Dagens i-landsbekymmer

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Japp, då var rettan såld och dax att skaffat något mer ansvarsfullt *host host*.

Som så många andra, har man förökat sig och börjar känna någon slags mystisk känsla i kroppen efter att ha störtat fram över slingerbulten i mindre laglig hastighet. Enligt uttalanden från säkra källor, kallas denna känsla för en "ansvarskänsla". Det vill säga, men upplever sig att ha ansvar för någon annan än sig själv.

Som alla andra förädringar här i livet är det alltid bäst att ta tjuren vid hornen och skrida till verket omedelbart. Rettan gick på annons och vips var hon borta på mindre än tre dagar.

Tomrummet är stort och något måste nu stoppas i detta hål. Efter att ha läst på i SM-trådarna här på SH, förefaller det som man faktiskt kan ha skoj redan under 200km/h. Så nu till själva frågan, vad skall man välja?

Jag bor i villaträsket direkt utanför Stockholm, och tar hojen i ur och skur, därför lägger jag 2,5-3 mil på mätaren varje dag under säsong. På helgen, under de få "fria" lektimmar man har, vill jag kunna ha hysteriskt roligt på effektivast möjliga tid. Några 5-timmars repor på en lördag är för dagen blott historia. Två timmars lekstuga är max, annars måste aktiv byteshandel med fritid avhandlas med regeringen, alla ni andra småbarnsföräldrar vet precis vad jag syftar till. :D Vore klart enklare om man levt på 60-talet och bara pekat med varm hand på spisen...näääråååå! :D

Så knäckfrågan är, KTM LC4 640SM, 625 eller 660? 625,660 mer skruva men lite mer spis mellan benen. Eller ska man vara überpraktisk och sikta på en Yamaha XT660X? Jag räds definitivt inte att skruva hoj, vill dock inte offra för mycket "lektid" på att skruva. Är mer av typen som vänder ut och in på hojen under vintern och basservrar under säsongen.

Vad kostar en 500-mila service för en KTM LC640 SM? Är det fram med bladmåttet var 500:e mil, eller gör man det vid behov?

Jag var och fingrade på en KTM LC4 640 SM -05'a i lördags hos KTM på sveavägen, de har någon kampanj så man kan packa med dubbla rör och lite annat lull lull inkluderat i listpriset. Var på väg att dra fram Visa-kortet, men kom på att man kanske inte ska spontanköpa en hoj utan att kolla med de som vet om det är något att ha.

Behöver er input, behöver därtill skaffa en ny hoj, frugan börjar redan tröttna på mina abstinensattacker.

/Fenix

Jag kör själv 660 och om du inte har något emot lite vibrationer så funkar den mer än väl för dina behov! Den har ingen elstart och saknar balansaxeln som 640/625 har. Den har enligt uppgift samma serviceintervaller som en 640, dvs första service efter 100 mil sen är det olje- och filterbyte var 250:e mil och lite större service med bl.a. ventiljustering var 500:e mil. Inte så blodigt med motardmått mätt alltså.

Ha dock i åtanke att den helt saknas vindskydd (som alla motarder gör) och går inte mer än 170 så har du motorväg till jobbet skulle jag kanske överväga något annat.

Har du däremot 50-sträcka hela vägen till jobbet skulle jag inte tveka. Bara att slå till och wheela mot solnedgången! :yoparty

//Eric

DR-Zätare skrev:
Jag kör själv 660 och om du inte har något emot lite vibrationer så funkar den mer än väl för dina behov! Den har ingen elstart och saknar balansaxeln som 640/625 har. Den har enligt uppgift samma serviceintervaller som en 640, dvs första service efter 100 mil sen är det olje- och filterbyte var 250:e mil och lite större service med bl.a. ventiljustering var 500:e mil. Inte så blodigt med motardmått mätt alltså.

Ha dock i åtanke att den helt saknas vindskydd (som alla motarder gör) och går inte mer än 170 så har du motorväg till jobbet skulle jag kanske överväga något annat.

Har du däremot 50-sträcka hela vägen till jobbet skulle jag inte tveka. Bara att slå till och wheela mot solnedgången! :yoparty

//Eric

Jag har ganska exakt 500m 110-väg, 5km 90-väg och resten är 70 + 50 väg till jobbet. Med andra ord borde man väl överleva det? Jag menar, att köra plastlöst är väl som att köra vilken skolhoj som helst. :D

Kan man montera en 640 05'as framlykta på en 660, eller finns några andra framlyktor man kan ersätta original-80-rutan med? Posörbög som man är sådant av vikt. Kan man slänga på offroaddäck på en 660? Alltid kul att besöka en grusgrop ibland.

/F

Hur fasen kan du vara beredd att dra VISA kortet för nåt du inte har provkört?

Åk till någon som har alla 3 modellerna om du nu är på väg att slå till på en t,ex KTM! 640 är rätt hållbar även 625/660 är det också fast de har lite kortare service intervall men ändå rätt långa. Väljer du en KTM t,ex så behöver du inte gå och köpa ett slip-on eller nåt direkt om man jämför med en XT660X t,ex. Nya XT ska ju ersätta den gamla men hur hållbarheten är får vi se när de har börjat rulla ett antal 1000mil och då är det svårt att jämföra med en KTM lte. Nackdel med nya XT är den insprutning som den har, jag föredrar gamla hederliga förgasaren som man vågar ge sig på att meka med.
KTM-center på sveavägen vet jag inte varför de har butiken just där, de har ju inga hojar för test? de säljer ju mest kläder mm tycker jag!
Med tanke på hur mkt du kör så skulle en KTM 640 alt 625 passa dig!

Fenix skrev:
Kan man slänga på offroaddäck på en 660? Alltid kul att besöka en grusgrop ibland.

/F

Visst kan du det men tyvärr måste du modifiera oket samt har kvar stora skivan för att allt ska spela, annat var det på de äldre KTM då passade det rakt av stort sett!

motardnisse skrev:
Hur fasen kan du vara beredd att dra VISA kortet för nåt du inte har provkört?

..

Jag är ökänd för att lyckas göra av med pengar i spontana sammanhang, mc-abstiensen lägger sig som gråstarr över prislappen :D

Var i Stockholm finns det en KTM-handlare där man kan provflyga modellerna?

640'n förefaller vara anpassad för en sån som jag, är det något man bör tänka på när man provar en motard? Eftersom jag i princip bara ägt r-hojjar saknar jag lite referenser på området.

/F

Min Ktm 640 ska in på 500'a mila service nu.. och det kostar 1750 kr.

Jag kan säga att jag är jävligt nöjd med min, men jag har inte så mkt att jämnföra med. :rolleyes:

Jag har 2.5 mil till jobbet och 90 vägar är inga problem!

det är helt ok att ligga i 110 oxå... visst det viberar lite.. men det är inte så farligt.

flipm0de skrev:

What?? För lite olja, filter och ventiljustering... damn, skulle jag aldrig betala. Min mek tar 500 för ventiljustering o sen gör jag resten själv.

Fenix skrev:
640'n förefaller vara anpassad för en sån som jag, är det något man bör tänka på när man provar en motard? Eftersom jag i princip bara ägt r-hojjar saknar jag lite referenser på området.

/F

Att köra motard efter att aldrig ha kört sporthoj e skumt. Du måste ut på en liten väg där det svänger lite för att verkligen inse det roliga, många gör nog felet att provköra på större vägar och då e de ju inte kul med motard.

Last edited:
flipm0de skrev:

Jag kan säga att jag är jävligt nöjd med min, men jag har inte så mkt att jämnföra med. :rolleyes:

det är helt ok att ligga i 110 oxå... visst det viberar lite.. men det är inte så farligt.

Lite vibrationer försäkrar en bara om att man inte somnar bakom styret så det är helt ok. Är det pin olidligt att ligga och marsch'a i 130?

/F

Följdfråga, bästa teknik att framföra en motard på t.ex. slingerbulten. Är det hälen i backen som gäller, eller båda fötterna på pinnarna?

Crosskor som gäller?

/F

Fenix skrev:
Följdfråga, bästa teknik att framföra en motard på t.ex. slingerbulten. Är det hälen i backen som gäller, eller båda fötterna på pinnarna?

Crosskor som gäller?

/F

Ska du köra fort på landsvägen kommer nog inga crossdojjor rädda livet på dig den dag det går snett.

Fötterna kan mycket väl vara på fotpinnarna, men sitt långt bak. (jag åker nästan alla snabba svängar med fötterna på fotpinnarna, eller innerfoten lyft ut från hojjen men inte mer än 15cm framför fotpinnen för att känna asfalten. Av nån anledning känns det bättre med foten "nere" i svängar som går sakta)

Emmi skrev:
What?? För lite olja, filter och ventiljustering... damn, skulle jag aldrig betala. Min mek tar 500 för ventiljustering o sen gör jag resten själv.
...

Din mek frilansar händelsevis inte i Stockholmstrakten? Jag har ventiljusterat min retta själv, men bara efter det att en polare först visade hur det gick till på hans.

Alla motorer har alltid sina egenheter, alltid skönt att få förevisat av någon som är van.

Om någon vill extraknäcka är detta ett lysande tillfälle. :tungan
Jag kan slänga in en 500-hundring, lite öl och poänglösa annekdoter.

/F

OlleR skrev:
Ska du köra fort på landsvägen kommer nog inga crossdojjor rädda livet på dig den dag det går snett.

Fötterna kan mycket väl vara på fotpinnarna, men sitt långt bak. (jag åker nästan alla snabba svängar med fötterna på fotpinnarna, eller innerfoten lyft ut från hojjen men inte mer än 15cm framför fotpinnen för att känna asfalten. Av nån anledning känns det bättre med foten "nere" i svängar som går sakta)

Duly noted, spara fötterna.

Rent teoretiskt fråga dock, skorna bör väl ha någon form av glidyta av metall för att inte käka upp skorna efter eventuella mark-toucher?

Kom ihåg att jag endast studerat motarder antingen i backspegeln på slingerbulten, alternativt på Eurosport så jag har som bekant lite brist på referenser kring det praktiska som rör dom.

/F

Emmi skrev:

Det är ju lite mer än så dom går igenom! Kolla manualen.. där står det allt dom ska gå igenom på 500'a mila servicen.

+att man betalar ju också en del för att få stämpel! :huvet

Fenix skrev:
Lite vibrationer försäkrar en bara om att man inte somnar bakom styret så det är helt ok. Är det pin olidligt att ligga och marsch'a i 130?

/F

haha precis! skit bra när man kör till jobb tidigt på morgonen.

130 är lugnt det med... men du har ju inga kåpor! så det blåser lite :hihi

Fenix skrev:
Rent teoretiskt fråga dock, skorna bör väl ha någon form av glidyta av metall för att inte käka upp skorna efter eventuella mark-toucher?
Det finns speciella skor för supermotard där det fästs glidskenor under. Den modellen går ju ordna själv också iofs... Jag använder inte foten nog mycke i backen för att det ska behövas.

SIDI Supermoto är ett märke tex!

När det gäller marksyningar i form av vurpor så brukar det vara plastskydd där det tar i, annars så håller skinnet för ett gäng vurpor, iaf de vurpor jag gjort.

flipm0de skrev:
Det är ju lite mer än så dom går igenom! Kolla manualen.. där står det allt dom ska gå igenom på 500'a mila servicen.

+att man betalar ju också en del för att få stämpel! :huvet

Och de sakerna kan man inte gå igenom själv istället?

Vad ska du med stämpel till på en motard där du inte har nån garanti kvar? Det är väl knappast någon som bryr sig om servicebok på motard när man säljer den?

Emmi skrev:
Och de sakerna kan man inte gå igenom själv istället?

Vad ska du med stämpel till på en motard där du inte har nån garanti kvar? Det är väl knappast någon som bryr sig om servicebok på motard när man säljer den?

jag gör det, och det är ju nåt o gå på sen när man ska köpa/sälja... så kan man se om dom har iaf skött den enligt servicebok. hur ska du annars veta ifall han servat den?

jag tycker iaf inte att det är så jätte farligt med 1750 kr var 500'a mil... :7peta

flipm0de skrev:

Nästan 1800 spänn låter som ett rån för en 500milaservice på en motard. mellan 4-500 för ventiljustering sedan 200 för olja filter och en hundring för att byta den. Mer än så skulle jag aldrig betala.

Som referens betalade jag 920 kronor för en 600-mila på min gamla GSXR1000-03, den är dyrare att serva än motarden.

Ring runt lite och spara i detta fall ca 1000 spänn på en simpel service man gör lika bra själv!

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Nästan 1800 spänn låter som ett rån för en 500milaservice på en motard. mellan 4-500 för ventiljustering sedan 200 för olja filter och en hundring för att byta den. Mer än så skulle jag aldrig betala.

Som referens betalade jag 920 kronor för en 600-mila på min gamla GSXR1000-03, den är dyrare att serva än motarden.

Ring runt lite och spara i detta fall ca 1000 spänn på en simpel service man gör lika bra själv!

//jaG

ok! iofs så har jag bara ringt till ett ställe.. jonte engdahl i löddeköpinge.

ska prova o ringa fler ställen!

men 200 kr för olja+filter låter lite?

med tanke på att en normal bra olja går på 100 kr litern och den ska ha 2.1 liter... 210 kr o då har vi inte räknat med 2 filter än! :7peta

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back