"Dagens mat tips" -tråden

Miss_Orchidee skrev:
det gick i stöpet direkt.... :(

Om man inte kan byta wiskyn mot "folkisar" :hihi Känns ju lite fel att be er andra köpa ut wisky för att ja ska kunna laga mat va, låter inte så trovärdigt heller :rofl

Du gillar ju inte whiskey ändå, din amatör.

Miss_Orchidee skrev:
det gick i stöpet direkt.... :(

Om man inte kan byta wiskyn mot "folkisar" :hihi Känns ju lite fel att be er andra köpa ut wisky för att ja ska kunna laga mat va, låter inte så trovärdigt heller :rofl

det finns två lösningar:
1. Skriv ut "receptet" och välj ut en av motsatt kön och förklara att du vill bli "impad" av objektets matlagningskunskaper.
2. Skit i receptet och gör ärtsoppa istället. Enkelt recept:
Köp 3 stora konservburkar med "Soldatens ärtsoppa", slå i en öl av valfri styrka. Slatta i 1 dl (cirka) whisky och låt det koka ihop. MUMS! :yoparty

Aj fan! whisky IGEN. :huvet Tror att jag bara gör mat med whisky i. Vanlig Famous Grouse om någon undrar. Jag har ett gäng andra flaskor men "kännarna" bankar skiten ur mig om jag använder dom. Gjorde Irish Coffee på Johnny Walkers Blue Label en gång. Blev nästan utslängd från partyt i mitt eget hem... :4skrika
Vilka kompisar man har. :kocko

Tillbaka till köttfärssåsen....
Jag brukar hamsta Dolmio pastasås från ÖB (10:-) och byta ut en av burkarna med krossad tomat mot en sån, då får man kryddighet och lite bättre konsistens.
Glöm sen inte massor med vitlök :)

RWD skrev:
Tillbaka till köttfärssåsen....
Jag brukar hamsta Dolmio pastasås från ÖB (10:-) och byta ut en av burkarna med krossad tomat mot en sån, då får man kryddighet och lite bättre konsistens.
Glöm sen inte massor med vitlök :)
Då kan ja ju inte pussas :va

Vitlök är gott. Frågan är, den luktar som den smakar, vad är problemet? Hur ska folk ha det egentligen?

@Hasse, whisky är finfint, både i glas och mat... :tummenupp

För er som lever stressat, och hellre bränner båge än att stå framför spisen, och som dessutom hellre äter nyttigt än supergott, rekommenderas följande:

2 ägg
1 banan
Lättmjölk
Havregryn

Kör alltihopa i en mixer (c:a 30 sekunder) och drick. Överjävligt nyttigt, billigt, och en hel middag färdilagad, uppäten, och diskad på mindre än 5 minuter!!!
:yoparty

Dom som har överkänsliga smaklökar kan dra i lite yoghurt eller glass i blandningen också.

När jag kommit ur singelträsket ska jag dessutom dela med mig av världens godaste fisksoppa... Men tills dess förblir den en hemlis! :hihi

i_fieL_good skrev:
För er som lever stressat, och hellre bränner båge än att stå framför spisen, och som dessutom hellre äter nyttigt än supergott, rekommenderas följande:

2 ägg
1 banan
Lättmjölk
Havregryn

Kör alltihopa i en mixer (c:a 30 sekunder) och drick. Överjävligt nyttigt, billigt, och en hel middag färdilagad, uppäten, och diskad på mindre än 5 minuter!!!
:yoparty

Dom som har överkänsliga smaklökar kan dra i lite yoghurt eller glass i blandningen också.

När jag kommit ur singelträsket ska jag dessutom dela med mig av världens godaste fisksoppa... Men tills dess förblir den en hemlis! :hihi

drycken; 2 ägg
en banan
lite vatten, havre, 2 msk proteinpulver, sen har du den ultimata näringsdrycken, såna drack jag till frukost under 2 års tid : ):):) funtar på att börja med dom igen, jäkligt enkelt

KÖTTFÄRSSÅS:

4-500g blandfärs, ner i pannan (teflon) inget stekfett, färsen är fet i sej, sen i med salt svartpeppar, vitpeppar, chilipulver, vitlökspulver, paprikapulver
och ketchup, i med vatten, låt koka en stund, i med mer vatten ev lite mjölk,
låt puttra på svag värme i 10 min, under tiden kokar du pastan, sen tar du en matsked med mjöl o lägger i ett glas, i med vatten i glaset, blanda om med en gaffel, i med redningen i pannan och rör om ordentligt, klart

Detta tar högst en kvat att göra om köttfärsen é tinad, använder du dessutom eldorados ketchup så kommer man undan med 7:- spänn för ett kilo

Vill man lyxa till det så tar man nötfärs och tomatpure istället.

red_ninja skrev:
KÖTTFÄRSSÅS:

4-500g blandfärs, ner i pannan (teflon) inget stekfett, färsen är fet i sej, sen i med salt svartpeppar, vitpeppar, chilipulver, vitlökspulver, paprikapulver
och ketchup, i med vatten, låt koka en stund, i med mer vatten ev lite mjölk,
låt puttra på svag värme i 10 min, under tiden kokar du pastan, sen tar du en matsked med mjöl o lägger i ett glas, i med vatten i glaset, blanda om med en gaffel, i med redningen i pannan och rör om ordentligt, klart

Detta tar högst en kvat att göra om köttfärsen é tinad, använder du dessutom eldorados ketchup så kommer man undan med 7:- spänn för ett kilo

Vill man lyxa till det så tar man nötfärs och tomatpure istället.

Lägg gärna i kidneybönor och/eller vita bönor i köttfärsen, putsa till med lite passerade tomater och cyenne peppear.

Om man vill ha billig mat!

köttbullar med kokt potatis och sås (prova currysås det är sjukt bra till)

Stuvade makaroner (recept på baksidan av gammaldags idialmakaroner) och en kryddig korv (vad heter det vad heter det) eller kanska falukorv.

sedan har vi uncel bens sötsura såser går bra med kyckling och ris till!

Frukost: Knäckebröd och vatten.

Lunch: svartpeppar kryddat ris å vatten

Middag: Snabbmakaroner med ketchup.Vatten.

Mellanmål: Kött.

hornet oskar skrev:
Om man vill ha billig mat!

köttbullar med kokt potatis och sås (prova currysås det är sjukt bra till)

Stuvade makaroner (recept på baksidan av gammaldags idialmakaroner) och en kryddig korv (vad heter det vad heter det) eller kanska falukorv.

sedan har vi uncel bens sötsura såser går bra med kyckling och ris till!

App app app, till stuvade makaroner ska man ha stekt fläsk (lite rosmarin i stekpannan när man steker fläsket). :mattias

Vet ni vad jag har köpt :hoppa Gissa, gissa :hihi

Sånna färska kryddor.. som ja har planterat i IKEA kaffekopparna som jag aldrig använder eftersom ja inte dricker kaffe....

tänkte satsa på att försöka odla växter (för typ 100de ggn :hihi ) så ja tog dom aldra billigaste, + att nu kan ja fan käka dom med :) 14,50 kostade dom :banana

Miss_Orchidee skrev:
Nech nech , Oregano och Rosmarin... eller om det va timjan... skit samma.... gott luktar de iallafall :)

Finns en visst sorts gräs som tydligen ska ha en väldigt stimulerande doft också.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT