Dagens klant

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Här skriver man av sig när man gjort något klumpigt!

Inspirationen kom för 5 minuter sedan, som resultat av följande:

Sitter på jobbet. Jobbar med IT. Det kom in en tant med hennes son i följe bärandes på en hemdator. De hade fel på den och undrade om jag kunde slänga ett öga. Jag gick med på det och de ställde datorn bredvid mitt skrivbord.

När de gått härifrån och jag ska resa på mig snubblar jag på datordjäveln, knockar frontpanelen av den, varpå panelen åker in under mina fötter och jag hoppar på den i mina försök att återfå balansen.
:gnissla

När de kommer tillbaka så säger du helt enkelt:

-" Ni måste ha skämtat med mig aprillo! Det är ju inte konstigt att er dator inte fungerar. Grabbjäveln måste helt enkelt ha tappat datorn i golvet och sedan satt tillbaka frontkåpan med dubbelhäftande tejp och klutt!"

(klutt = häftmassa)

....se bara till att preparera med en bit dubbelhäftande tejp och klutt.

Ap ap ap!
Jobbar också med IT och det finns inget värre än när folk ska dra in sina privata datorer...

När man var rookie o ny vågade man inte säga nej men sedan ändrar man sig ganska snabbt på den fronten.

Gäller dock inte kompisar och familj, dem hjälper man ju såklart.

Ap ap ap!
Jobbar också med IT och det finns inget värre än när folk ska dra in sina privata datorer...

När man var rookie o ny vågade man inte säga nej men sedan ändrar man sig ganska snabbt på den fronten.

Gäller dock inte kompisar och familj, dem hjälper man ju såklart.

Då har du inte jobbat med IT tillräckligt länge om det inte gäller kompisar och familj. ;)

Då har du inte jobbat med IT tillräckligt länge om det inte gäller kompisar och familj. ;)

Jag jobbar inte ens med det men har slutat upp att fixa i ordning andras mögiga datorer, USCH :huvet Oftast har dom sega gamla jävla burka också som det tar 2tim att lägga in ett OS på, FYFAN!

Familjen är undantagen ibland, skall göra en insats hos min faster i morgon :krama

Edit: Skar lite plast med lödkolven förut idag glömde att öppna korsdrag fy 17 vad det stank sen :brinnerup

Haha så du menar att man tröttnar på det också? Kan ha den känslan ibland med men man måste ju ställa upp för polare och familj.
Men du har rätt, jag är ganska ung och har inte jobbat med IT så länge.
Fast har jobbat med IT rätt mycket för att vara så ung :-)

Haha så du menar att man tröttnar på det också? Kan ha den känslan ibland med men man måste ju ställa upp för polare och familj.

Problemet är bara att vi "IT-nissar" förväntas arbeta gratis i tid och otid till skillnad från hantverkare. Om man ber en polare som är hantverkare ägna en halv dag åt att dra el i köket eller böja rör i badrummet eller bygga trädäck så är det nästan obligatoriskt att det åtminstonde langas fram en back öl eller en wirre som tack...

.....när vi IT-nissar ägnar samma tid åt att rensa upp någons fördärvade dator så är bemötandet mest:
- Vaddå, det är ju bara att trycka på några knappar!"
:mad::mad:

Nu blev jag lite Valmers:ig! (=bitter)

Själv har jag jobbat med det i 15år och jag har slutat hjälpa folk gratis... min tid är värd mer än så.
Ja, förutom svärfar... men så ligger jag med hans dotter också! :D :yoparty

Problemet är bara att vi "IT-nissar" förväntas arbeta gratis i tid och otid till skillnad från hantverkare. Om man ber en polare som är hantverkare ägna en halv dag åt att dra el i köket eller böja rör i badrummet eller bygga trädäck så är det nästan obligatoriskt att det åtminstonde langas fram en back öl eller en wirre som tack...

.....när vi IT-nissar ägnar samma tid åt att rensa upp någons fördärvade dator så är bemötandet mest:

Precis. Om det däremot vankas betalning i nån form, kan vara gentjänster och det kan vara rena pengar så kan man alltid komma fram till något.

Och av precis samma anledning har samma personer ingen som helst förståelse för att även man själv kan vara trött efter en hård arbetsvecka. Man sitter ju ändå bara där på kontoret och knappar lite liksom.

Precis. Om det däremot vankas betalning i nån form, kan vara gentjänster och det kan vara rena pengar så kan man alltid komma fram till något.

Självklart, tjänster och gentjänster funkar alltid och i vissa fall kan man tom godta betalning i natura.

Det som stör mig är som sagt det faktum att det är självklart för folk att sticka till en femhundring, en vinare eller en whisky när det är varit någon hantverkar-bekant hemma och hjälpt till en eftermiddag men vi IT-nissar skall helst vara tacksamma för att vi fått pilla på deras sega djävla träskdatorer och fått svara på alla deras korkade frågor medans man räddat semesterfoton från kraschade hårdiskar och installerat om allt på burken åt dem.
- "Jaha, skulle jag ha klickat ok när det där konstiga meddelandet om 'AntiVirus jada jada want's to update the virus definitions right now! Continue?" Jag trodde bara det var reklam!"

Och av precis samma anledning har samma personer ingen som helst förståelse för att även man själv kan vara trött efter en hård arbetsvecka. Man sitter ju ändå bara där på kontoret och knappar lite liksom.

Precis, och jag vet inte hur många gången jag hört kommentaren:
- Lyckos dig som bara sitter och trycker på lite knappar i morgon!"
...i samband med att man varit ute och druckit öl mitt i veckan...
- "Javisst, pröva själv att sitta och lösa korsord 8 timmar i sträck när du är tokbakis så får du se hur kul det är!"

Last edited:
Jag är ingen it-expert, långt därifrån. Men jag har pulat med pc sedan 286ornas tid och pysslat med både vänner o bekantas nya som gamla datorer.
Numera begränsas denna gratisservice till 4 datorer. Min, min frus, min dotters och en kompis (kompis sedan snart 40 år tillbaka).
Ibland är gratisservicen begränsad till 3 av dessa, min utesluts emellanåt och ersätts då av en ny :)

Tack för allt fantastiskt ordbajseri, men det var inte därför jag startade tråden.
:va

Second that. Datornörd sedan barnsben och två tidigare anställningar "inom IT" på närmare tio år. Sedan fem år tillbaks har jag dock inte en IT-titel på visitkortet och kan skylla på att jag har glömt, kommer ej ihåg, håller mig ej ajour med senaste tekniken etc när frågor ställs. Även om man givetvis är lika mycket elektronikmupp nu som någonsin förut. Det är väl nära och kära som man fortfarande orkar hjälpa.

Känner såväl igen det där med hantverkarkompisar som givetvis ska kompenseras på något sätt, och det med all rätt. Men, det man själv gör, det förminskas minsann ner...

Tack för allt fantastiskt ordbajseri, men det var inte därför jag startade tråden.
:va

Dagens klant skall väl inte komma här å gnälla! :mad:
Dessutom har du fått lösningen:
- SKYLL PÅ GRABBEN!!!!!! :4skrika

Nädå, Flåt!
Vi IT-Nissar hade bara en hel del uppdämd ilska som behövde få utlopp för att vi inte ska bli allt för lika Valmers.

Dagens klant skall väl inte komma här å gnälla! :mad:
Dessutom har du fått lösningen:
- SKYLL PÅ GRABBEN!!!!!! :4skrika

Det är lugnt, det var en sån där solid aluminiumfront. Blev lite skev, men det är inget som IT-muskler inte kan fixa! :tummenupp

Hon kom in och frågade om den.
-Har du tittat på den?
-Nej, det har jag inte hunnit. Men jag har hoppat på den..

Hon hörde inte det sista.. :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...