Dagens isåkning i bilder

Ni som kör med 18 eller 19/21" på bilderna ovan, vad kör ni med för däck? dubbantal? Och hur upplever ni fästet?

Tack o hej /Martin

Lite kul läsning!!!

Saxat från www.danderyd.se

Israpport 2004-12-30
Edsviken är idag farlig.
Under gårdagen tog sig en del mindre grupper runt i stort sett hela Edsviken. Dessa grupper bestod av mycket iskunniga personer.
Isen är av dålig kvalité och av mycket varierande tjocklek. Från 5-6 cm till 2-3 cm. Gräneserna mellan bärig och inte bärig is är mycket svårt att se. Plurringsrisken är myckrt stor!
Någon omdömmeslös båtägare har tagit sig orådet att göra en dubbel ränna runt i stort sett hela Edsviken. :kocko :kocko
Rännorna var idag mycket svåra att ta sig över. Har vi otur kan de även äventyra vinterns plogade bana.

Josefsson skrev:
Ni som kör med 18 eller 19/21" på bilderna ovan, vad kör ni med för däck? dubbantal? Och hur upplever ni fästet?

Tack o hej /Martin

Tjipp!
Jag har beggade Cheng Shing chong, vatusan de nu heter, 18/21.
Jag upplever greppet fram som mer än bra, bak som halvtaskigt.
Kan tyvärr inte säga antal dubbar, men tror det är samma på alla Ching Fjongdäck som är endurodubbade.
Hursomhelst så jävla värt, innan hatade jag vintern, nu har man anledning att leva! :banana

Kolla förresten in stenogrus.com om nu vill ha billiga dubbisar, tror ingen matchar dem i pris

Zeb_Macahan skrev:
Broddar heter det ju :7peta :tungan

OlleR: Vad har du för däck på, är det Cheng Chin i 17" eller vad är det. Vilka dimensioner är det?

//jaG
Cheng Shin 17" 4.60 bakdäck både fram och bak! Jag minns inte mer än så :P Kolla på lellesmc.se (lr va dom nu har för adress)!

Men som sagt, ren is måste det vara runt 0 för att man ska få grepp på, "inkörd" is går det köra på ner mot -10 grader, men det börjar bli dåligt efter -5.
Det är väl så pga isen blir skarpare vid ytan ju kallare det blir...

OlleR skrev:
Cheng Shin 17" 4.60 bakdäck både fram och bak! Jag minns inte mer än så :P Kolla på lellesmc.se (lr va dom nu har för adress)!

Men som sagt, ren is måste det vara runt 0 för att man ska få grepp på, "inkörd" is går det köra på ner mot -10 grader, men det börjar bli dåligt efter -5.
Det är väl så pga isen blir skarpare vid ytan ju kallare det blir...

Jo men fästet brukar bli ruskigt bra efter ett 30tal varv på banan..då det blir så pass uppkört att det är som snö /iskross..då kan tempen gå ner hur mycket som helst i princip utan att fästet blir sämre..

tycon1 skrev:
Jo men fästet brukar bli ruskigt bra efter ett 30tal varv på banan..då det blir så pass uppkört att det är som snö /iskross..då kan tempen gå ner hur mycket som helst i princip utan att fästet blir sämre..
Tro mig, jag kör både på å över gränsen ;D

Josefsson skrev:

Tack o hej /Martin

TJena

Kör med TRelleborg.. modell ? Funkar väl hyfsat bra. Men alla har snackat om hur grymt fäste det skulle vara med isdäck, så jag blev lite lätt besviken. Men det är iallafall hur kul som helst.. klart värt det. Har kört lite cheng sing eller vad dom heter, men märker ingen skillnad på dom och trelleborgarna iallafall.

jesseboy skrev:
Tjipp!
Jag har beggade Cheng Shing chong, vatusan de nu heter, 18/21.
Jag upplever greppet fram som mer än bra, bak som halvtaskigt.
Kan tyvärr inte säga antal dubbar, men tror det är samma på alla Ching Fjongdäck som är endurodubbade.
Hursomhelst så jävla värt, innan hatade jag vintern, nu har man anledning att leva! :banana

Kolla förresten in stenogrus.com om nu vill ha billiga dubbisar, tror ingen matchar dem i pris

Jag köpte ett par i stort sett nya Bridgestone fulldubbade däck modell?? häromdan men har inte fått hem dom än.
Nån som har erfarenheter av Bridgestone?
Grymt sugen på att prova men is får man väl se i stjärnorna efter här nere i Boråstrakten.

Tack för svaren förresten /Martin

Josefsson skrev:
Jag köpte ett par i stort sett nya Bridgestone fulldubbade däck modell?? häromdan men har inte fått hem dom än.
Nån som har erfarenheter av Bridgestone?
Grymt sugen på att prova men is får man väl se i stjärnorna efter här nere i Boråstrakten.

Tack för svaren förresten /Martin

för 2-3 år sen var Bridgestone som dubbats inte bra, praktiskt taget alla ytterklackar vek sig så att dom bara hängde i en tunn remsa gummi.
de däcken hette M58 har jag för mig, för hård gummiblandning för att palla minusgrader och stora dubb tydligen.

rejser skrev:
för 2-3 år sen var Bridgestone som dubbats inte bra, praktiskt taget alla ytterklackar vek sig så att dom bara hängde i en tunn remsa gummi.
de däcken hette M58 har jag för mig, för hård gummiblandning för att palla minusgrader och stora dubb tydligen.

Jaha ok då får man hoppas att dom senare däcken är av bättre kvalitet.

rejser skrev:

Kan även tillägga att dem hade samma problem med sinna dubbdäck redan förra vintern!

Men...(måla inte fan på väggen ni som köpt bridgestone) dem var medvetna om problemet, och ersatte / bytte ut däcken gratis! :)
Klackarna ska inte gå av sådär på nya däck...

Men alltså köp inte färdigdubbade däck, köp samma gummiblandning å dubba upp hos någon rallymupp så får ni välja dubb och utstick och vinklar själv......

Det blir billigare dessutom, Brigestone färdidubbade däck e ju asdyra

tycon1 skrev:
Kan även tillägga att dem hade samma problem med sinna dubbdäck redan förra vintern!

Men...(måla inte fan på väggen ni som köpt bridgestone) dem var medvetna om problemet, och ersatte / bytte ut däcken gratis! :)
Klackarna ska inte gå av sådär på nya däck...

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back