Dagens hårigaste (renjäklar)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Körde från Sthlm till Östersund igår och Östersund till Luleå idag. Duktigt less på vajervägar, E4 till Sundsvall igår, och bråttom till syrran så gasade jag ordentligt på autostradan (Inlandsvägen - väg 45).

Jag har nog aldrig sett så många renar på samma dag som idag. Tappade räkningen men det måste ha varit 12-15 gånger under 62 mil som jag fick stanna alt. krypköra förbi 1-40 renar. När jag trodde att allt var klart så siktade jag en ren till mitt på vägen. Fick ner farten från ca 200 till 130 när jag släppte på bromsen och insåg att det är bara att hoppas att han står still. Hade möte så jag körde förbi renen på ca 1 meters håll... :skrämd

Blev inte så skakis i skallen men när jag stannade och skulle ringa en kompis så bara tokvibrerade vänster ben av händelsen. Ingen sensmoral med historien. Tänk bara på att det finns renar här uppe i norr.

De finns inte här i Luleå om du ska plugga här på Universitet. Bara inne i landet som tur är. Dumma är de också. Renhjorden jag mötte totaldissade mig när jag tutade och tokvarvade. De särade bara lite på sig och gick förbi på var sin sida om mig på en halvmeters avstånd.

Mmm... Finns dessutom s.k. "strövren" närmare kusten - d v s enstaka eller små grupper som blivit kvar efter vinterbetet! Ett tips är att kolla SMC:s karta över trevliga vägar för att undvika den mördande tråkiga E4:an, runt Luleå och upp mot Boden finns en del trevliga slingor (en kvarleva från den tiden militären var en faktor att räkna med)...

Ha de!

Vete fan men de verkar gilla att gå på vägen när det är varmt och bromsar och flugor m.m. i farten.

crashtestdummy skrev:
2310535 ska inte renarna vara på fjället under sommarn?

Nicke skrev:
2310530 De finns inte här i Luleå om du ska plugga här på Universitet. Bara inne i landet som tur är. Dumma är de också. Renhjorden jag mötte totaldissade mig när jag tutade och tokvarvade. De särade bara lite på sig och gick förbi på var sin sida om mig på en halvmeters avstånd.

Renarna finns i fjällvärlden (västra delen av norrland) under sommaren och på vintern flyttar lapparna ner dom mot kusten för att kunna beta. :fakta

Älska att vara bässerwisser ibland...... :tummenupp

Ok då j***a messeschmitt :)

Jag har bott i Luleå från 0-26 år och inte sett mycket ren förutom när man åker inåt landet. Är i alla fall inget man ser när man åker bil mellan t.ex. Luleå och Piteå.

nasholm6 skrev:
2310564 Renarna finns i fjällvärlden (västra delen av norrland) under sommaren och på vintern flyttar lapparna ner dom mot kusten för att kunna beta. :fakta

Älska att vara bässerwisser ibland...... :tummenupp

Nicke skrev:
2310567 Ok då j***a messeschmitt :)

Jag har bott i Luleå från 0-26 år och inte sett mycket ren förutom när man åker inåt landet. Är i alla fall inget man ser när man åker bil mellan t.ex. Luleå och Piteå.

Kan bero på viltstängslet...... :hihi

Det är sant att E4an brukar vara ganska fri från renar o annan kreatur, men direkt man åker lite inåt ilandet står dom där o stirrar tills man kör ihjäl dem.
Nu på sommaren tycker jag inte man ser nån ren alls, måste haft bra tajmning när du träffade på så jävla många på 45an.
Värre är det med dessa odjur som står o lurpassar utmed vägarna http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=127952

Ah, du menar den blåvita fyllsnapparen! :) Man känner igen dem på att de flaxar med en spade som det står POLIS på.

Har kört 45:an ett antal gånger men aldrig sett så mycket renar som idag. Var rena parodin. Tänkte att efter Älvsbyn, väg 94, kan det ju fan inte finnas renar. Tog ca 10 sekunder så såg jag en i vägrenen.

nasholm6 skrev:
2310578 Kan bero på viltstängslet...... :hihi

Det är sant att E4an brukar vara ganska fri från renar o annan kreatur, men direkt man åker lite inåt ilandet står dom där o stirrar tills man kör ihjäl dem.
Nu på sommaren tycker jag inte man ser nån ren alls, måste haft bra tajmning när du träffade på så jävla många på 45an.
Värre är det med dessa odjur som står o lurpassar utmed vägarna http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=127952

Renar är jordens mest inteligensbefriade kreatur..

"Lapparna" har lämnat många så kallade strörenar som nu utgör en trafikfara för oss motorcyklister.

Ett tipps som jag fått lära mig är att man skall sikta på Lappen om han finns bland renarna då det är billigast att köra på honom istället för renarna :rolleyes:

Skulle verkligen vilja vara renägare, de är ett priviligerat släkte, tänk bara en sådan sak som att ha undantag från terängkörningslagen, bara att åka runt i skogen och på fjället när man "letar" sina renar :rofl

Kul att även kunna låta sin boskap kalasa på grannens trädgård eller plantering :rolleyes:

Last edited:
Nicke skrev:
2310583 Ah, du menar den blåvita fyllsnapparen! :) Man känner igen dem på att de flaxar med en spade som det står POLIS på.

Har kört 45:an ett antal gånger men aldrig sett så mycket renar som idag. Var rena parodin. Tänkte att efter Älvsbyn, väg 94, kan det ju fan inte finnas renar. Tog ca 10 sekunder så såg jag en i vägrenen.

Vore det bara lite mer tjuvjakt skulle vi inte ha några strö rener på vägarn nu på sommaren, lappjävlar!!!!! (jag är från lycksele själv så jag törs bara skriva det på detta forum)
Men Rolf Lassgård ränsade upp rätt bra i älvsbyn för några år sen så det tar nog ett tag innan tjuvjägarna kommer tillbaka. :tummenupp

Livsfarliga djur... Dessutom har jag märkt att asen blir riktigt duktigt panikrädda av just min hoj, de springer åt alla håll när de hör mig komma. Jag måste alltid bromsa ned till 10 km/h för att de inte ska börja skena.
De är goda att äta ;)

Jag läste för nå'n dag se'n att vissa renägare inte tar upp sina renar till fjällen i år av nå'n anledning. Se'n behöver man inte köra speciellt långt inåt landet för att hitta kräken, tycker det finns gott om dem redan mellan boden och älvsbyn.

Jag såg en polisbil på ca 125 mil på vägen upp och det var på E4 till Sundsvall. Sen ingenting från Sundsvall - Östersund - Luleå. :tummenupp Alla poliser verkar ha semester. Inlandsvägen är ganska död, mest tyska turister och husvagnar.
Sen har jag en teori som verkar hålla: jag har aldrig sett en kontroll där det finns kameror eller vajerräcken så där kan man nog blåsa på. Fast tanken med kamerorna var nog att man ska ta det lite piano.

payton skrev:
2310702 :va 200 till 130 ?????????.Har dom släppt hastigheten fri däruppe?

Nicke skrev:
2310770 Jag såg en polisbil på ca 125 mil på vägen upp och det var på E4 till Sundsvall. Sen ingenting från Sundsvall - Östersund - Luleå. :tummenupp Alla poliser verkar ha semester. Inlandsvägen är ganska död, mest tyska turister och husvagnar.
Sen har jag en teori som verkar hålla: jag har aldrig sett en kontroll där det finns kameror eller vajerräcken så där kan man nog blåsa på. Fast tanken med kamerorna var nog att man ska ta det lite piano.
Visst var det i Sveg som du såg polisen?
där står alltid en Sheriff (om man kommer mellan 07.00 och 1600 vill säga)

Mötte den bara. Har inte sett nån "stationär" kontroll alls. De får fan bada och sola som alla andra och inte hålla på att tjafsa med våra körkort. :)

crashtestdummy skrev:
2310795 Visst var det i Sveg som du såg polisen?
där står alltid en Sheriff (om man kommer mellan 07.00 och 1600 vill säga)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back