Dagens klant

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date
Apropå IT och sånt mojs.

Höjden av klantighet och nollkoll: Att flytta ut ett överfullt /sbin-directory från root-partitionen till annan större disk-partition och först vid omboot inse att "init" ska dras igång först och finns på - just det - /sbin som inte är inmonterat ännu. Bara att återställa root-partitionen från tape och därmed ha att göra långt in på småtimmarna med återläsande av backup o.d.

/avdelningen för sent 80-tal och SYS V...

Att slå över framåt under en stoppie är annars ganska klantigt :D

Apropå IT och sånt mojs.

2376078028_c3ba695e15.jpg

Rengjorde för några dagar mitt spegelvisir med en använd trasa. Den var oljig. Kom på efteråt att jag torkat WD40, brakecleaner samt fotogen med denna.

Varför tog jag inte en ny!!!!????? :huvet

Vet vad jag önskar mig i julklapp....

Iofs ett par år sen men har precis kastat in en ny Aeromotive bränsleregulator
i T-Birden.. Röd och skitsnygg och precis vad som behövdes...
Vart ju tvungen att ta bort fuelrailsen för att få dit den men det var ju pissenkelt.. .
Lossa några skruvar och dra.. Var så stolt så.. Hade t.o.m. köpt nya oringar till insprutarna så det absolut inte skulle läcka..
Trycker på oringarna, fuel railsen sätter ihop allt... Kollar tio gånger så inget sitter fel
och snett eller så.. Nejdå.. Glad i hågen så hoppar man in i bilen vrider om nyckeln så
den tidigare monterat monsterpumpen skulle få bygga upp tryck..
Ser på soppatryckmätaren hur trycket byggs upp till 45 PSI för att sen sjunka tilll
tamejfaen under noll.. Hoppas ut ur bilen och ser att det sprutar soppa precis ÖVERALLT!
Bara stänga av och börja riva igen då..... Vad hade liten idiot gjort då?
Johodå.. Han hade kanske inte tagit bort dom gamla o-ringarna först... Vart tog dom gamla vägen då?? In i fuelrailsen.. För övrigt uppgraderade dom också och helgjutna..
Tack som faen för den då... 4 timmars pillande,svärande,skruvmejslande, osv osv inkluderat böner till högre makter senare så är alla ute och den här gången funkar saker och ting som tänkt... *Suck*
Men man lärde sig nåt iaf... man räknar ALLTID allt som ska in och ut... PÅ PAPPER!

:D

Problemet är bara att vi "IT-nissar" förväntas arbeta gratis i tid och otid till skillnad från hantverkare. Om man ber en polare som är hantverkare ägna en halv dag åt att dra el i köket eller böja rör i badrummet eller bygga trädäck så är det nästan obligatoriskt att det åtminstonde langas fram en back öl eller en wirre som tack...

.....när vi IT-nissar ägnar samma tid åt att rensa upp någons fördärvade dator så är bemötandet mest:
- Vaddå, det är ju bara att trycka på några knappar!"
:mad::mad:

Nu blev jag lite Valmers:ig! (=bitter)
Jaså? "Men asså spika kabel kan jag ju göra..." Har man ju inte hört från knapptryckarligan

Jag skulle ställa min nyköpta tavla på soff ryggen för att se hur den passa på väggen scwip! så for den i golvet och hörnet på masonitramen e knäckt.. Hade helt glömt att jag hade dragigt ut soffan från väggen för att lägga ner en golvlist där samma morgon.

Ha ha nu kom jag på en jävla klantig grej...

Skulle ner och serva en bil på OK gör det själv hallen...

Vet att året innan hade jag problem med att få bort oljefiltret tog en jävla tid osv... så snål som jag var så ställde jag mig på parkeringen utanför hallen och skulle känna på det lite... fick inte loss skiten så jag tänkte om jag kommer in med en mejsel och en hammare att slå igenom filtret.... skulle bara prova om jag fick plats med hammare och mejsel och det fick jag igen med huven och drog in i hallen upp på rampen vart lite snett backade och trixade lite och klev sen ur bilen :skrämd

Det var olja i hela hallen jag hade råkat göra ett litet hål i det satans piss filtret, jag var så jävla arg att jag nästan dog :mad:

Kul såhär i efterhand :hihi

Här verkar alla datanördar hålla till så jag ställer frågan här. Vad är det vanligaste felet vi n00b användare gör? Ska snart ominstallera allt på min gamla surhäck. Vad ska jag tänka på? Att ha två användare, en admin och en dagliganvändning hörde jag, vad mer?

Här verkar alla datanördar hålla till så jag ställer frågan här. Vad är det vanligaste felet vi n00b användare gör? Ska snart ominstallera allt på min gamla surhäck. Vad ska jag tänka på? Att ha två användare, en admin och en dagliganvändning hörde jag, vad mer?

Det är bara för att datanördar per definition är klantigare än alla andra.

Partitionera din hårddisk i två delar så att du installerar operativet på C: och spar semesterbilderna, filmerna och din musik på D:

Då försvinner inte allt när du om tre månader måste återupprepa processen...

Eller, installera Linux!

Fast ska vi nörda lite så finns det väl bara en sak som gäller..
Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up

Min bilder ligger på två olika diskar i samma maskin samt en USB drive i ett eldsäkert skåp på en annan adress...

Resten skiter jag högaktningsfullt i..

Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up Back up

Min bilder ligger på två olika diskar i samma maskin samt en USB drive i ett eldsäkert skåp på en annan adress...

Sant. har man varit med om en hårddiskkrash gör man sitt bästa för att undvika följderna av en till.
Jag har det mesta sparat på två olika diskar i två ilika maskiner. Bilderna finns på en disk i varje dator plus på en USB disk och dessutom utbrända på CD. Men det är klart. Blir det krig och någon får in en direktträff när dom flygbombar så är ju skiten borta.

Soleklar utmanare, posta en support fråga i en tråd om klantighet, gå DiReckT till finaal! ;)

Då är du mera fanatisk än vad 99% av befolkningen är med sina bilder, dom har dom på hårddisken och kvar på minneskortet/på en USB sticka på samma adress.

Pappersbilder förvarar man i samma skåp som negativen.

Jag skulle kunna tänka mig att bränna ut en skiva och förvara på annan adress om jag fotade mycket, nu fotar jag så lite att det i praktiken inte är ett problem.

Jag har egentligen ingenting på datorn som är oersättligt, men visst skulle det irritera mig om min verkstadshandbok i .pdf format försvann.

Men visst, folk som har grejer dom är rädda om bör bränna ut en backup på skiva och gärna förvara hos en kompis.

Även om dom flesta "datorcrasher" sällan fuckar upp disken så att man inte i efterhand kan rädda sin skit, så blåser folk burken tom för att operativet inte funkar och sedan gnäller dom över förlorade grejor som skulle ha gått att rädda.

Skulle hugga bort is ur frysen med en kniv körde den rakt i kylslingan..

Då är du mera fanatisk än vad 99% av befolkningen är med sina bilder, dom har dom på hårddisken och kvar på minneskortet/på en USB sticka på samma adress.

Pappersbilder förvarar man i samma skåp som negativen.

Jag skulle kunna tänka mig att bränna ut en skiva och förvara på annan adress om jag fotade mycket, nu fotar jag så lite att det i praktiken inte är ett problem.

Jag har egentligen ingenting på datorn som är oersättligt, men visst skulle det irritera mig om min verkstadshandbok i .pdf format försvann.

Men visst, folk som har grejer dom är rädda om bör bränna ut en backup på skiva och gärna förvara hos en kompis.

Även om dom flesta "datorcrasher" sällan fuckar upp disken så att man inte i efterhand kan rädda sin skit, så blåser folk burken tom för att operativet inte funkar och sedan gnäller dom över förlorade grejor som skulle ha gått att rädda.

Faen, missade ju att du hade svarat... :D

Jo lite lätt fanatisk är man nog men just bilder tycker jag är lite viktigt och sen har jag ett par stycken... Sen är det ju helt riktigt som du säger att det går oftast att rädda det mesta på disken hur paj den än är..
Brukar få göra det lite då och då både på jobbet och privat åt polare..
Oftast är det enkelt och tar några timmar med chkdsk... Sen kan det ju vara überjävligt och ta 4 veckor... sektor läsning... :D

Skulle hugga bort is ur frysen med en kniv körde den rakt i kylslingan..

Du har aldrig funderat på att ta en sekund och fundera på konsekvenserna av det du precis tänker göra INNAN du gör det?? :hihi

Detta hände för ca 10 år sedan.

Efter en lång dag på jobbet hoppar jag lite småtrött in i bilen. Står i ett halvmörkt p-garage i flera våningar. Stod parkerad precis efter en ramp neråt, så jag tänkte backa en liten bit för att slippa köra ett helt varv runt.

I med backen, kollar att det inte kommer några bilar. Börjar backa ut, gasar på lite extra. Plötsligt tar det tvärstopp, ljudet av metall som knycklas ihop ringer i mina öron. Jag lyckades pricka en fet jävla betongpelare som jag inte hade sett i halvdunklet. Hela bakpartiet var intryckt, men jag kunde åtminstone köra de åtta milen hem.

Tre veckor hos plåtslagaren, sedan var min lilla Alfa frisk igen. Gissa om jag var glad att jag hade helförsäkring.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg