eller byhålavägen 23-18 på väg för att handla, med en flyktigt bekant granne. Tony e bara död.

Vissa mord berör, andra gör det inte. Självmord i sig gör det inte alls
Jag förstår inte alls vad du försöker få fram. Gör du? Det enda jag kan luska ut är att självmord saknar allmänintresse, vilket är ruskigt likt det jag skrev här:

1) Det saknar allmänintresse
2) Självmordsbenägna skall inte "uppmuntras"

men inte alls likt det du skrev precis efter:

1. Det saknar inte ett jäkla dugg allmänintresse,

?ud ranem daV

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...