Dagens i-landsbekymmer

OlleR skrev:
Det finns speciella skor för supermotard där det fästs glidskenor under. Den modellen går ju ordna själv också iofs... Jag använder inte foten nog mycke i backen för att det ska behövas.

SIDI Supermoto är ett märke tex!

När det gäller marksyningar i form av vurpor så brukar det vara plastskydd där det tar i, annars så håller skinnet för ett gäng vurpor, iaf de vurpor jag gjort.

Jag tolkar det som, "inhandla denna typ av skor när du inser att du har behov av det".

Har kört r-hojjar bra många år och har på något mirakulöst sätt lyckats unkomma olyckor. Brukar lägga 1500-1900 mil på mätaren varje år så man har varit med om fler close-calls än man vill minnas. Så jag har inte direkt för avsikt att börja krama asfalt nu, men som alltid, på med fullt ställ om man skall köra längre än 100 meter.

Det enda jag ångrar nu är det faktum att jag alltid kört r-hoj med hel-försäkring i alla år, pengar i sjön... Borde nästan av ren princip inhandla en nyare plastraket, sätta nycklarna i handenpå första bästa fyllo på Kungsgatan, dunka honom i ryggen och säga "this one is on me" och få lite valuta för pengarna.

/F

/F

flipm0de skrev:
ok! iofs så har jag bara ringt till ett ställe.. jonte engdahl i löddeköpinge.

ska prova o ringa fler ställen!

men 200 kr för olja+filter låter lite?

med tanke på att en normal bra olja går på 100 kr litern och den ska ha 2.1 liter... 210 kr o då har vi inte räknat med 2 filter än! :7peta

Filtret kostar 50 spänn, oljan ca 100/liter. säg 300 pix då.

//jaG

Fenix skrev:
Jag tolkar det som, "inhandla denna typ av skor när du inser att du har behov av det".

Har kört r-hojjar bra många år och har på något mirakulöst sätt lyckats unkomma olyckor. Brukar lägga 1500-1900 mil på mätaren varje år så man har varit med om fler close-calls än man vill minnas. Så jag har inte direkt för avsikt att börja krama asfalt nu, men som alltid, på med fullt ställ om man skall köra längre än 100 meter.

Det enda jag ångrar nu är det faktum att jag alltid kört r-hoj med hel-försäkring i alla år, pengar i sjön... Borde nästan av ren princip inhandla en nyare plastraket, sätta nycklarna i handenpå första bästa fyllo på Kungsgatan, dunka honom i ryggen och säga "this one is on me" och få lite valuta för pengarna.

/F

/F

så blir det dyrare för både dig och mig nästa gång vi ringer in o vill försäkra :7peta

så skit i det :hihi

flipm0de skrev:
jag gör det, och det är ju nåt o gå på sen när man ska köpa/sälja... så kan man se om dom har iaf skött den enligt servicebok. hur ska du annars veta ifall han servat den?

jag tycker iaf inte att det är så jätte farligt med 1750 kr var 500'a mil... :7peta

Jag trodde inte att det var särskilt många som lämnar in nåt som är såpass enkelt att göra själv men det finns tydligen ni som gör det också.

Det kanske inte är så mycket pengar, men det är onödigt mycket pengar när man kan göra det för drygt hälften på verkstad.

:fakta

Emmi skrev:
Jag trodde inte att det var särskilt många som lämnar in nåt som är såpass enkelt att göra själv men det finns tydligen ni som gör det också.

Det kanske inte är så mycket pengar, men det är onödigt mycket pengar när man kan göra det för drygt hälften på verkstad.

:fakta

haha ok.. men det är bra att ni skriker till, tack! nu vet jag att det är på tok för mkt för en vanlig service... jag gick ju o trodde att det var billigt. :huvet

så imorrn ska det ringas runt lite! hojen står på 502 mil nu efter dagens 9 timmars pass :hihi

Fenix skrev:
Jag tolkar mitt eget uttal som "har du skor som duger så kör på dom tills du inser att du behöver glidskenor" ;)

Helt klart ska man ha riktig utrustning, men för att spara livet gäller det att gå omkull där det inte står ett träd, eller ett dike, eller en bil, eller en älg eller...

DR-Zätare skrev:
Jag kör själv 660 och om du inte har något emot lite vibrationer så funkar den mer än väl för dina behov! Den har ingen elstart och saknar balansaxeln som 640/625 har.
//Eric
Har du plockat ur din balansaxel :va

Var det någon som visste om en KTM-handlare i Stockholm så har testmaskiner?

/F

Fenix skrev:
Var det någon som visste om en KTM-handlare i Stockholm så har testmaskiner?

/F

Vet ej hur det är med MÖR-racing i södertälje, men annars är det snålt. MCsport ute vid Arlanda är ett alt men vet ej om man kan prova. Åk till Uppsala och prata med Ragnar och vifta lite med VISA kortet nåt honom så han du nog pröva alla 3 + kanske superduken också! :D

Hehe jag känner igen det symdromet :) Förra veckan stod jag och pratade med en KTM försäljare och helt plötsligt så sprang försäljaren iväg med ett nöjt leende och mitt visakort i handen. Hojen kommer om ca två veckor ropade han över axeln.

Provkörning? Provsittning? Njaaaa... :kocko

Det blev en 660 iaf. Årsmodell -04. Kommer nästa vecka, det skall bli sååå roligt med hoj igen! :yoparty

Fenix skrev:
Jag är ökänd för att lyckas göra av med pengar i spontana sammanhang, mc-abstiensen lägger sig som gråstarr över prislappen :D

Var i Stockholm finns det en KTM-handlare där man kan provflyga modellerna?

640'n förefaller vara anpassad för en sån som jag, är det något man bör tänka på när man provar en motard? Eftersom jag i princip bara ägt r-hojjar saknar jag lite referenser på området.

/F

Pinsam fråga i sammanhanget, jag är typ 1.73 lång, är det = dingla med fötterna vid rödljuset på en KTM?

/F

Fenix skrev:
Pinsam fråga i sammanhanget, jag är typ 1.73 lång, är det = dingla med fötterna vid rödljuset på en KTM?

/F

lite grann kanske...måste provsitta o provköra juhe!

Fenix skrev:

/F

Antingen tårna eller glida ner liiite på ena sidan =) Men med tanke på att de inte väger nått är de inga probbs.

Äsch, det är fegt att provköra! Jag har handlat alla mina hojar på ren känsla (titta, fundera och slå till!). Funkat klockrent varje gång. :tummenupp

Jag lider av samma problem med tidsåtgång och körglädje. Mycket pyssel med hus och familj, gör att de där heldagarna i sadeln och 5-timmarskvällar Uppland runt, inte existerar. Då får man helt enkelt se till att pendlingen till/från jobbet och de där korta halvtimmarna någon gång per vecka kan utnyttjas maximalt och dessutom vill man gärna komma hem efter turen också. En 625 eller 660 kan nog passa fint! Skruvar gör du själv - har du mekat med R1:an, så fixar du lätt en enstånka (servicemanualer kan man köpa eller ladda hem, för att hålla koll på de mer intrikata detaljerna).

TomK skrev:
Äsch, det är fegt att provköra! Jag har handlat alla mina hojar på ren känsla (titta, fundera och slå till!). Funkat klockrent varje gång. :tummenupp
...

Sant, provkörning är lite gay :)

Har köpt mina senaste bilar innan de ens fanns hos leverantören så varför inte vara lika tokig när det gäller hoj?

/F

Jag är 175 och jag har inga problem, tvärtom. Sen beror det lite på fördelningen av kroppslängden också, jag har ganska långa ben.

//Eric

Fenix skrev:

/F

DR-Zätare skrev:
Jag är 175 och jag har inga problem, tvärtom. Sen beror det lite på fördelningen av kroppslängden också, jag har ganska långa ben.

//Eric

Har du någon bild? :tungan

Skämtar bara, det låter lovande för min del m.a.o.

/F

Fenix skrev:

/F

Jag är 175 cm och det är inga probs med mig.. men jag når bara ner med en fot i taget =)

men det är alltså lugnt! :tummenupp

Fenix skrev:

/F

Jag är 172 cm och de e inga problem med varken motardfälgar eller endurofälgar+crossdäck på KTM.

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back