"Dagens mat tips" -tråden

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Ja, alla vet ju att makaroner och ketchup är billigt.... men när man ätit det i 2 månader börjar det bli lite tjatigt va...så ja tänkte att vi kunde dela med oss av våra bästa biliga mat tips till varandra.

jag vet tillexempel inte vad jag ska äta idag?? nån som har nått tips? "Makaroner och ketchup" går fetbort då jag åt det i 2 omgångar igår (dagen innan löning nuvet :rolleyes: )

Så upp med era goaste tips nu :)

Miss_Orchidee skrev:
Ja, alla vet ju att makaroner och ketchup är billigt.... men när man ätit det i 2 månader börjar det bli lite tjatigt va...så ja tänkte att vi kunde dela med oss av våra bästa biliga mat tips till varandra.

jag vet tillexempel inte vad jag ska äta idag?? nån som har nått tips? "Makaroner och ketchup" går fetbort då jag åt det i 2 omgångar igår (dagen innan löning nuvet :rolleyes: )

Så upp med era goaste tips nu :)
Dagens brukar vara ett billigt alternativ...
Fattar inte varför man ska ha egen spis hemma??
Den tar bara massa plats??
Eller kanske finns det de som fortfarande har tid att laga sin egna mat...

duke_gbg skrev:
Dagens brukar vara ett billigt alternativ...
Fattar inte varför man ska ha egen spis hemma??
Den tar bara massa plats??
Eller kanske finns det de som fortfarande har tid att laga sin egna mat...
jag har väl tid idag så ja tänkte vara lite ekonomisk.... så ge mig nu lite tips :banana

Är coscos nyttigt??
Är wookat dyrt?

EDIT: dagens kostar ju nästan alltid 50 spänn... 3 dgara och det är en full tank :7peta P-R-I-O-R-I-T-E-R-A :hihi

Finns hur mycket billig mat som helst som man kan laga.

Köttfärs, kött, kyckling, välj grundingrediens. Shoppa lite matlagningsgrädde, eller creme fraiche med smak. Grillolja, olivolja eller annan olja för att steka i. Inte speciellt mycket, bara lite för smaken.

Bryn grundmaterialet (köttfärs, eller vad det nu är). I med lite kryddor, lök, vitlök... Thaisås, ketchup, fraiche, matlagningsgrädde, pesto, eller korssade tomater. You name it. Allt går att slänga i. Det ska inte smaka likadant någongång när man gör "samma" maträtt. Det är skojigast så.

Servera med pasta, sallad, potatis, ris eller couscous.

Kostar inte speciellt mycket om man jämför med "köpmat". Tips är att tillaga för flera personer och spara resterna i lådor.

Jaman, student som man är...

hållundan skrev:
Finns hur mycket billig mat som helst som man kan laga.

Köttfärs, kött, kyckling, välj grundingrediens. Shoppa lite matlagningsgrädde, eller creme fraiche med smak. Grillolja, olivolja eller annan olja för att steka i. Inte speciellt mycket, bara lite för smaken.

Bryn grundmaterialet (köttfärs, eller vad det nu är). I med lite kryddor, lök, vitlök... Thaisås, ketchup, fraiche, matlagningsgrädde, pesto, eller korssade tomater. You name it. Allt går att slänga i. Det ska inte smaka likadant någongång när man gör "samma" maträtt. Det är skojigast så.

Servera med pasta, sallad, potatis, ris eller couscous.

Kostar inte speciellt mycket om man jämför med "köpmat". Tips är att tillaga för flera personer och spara resterna i lådor.

Jaman, student som man är...
jo jo jag vet, men nån kanske har nått favorit recept typ...
Jag försöker spara lite i frysen, men idioterna som konstruerat den har bara gjort ett litet frysfack på 15x40cm..... :kocko

Jag vågar ju inte blanda då går det åt helvette :hihi fatta hur dålig den här bruden är på att laga mat :)

Så skulle ja ner och ta ut pengar vid bankomaten vid affären eftersom ja inte kan handla på kortet, så funka det inte, och det är bara mitt kort som inte funkar, det har alltid funkat innan, och nu har ja kollat ca 300 ggr att det finns pengar... åååÅÅÅ va trött jag blir ibland

Miss_Orchidee skrev:
jo jo jag vet, men nån kanske har nått favorit recept typ...

Köttfärssås

Stek köttfärs sammtidigt som du hackar gullök. skicka i löken så fort det är färdig hackat. när köttfärsen blivit brun skicka i en påse taco krydda alt salt, peppar, spiskummin. Red den med några droppar grädde eller standardmjölk. Dett blir jävla gott eftersom det inte är några tomater eller annat skit i.

Korvstroganof

Tärna en falukorv och häll i i stekpannan, diska kniven och hacka gullök, skicka i den i korven, alt steklöken först om ni du inte vill ha stark lök smak. häll i mjölk och ketchup. blir det för löst kan man blanda i vetemjöl. Servera med ris eller makaroner.

göttmos!

En snabb, god och energirik variant! Rätten har ett klatschigt namn på restauranger men det har jag glömt:

Köp 1 st halv färdiggrillad kyckling - ca 21 SEK på Billhälls.
Köp 1 st importchipspåse grillchips - ca 9.50 SEK på Billhälls.
Köp 1 st dip-påse - ca 7 SEK på Billhälls.
Köp 1 st gräddfil (3 dl) - ca 8 SEK på Billhälls.

Lägg upp kycklingen på en tallrik, blanda dipen och öppna chipspåsen.

Ät bara hälften av chipsen å dippen å spara resten till den dåliga kvällsrullen.

...i så fall blir priset ca 33.25 SEK...kanske inte gör-billigt men räkna in den snabba tillredningen samt att det knappt blir nån disk så är det OK!

(Om man väljer dill-dip så har man dessutom ätit grönsaker)

FÖRGÖRAREN :yoparty

Om man inte är rädd för vegetariskt så är linser otroligt billigt och näringsrikt. Linssås på röda linser och blomkål (krydda med curry och vad man nu kan tänkas vilja ha) tillsammans med råris är otroligt billigt, en portion kostar kanske 3-4 kronor. Dessutom näringsmässigt helt komplett, alla essentiella aminosyror, låg fetthalt och kolhydrater med lågt GI-index finns i denna enkla maträtt. Nackdelen är att det tar tid att laga till men å andra sidan kan man göra mycket och bara värma i mikron när man behöver.

Mitt (det klassiska egentligen) recept på köttfärsås följer nedan:

En stor gul lök
En burk krossade tomater
300g köttfärs
Olivolja
1-2 vitlöksklyftor
Chilipulver/mexikansk kryddblandning/valfri stark kryddmix

Finhacka löken och lägg den i en kastrull med en skvätt olivolja. Fräs löken på hög värmen, löken ska ej brynas. Pressa ned vitlöken i kastrullen mha vitlökspress. Salta. När löken börjar mjukna (7-8 min) så häll över de krossade tomaterna och kanske lite extra vatten. Ös på med chili. Stek köttfärsen, salta och peppra i lagom mängd. När köttfärsen är lagom brun och god så är det bara att hälla ner i kastrullen med tomatsås. Låt det koka ihop i 5-6 minuter. Klart!

Ehh

Va tusan! makaroner med Tonfisk! rätt okej o nyttigt! haha lite ketchup på ett hörn också hehe

hmm ahh kör en till fiskpinnar med makaroner

(hmmm kan det vaara så att "studen" makaroner är ett genomgående tema i mina maträtter)

Aloha

Har en till också!

Denna uppkomm på en hemska bakfylla utan kryddor!
stekte kyckling o pasta , men jag hade ingen krydda till kyklingen
så fick jag syn på lite dipp mix i pulverform som inte var använt sedan festen. var nog någon chillimix !! strödde det på kycklingen ooo mmmm vilken gourmet kykling man fick genast!!!

:yoparty

svingod köttfärsås-> köttfärs, 1lök, 1burk champinjoner, majs om du gillar det.

stek alltihop, blanda ner en påse taco kryddor och häll i lite vatten.. låt det mesta av vattnet sjuda bort, klart!

jag är mästare på snabb/billig/god matlagning :tummenupp
ed: fan tacofärsen hade nån redan tipsat juh.. aja

pasta carbonara-> stek bacon,lök,champinjoner , koka upp valfri pasta, blanda till 1DL grädde med 2-3ägg-gulor , krydda såsen med svartpeppar och tabasco efter egen smak, blanda ihop allt :tummenupp

overkill är att ha på parmesan eller riven ost.. gott gott och går fort och kostar inget, gott att värma dan efter med så slipper man matlagningen 2dagar i rad ;)

Last edited:
Potatisbullar/Rösti med lingonsylt!

Frysta färdiglagade då naturligtvis.

Klart på några minuter i stekpannan och kostar nästan inget!

Budgetlyx:

Bakad potatis, gör hål i den med gaffel (3-4 ggr/sida). In med den i micron 5-6 minuter, vänd på den och kör 5-6 minuter och känn sedan på den.

Till det gör du vitlökssmör. :tummenupp

Till detta steker du kött, tex skinksnitsel (billigt kött utan massa ben), gärna manglad. Lägg köttet i marinad innan för att få färg och smak. Jag brukar använda Santa marias grillolja. Torka av marinaden med hushållspapper innan stekning för att slippa det mesta av matoset.

Tid för tillagning: ca 15-20 min.

Kostnad: 20-25 kr.

Mackor är aldrig fel :tummenupp
Försökte mig på att laga mat för nån dag sen, det såg ut som en rosa spya, smakade illa men mättade.

Klanka inte ner på makaroner och ketchup. Åt det varje dag i ett år, utan att få skörbjugg. :galen

Mat.
Prioritering: Smak.
kyckling (rå) delas i bitar och bryn. Slå på 1 förpackning färdig ostsås. Smaksätt med mango chutney och en liten skvätt whisky.
serveras med ris och djupfrysta grönsaker som tillagats enligt förpackning.
Nyttigt och mycket, mycket gott!
Tillagningstid: max 25 minuter (riset)
Duger att "impa" på motsatta könet med... :tummenupp

hassethehen skrev:
Mat.
Prioritering: Smak.
kyckling (rå) delas i bitar och bryn. Slå på 1 förpackning färdig ostsås. Smaksätt med mango chutney och en liten skvätt whisky.
serveras med ris och djupfrysta grönsaker som tillagats enligt förpackning.
Nyttigt och mycket, mycket gott!
Tillagningstid: max 25 minuter (riset)
Duger att "impa" på motsatta könet med... :tummenupp
det gick i stöpet direkt.... :(

Om man inte kan byta wiskyn mot "folkisar" :hihi Känns ju lite fel att be er andra köpa ut wisky för att ja ska kunna laga mat va, låter inte så trovärdigt heller :rofl

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT