Dagens MC-olycka

Detta kommer bekostas av försäkringsbolag hur man än vrider och vänder på det... visst, mindre kostnad än 20års rehab men ändå en kostnad.

Ok, han körde utan hjälm och så taskigt att han körde ihjäl sig själv och skadade sin passagerare allvarligt. Han körde om andra trafikanter enligt tidningsartikeln.
Med andra ord så körde han med otroligt taskigt omdöme och uppenbarligen snabbare än andra trafikanter... alltså hade han inte i trafiken att göra.

Och slår man ihop de faktorerna så tror jag sannolikheten för fylla är ganska stor. Personer som kör i trafiken på fyllan har förbrukat sin rätt i samhället om du frågar mig.

Jo, för köra om bilar, dvs hålla högre hastighet än övriga trafiken har ju vi aldrig gjort nån av oss härinne :va

Köra på fyllan är ju naturligtvis inte så bra, men möter endå mycket hellre en motorcyklist som kör på fyllan än ett vanligt fruntimmer som försöker köra bil medans hon målar naglarna och pratar i nallen.

Säger inte att killen ifråga hade bra omdöme, slutresultatet visar ju att så inte var fallet.

Så fort nån väljer att köra i shorts, eller utan hjälm med för den delen, ska all hoppa på dem som gamar för de avviker från normen.

Eget ansvar.
Eller är alla verkligen så dumma i sverige att vi konstant behöver lagar och regler för att inte ta livet av oss själva?
Kör själv alltid med skinnställ för jag vet att det gör ont att glida mot asfalt utan det, behöver inga lagar och regler för att använda det. Väljer nån annan att göra på annat vis är det upp till dem.

Jo, för köra om bilar, dvs hålla högre hastighet än övriga trafiken har ju vi aldrig gjort nån av oss härinne :va

Köra på fyllan är ju naturligtvis inte så bra, men möter endå mycket hellre en motorcyklist som kör på fyllan än ett vanligt fruntimmer som försöker köra bil medans hon målar naglarna och pratar i nallen.

Säger inte att killen ifråga hade bra omdöme, slutresultatet visar ju att så inte var fallet.

Så fort nån väljer att köra i shorts, eller utan hjälm med för den delen, ska all hoppa på dem som gamar för de avviker från normen.

Eget ansvar.
Eller är alla verkligen så dumma i sverige att vi konstant behöver lagar och regler för att inte ta livet av oss själva?
Kör själv alltid med skinnställ för jag vet att det gör ont att glida mot asfalt utan det, behöver inga lagar och regler för att använda det. Väljer nån annan att göra på annat vis är det upp till dem.

Du kan ju inte välja vilka delar ur händelsen du vill och exkludera andra och sen säga att vi är dumma som kritiserar.
Ja, jag kör snabbare än de flesta bilister när jag är ute och kör.... men jag kör inte utan hjälm (dåligt omdöme) med passagerare utan hjälm (dåligt omdöme) på ett sätt som gör att jag kör ihjäl mig.
Det är när du lägger ihop dessa faktorer som gör att man kritiserar honom, inte vissa bitar utvalda av nån tangentbordsryttare.

Han dog så kostnaderna kommer inte beröras ett dugg. Skulle han haft massa skyddskläder kanske han hade överlevt och behövt rehab i 20år, DET kostar.

Förstår inte alls ditt resonemang om att han körde bland folk, vet inte var han körde men är det farligare för andra om JAG kör utan hjälm? i flippflopps kanske tom :)

tror jag är mycket säkrare för andra trafikanter utan hjälm för då kan jag inte köra så fort utan att behöva blunda för fartvinden eller få en humla i ögat.

OOPPPSS!

Har man inte tillräckligt med förstånd så man förstår att det är bra med hjälm så undrar jag o man då kan tänka tanken " HHMMM låg fart är bra om man eventuellt får humla i ögat". Nä det är antagligen tvärtom.

Jag skulle vilja påstå att personer som kör utan hjälm/skyddskläder på stan/vägarna, procentuellt, bidrar mer till olycksstatistiken än de som kör med hjälm och skyddskläder, just med tanke på ovanstående avsaknad av förstånd!

Observera att jag absolut tar avstånd fr att köra utan skyddsutrustning, MEN.

Man hör aldrig någon som säger:
- Nu har det dött en till av rökning, att de aldrig kan lära sig att inte dra halsbloss. Ytterligare en kostnad för mig som skattebetalare.

Nu säger rökaren:
_ Jag betalar en dj.... massa skatt när jag köper tobak.

Jo, men den hjälmlöse kanske också tyckte att han bidrog genom att betala en dyr försäkring.

Kan det ha varit en sån där hårding på kromsläde som har läkarintyg på att han inte kan ha hjälm?

Körde han på fyllan är det mycket möjligt att försäkringen inte gäller.
Dock tror jag inte försäkringsbolagen räknar premier på antal utbetalade kronor, snarare på sannolikheten för olycka, och den beräknas troligen på olycksstatistiken. Alltså påverkas våra premier av olyckor, vare sig de leder till utbetalningar eller inte.

Du har nog en poäng där. Krämarjävlar e alltid krämarjävlar oavsett vilket håll dom har röven åt...alla medel för att slippa pynta men roffa med statistik i ryggen.

Men det förändrar inte fb's synsätt med en olycka hit eller dit. Dom tar pengar där det finns, å det är i alla hobbyverksamheter. Så våra premier e HÖGA mest för att vi e villiga våp å inte för att nån e dum på fyllan eller skenförsäkrar.... mestadels.

Står likadant i Helsingborgs Dagblad. Inget om att de var hjälmlösa. Tycker nästan de borde tvingas uppe sådana omständigheter.

Igår var jag ute på en ö utanför Göteborg. Inte en en enda person, ung som gammal av bägge könen hade hjälm på huvudet när de framförde moped eller flakmoped på de små gränderna eller vägarna.

Så ser det nog ut på många håll rund om i landet där polisbevakningen är minimal och chansen att åka fast är ännu mindre. Då struntar folk säkerheten.

Tråkigt att läsa om den här typen av olyckor. Känns så onödigt.

Vilken ö va du på?

Dom tar pengar där det finns, å det är i alla hobbyverksamheter. Så våra premier e HÖGA mest för att vi e villiga våp å inte för att nån e dum på fyllan eller skenförsäkrar.... mestadels.

Så du menar att försäkringspremierna är höga för att MCförare är villiga att betala, inte för att olycksfrekvensen, stölder och invaliditeter är högre för denna typ av försäkringar?

Så hur kommer det sig att en glidare eller veteranhoj inte är särskilt dyr att försäkra?

• Gilla
Reaktioner: SGM
vart står uppgiften om att föraren var hjälmlös och körde på fyllan?

Eget ansvar är en del av allas ansvar

Gnäll gnäll gnäll, gubben får väl köra på fyllan utan hjälm om han vill (om det nu va så det hände), är ni alla hans morsa eller?

Klart trist att folk mister livet, men alla får ju ta eget ansvar. Har ni inte råd med försäkring så ge fan i att försäkra hojen då

Trådskaparen ville lyfta fram och belysa det faktum att sådana här händelser på ett eller annat sätt drabbar MC-kollektivet negativt.

Naturligtvis är du, "Klubba" en del av det också och berörs av alla fördelar och nackdelar som vi andra som skapas av alla MC-relaterade processer i samhället.
Kort sagt, vi som MC-kollektiv har den attityd och lagtext mm från samhällets sida som vi förtjänar(som "Klubba" påverkar också).

Eget ansvar är bara en del av syftet med denna tråd.

Ditt egna ansvar mot oss andra i MC-kollektivet kan t ex vara i kommande diskussioner med dina kompisar etc. att poängtera vad man bör göra för att undvika sådana här tragiska olyckor.
Inte enbart hävda "eget ansvar" för då har vi snart nummerplåt fram, högre försäkringspremier, effektbegränsningar och allt annat som dom flesta av oss säkert inte vill veta av.

Nu blev det så mycket moralkakor att jag tror att jag hoppar över frukosten :gnissla

Så du menar att försäkringspremierna är höga för att MCförare är villiga att betala, inte för att olycksfrekvensen, stölder och invaliditeter är högre för denna typ av försäkringar?

Så hur kommer det sig att en glidare eller veteranhoj inte är särskilt dyr att försäkra?

Ja, eller vad tycker du? Man ser till att försäkra sitt eget liv (för sin egen skull eller efterlevande) men är det skäligt att betala sin egen hoj en gång till på ett par år. Å det till ett bolag som knappt ger dig ett hej tbax när du behöver det?!?

vart står uppgiften om att föraren var hjälmlös och körde på fyllan?

Saxat från www.wighsnews.se

Enköping: Mc-förare avled efter olycka
Uppdatering: Under natten avled mc-föraren, en 42-årig man, efter den svåra olyckan som inträffade utanför Enköping på fredagskvällen. Vid olyckan skadades även passageraren svårt, en 39-årig kvinna. Båda färdades utan hjälm. Mc:n körde ner i diket och kolliderade med en vägtrumma efter omkörning.
Publicerad av
Wighs, 2010-05-08 05:04:38

Ja, eller vad tycker du? Man ser till att försäkra sitt eget liv (för sin egen skull eller efterlevande) men är det skäligt att betala sin egen hoj en gång till på ett par år. Å det till ett bolag som knappt ger dig ett hej tbax när du behöver det?!?

Jag inte se något orimligt i det utan att ha tillgång till rådata om olyckor, stölder och kostnader för invaliditet. Kan du?

Vad tror du en skrotad R1a kostar ett försäkringsbolag, exakt vad hojen är värd? Om nu var tredje R1a blir ett försäkringsärende så kommer försäkringen att bli jäkligt dyr.

Jag har precis gjort Risk 1:an och håller på med kortet efter 25 år bakpå. Men hur som helst så är ju de mesta på den kursen statistik. Nu vet jag den statistiken finns upplagd här på SH oxå, men de som var nytt var just vid en dödsolycka. Då blir ca 500 personer inblandade. För de e ju inte säkert personen dör på en gång, man kan ju ligga på sjukhus några timmar. Om man dör inom 72 timmar räknas det som en dödsolycka i trafiken. Om man inte dör inom 72 timmar av olyckan, då räknas inte det som en dödsolycka i trafiken. Jälla konstigt sätt å se de på tycker jag, men de får ju stå för mig. Men samtidigt så blir ju statisken jäklig missvisande på de sättet. 500 inblandade vid en dödsolycka. Klart som fan de kostar samhället pengar. Inga små pengar heller. Man nämde som expempel, polis, läkare, tekniker, försäkringsbolag osv. De blir ju, trots att man dör, en utredning och många parter inblande. Sen kan väl jag tycka att vi som hojåkare är en extremt utsatt grupp i media osv, just därför är de ju viktigt att visa att vi kan ta ansvar. De minsta vi kan göra är att ha skyddsutrustning och tänka hur vi kör på vissa vägar.:)

Last edited:
2st miste livet och det första som dyker upp i era huvuden är att vi får högre premier. En del blir till och med förbannade, men lägg till ett litet RIP i slutet så är allt ok.

Är ni helt jävla efterblivna eller

Jag inte se något orimligt i det utan att ha tillgång till rådata om olyckor, stölder och kostnader för invaliditet. Kan du?

Vad tror du en skrotad R1a kostar ett försäkringsbolag, exakt vad hojen är värd? Om nu var tredje R1a blir ett försäkringsärende så kommer försäkringen att bli jäkligt dyr.

Ja, jag tror det iaf... se det orimliga, that is.
Alltså varför betala fb för nåt du inte kommer bry dig om om du kommer undan med livet i behåll med en hårsmån.
Vid en lätt vurpa eller misstag i garaget är det ju inte ens lönt att kontakta bolaget (möjligen systembolaget).

Försäkra dig själv å se till att dina efterlevande inte behöver dra ditt lass vidare. Det är billigare. Ingen i din familj vill hämta ut en ny R1 när dom kommer från krematoriet.

Alltså varför betala fb för nåt du inte kommer bry dig om om du kommer undan med livet i behåll med en hårsmån.

Du tänker lite för snävt för att det här ska gå att diskutera.
Ett försäkringsbolag har lite mer att kostnader än skadorna på en hoj vid en olycka. En sak är säker i alla fall. Inget försäkringsbolag chansar.
Fe bolag som vill ha sporthojsförsäkringar vet vilka kostnader de kommer att få och sätter premier därefter.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT