"Dagens mat tips" -tråden

Sugen på ngt gott?

Sugen på ngt gott?

Suverän paj

Portioner: 8
Sätt ugnen på 200°C.

Smält smöret. Blanda med socker, mjöl och bakpulver. Tryck ut degen i en pajform.

Blanda ihop ingredienserna till fyllningen. Häll den i pajformen. Grädda i 20-30 minuter. Låt svalna.

Pajen kan serveras med vispad grädde. När det finns fina färska frukter och bär kan man byta ut ananasen mot sådana. Rabarber och blåbär t ex passar bra.

150 g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

FYLLNING
2 dl crème fraiche
1 stor burk krossad ananas (eller 2 små)
1 ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker

MUMS!!! :banana

Btw, cous-cous är nyttigt, ungefär som pasta eller snäppet nyttigare.

hassethehen skrev:
Sugen på ngt gott?

Suverän paj

Portioner: 8
Sätt ugnen på 200°C.

Smält smöret. Blanda med socker, mjöl och bakpulver. Tryck ut degen i en pajform.

Blanda ihop ingredienserna till fyllningen. Häll den i pajformen. Grädda i 20-30 minuter. Låt svalna.

Pajen kan serveras med vispad grädde. När det finns fina färska frukter och bär kan man byta ut ananasen mot sådana. Rabarber och blåbär t ex passar bra.

150 g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

FYLLNING
2 dl crème fraiche
1 stor burk krossad ananas (eller 2 små)
1 ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker

MUMS!!! :banana
Jag har ingen ungn :(

OLA: va bra att du sa det, jag hade tänkt fråga men ja orkade inte... (eller så kände jag mig bara dum och var rädd att bli klassad som kalorijägare :3freak )

Miss_Orchidee skrev:
Jag har ingen ungn :(

Nästa gång jag är i skogen skall jag kolla om den möjligtvis kan göras på spis/över öppen eld. Denna paj är alltför god för att inte kunna göras! :banana
Dock inte det nyttigaste. Om man inte räknar GLADA kalorier. Då är den i topp! :rolleyes:

Långa farbron skrev:
Jävlar vad jag blev sugen på grillat och taziki :4skrika

Edit: Pytt i panna är gott det med.

Pytt i panna tillagas gärna i ugn med Frutte del Mare (fiskpinnar). Bäka på med Chilisås å Thai Sweet Chili Dip

På tal om Thai Sweet Chili Dip
När min arbetsgivare bestraffade mig med en tjänsteresa till Bangkok så tog de inhemska med mig till ngt som de kallade "marknaden" för att äta, jag skulle vilja kalla det för "rykande trånga gränder med öppna spisar utan möjligheter till att diska". Där strök kissande å bajsandede hundar samt katter runt bland bord, arbetsbänkar å spisar.
Först såg jag en råtta som sprang över en för tillfället oanvänd spis. Jag pekade på råttan och hojtade på den lokala engelskan;
- "Lookie! Lookie!"
Men det var ingen som förstod vad det fanns att hojta om, råttan var tydligen ett naturligt inslag i den lokala kökskulturen.
Sen såg jag en katt som låg å klema bland grytor å tallrikar, så jag frågade vad katt heter på Thai.
- "Miau" sa de då.
Innan hade jag fått lära mig att att när något är stekt så heter det "pad" på Thai, så jag pekade på katten och utbrast;
- "Pad miau! Pad miau!" i ett försök att ironisera över den bakteriologiska situationen.
- "No solli, don't have" svarade de då helt seriöst.

flugan skrev:
Pytt i panna tillagas gärna i ugn med Frutte del Mare (fiskpinnar). Bäka på med Chilisås å Thai Sweet Chili Dip

På tal om Thai Sweet Chili Dip
När min arbetsgivare bestraffade mig med en tjänsteresa till Bangkok så tog de inhemska med mig till ngt som de kallade "marknaden" för att äta, jag skulle vilja kalla det för "rykande trånga gränder med öppna spisar utan möjligheter till att diska". Där strök kissande å bajsandede hundar samt katter runt bland bord, arbetsbänkar å spisar.
Först såg jag en råtta som sprang över en för tillfället oanvänd spis. Jag pekade på råttan och hojtade på den lokala engelskan;
- "Lookie! Lookie!"
Men det var ingen som förstod vad det fanns att hojta om, råttan var tydligen ett naturligt inslag i den lokala kökskulturen.
Sen såg jag en katt som låg å klema bland grytor å tallrikar, så jag frågade vad katt heter på Thai.
- "Miau" sa de då.
Innan hade jag fått lära mig att att när något är stekt så heter det "pad" på Thai, så jag pekade på katten och utbrast;
- "Pad miau! Pad miau!" i ett försök att ironisera över den bakteriologiska situationen.
- "No solli, don't have" svarade de då helt seriöst.

I Peru är hamster ett vanligt förekommande inslag på restaurangmenyerna. Ska tydligen vara ganska gott men jag prövade inte (mest för att att det var för dyrt för en fattig backpacker som mig, hade ju varit grymt att kasta i ansiktet på djurvänner annars :D)

-edit- nu snackar vi verbalt kastande, inget annat, även om jag hörde att uppkastande av ett o annat hade hänt mer än en gång på billigare hamsterrestauranger....

Coola Ola skrev:
I Peru är hamster ett vanligt förekommande inslag på restaurangmenyerna. Ska tydligen vara ganska gott men jag prövade inte (mest för att att det var för dyrt för en fattig backpacker som mig, hade ju varit grymt att kasta i ansiktet på djurvänner annars :D)

-edit- nu snackar vi verbalt kastande, inget annat, även om jag hörde att uppkastande av ett o annat hade hänt mer än en gång på billigare hamsterrestauranger....

Gör man det i ugn eller grillas dem? På åttitalet kosta en hamster bara 40 spänn.

Vegetariskt.

Köp tofu (finns på asiat affärer 12kr för ett ½kg) skiva upp i tunna skivor och stek på medelhög värme tills dom får en krispig yta. krydda undertiden med kött och grill krydda när dom ligger i pannan.

Koka lite fullkornspasta.

Ta en liten creme fraiche burk och släng i lite kött och grill krydda här med. Rör runt tills kryddan blandas med fraichen.

Tar 20min är gott och fettsnålt (om man inte badar tofun i olja).

Tofu smakar ingenting utan krydda och konsitens som kyckling ungefär.

Lägg kokta penne i en ungsfast bunke sedan köttfärsås, creme fraiche och på toppen bearnaisesås. In i ungnen ca 5-10 min. Voila!!!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

flugan skrev:
Hur gör man Polenta?

GRILLAD POLENTA:
4 PORTIONER

Ingredienser;
1 liter vatten
1 hönsbuljongstärning
2 dl polenta eller mannagryn
0,5 tsk salt
0.5 tsk svartpeppar,
0,5 msk olivolja till pensling
TILLBEHÖR:
Antingen kan du använda
200 gr kantareller eller champinjoner
75 gr parmesan eller annan smakig ost
TILLBEHÖR 2:
grön sparris
ost som ovan
ELLER VAD DU SJÄLV TYCKER OM!
POLENTAN TILLAGAS PÅ DETTA VIS:
Koka upp vatten med buljongtärningen. Sänk sedan värmen och vispa i polentan och sjud sakta på svag värme i 6-7 minuter under vispning (polenta eller mannagryn har en tendens till att fastna i botten annars). Smaka av med salt och peppar.
Häll upp och bred ut polentan jämt och ca 2cm tjockt i en vattenskjöld form. Låt gröten kallna och stelna. Skär den i trekanter och pensla med olja. Grilla dem till en fin färg i ugn eller rutig grillpanna.

POLENTA
är majsgryn, som kan användas både till
morgongröten och som alternativ till pasta,
ris eller potatis.
Polenta är också god som ingrediens i pajer.

Svampomelett med tomat och kikärtsallad!
Snabbt, billigt och enkelt.

Ingridienser:
Ägg
Champinjoner
Tomater
Lök
Kikärter (för enkelhetens skull kan man köpa konserverade)
Olivolja, salt, peppar

Börja med att skära champinjonerna i i skivor eller mindre bitar Stek dem oner i olivolja tillsammans med pressad vitlök. Lägg undan på ett fat så länge.
Vispa ihop lämpligt antal ägg (beroende på hur många ni är) så att gula och vitan blandar sig ordentligt och ha i lite salt och peppar. Häll äggen i en varm stekpanna, med matolja i. I med den stekta svampan i äggsmeten och rör om. Stek tills det "ser bra ut".

För att göra salladen så börja med att hacka löken fint. Lägg på ett fat och strö salt över (ganska mycket). Det är för att få bort lite av skarpheten från löksmaken. Låt stå i kanske 5-10 minuter och skölj sedan av saltet i ett durkslag.
Hacka tomaten i småbitar. Blanda tillsammans med den avsköljda löken och kikärterna. Gör en dressing av olivolja, vinäger, salt och peppar, blanda ordenligt med kikärtsalladen.

Ät tillsammans med baguette eller liknande vitt bröd.
Gott!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...