Dagens Fråga!

Tror båda åker dit, det borde de göra om den knapphändiga infon stämmer men det beror förstås på hur duktig åklagare och försvarsadvokat är.

Fyfan, förra vintern hade jag kanske en sån där jävel utanför vår förra bostad som låg på bottenvåningen. Var ute och jagade honom men vågade inte springa för långt eftersom altandörren fortfarande var öppen och min sambo låg och sov ensam där.

Ringde snuten, kom till nån otrevlig kärring i sthlm som bara fnös åt det hela för att hon ansåg att inget brott hade begåtts. Enligt min mening kunde polisen tagit emot mitt signalement, bett bilarna vara uppmärksamma på det och i alla fall kolla upp killen. Det var mycket möjligt bara en fluktare eller inbrottstjuv, men det kan lika gärna ha varit en våldtäktsman.

Jaja, men ordentligt med stryk ska de ha. Helt rätt av maken, varesig det var en älskare(vilket jag inte tror) eller en rapist. :tummenupp

Jaja, men ordentligt med stryk ska de ha. Helt rätt av maken, varesig det var en älskare(vilket jag inte tror) eller en rapist. :tummenupp

Du som tycker att det är en bra idé att vi samhällsmedborgare straffar varandra istället för att rättsväsendet gör det kan väl upprätta en tabell över hur mycket man i din idealvärld får spöa eller på annat sätt straffa någon annan för olika brott.

Säg gärna vilka medborgarstraff du tycker är lämpliga för följande brott: Fortkörning, rattfylla, snatteri, stöld, misshandel, skattebrott, våldtäkt, bedrägeri, mord och slutligen vilket straff ska man ha om man felaktigt har straffat någon oskyldig?

För övrigt är diskussionen ganska onödig. Man har rätt att avvärja ett angrepp och gå fri genom att åberopa nödvärn men det ingår inte i nödvärnsrätten någon rätt att på egen hand bestraffa förövaren.

Last edited:
Du som tycker att det är en bra idé att vi samhällsmedborgare straffar varandra istället för att rättsväsendet gör det.

:D Tillåt mig småle. (Förlåt Ankan men jag har också noll förtroende för det svenska rättsväsendets förmåga att skipa rättvisa. Tyvärr blir man väldigt sällan motbevisad.)

:D Tillåt mig småle. (Förlåt Ankan men jag har också noll förtroende för det svenska rättsväsendets förmåga att skipa rättvisa. Tyvärr blir man väldigt sällan motbevisad.)

Du får le hur mycket du vill. :)

Frågan återstår: Hur ser din modell för att skipa rättvisa ut? Hur kan det göras bättre?

Du får le hur mycket du vill. :)

Frågan återstår: Hur ser din modell för att skipa rättvisa ut? Hur kan det göras bättre?

Nu var ju detta andra frågor än i ditt förra inlägg men det är naturligtvis omöjligt att svara på. Det finns alltid omständigheter som är förmildrande eller försvårande. Jag litar på mitt omdöme. Men till att börja med skulle ju polis och domstolar kanske kunna ta saker på lite större allvar och utdela kännbara straff.

Nu var ju detta andra frågor än i ditt förra inlägg men det är naturligtvis omöjligt att svara på. Det finns alltid omständigheter som är förmildrande eller försvårande. Jag litar på mitt omdöme. Men till att börja med skulle ju polis och domstolar kanske kunna ta saker på lite större allvar och utdela kännbara straff.

Polis att utdela kännbara straff?

Det är klart att det går att svara på... du har ju en åsikt om rättsväsendet och den måste du väl kunna utveckla?

När är omständigheterna förmildrande eller försvårande? När litar du på ditt omdöme? Är det när du misshandlar någon för att han gjort en "brottslig" handling? :gnissla

Men visst, mer pengar till polisen och domstolarna tillsammans med hårdare straff är kanske en bra början.

Det är ju frågan om inbrott alternativt hemfridsbrott följt av våldtäktsförsök och det lär han åka dit på då han dessutom blivit tagen på bar gärning.
Huruvida snubben som kom in och spöade honom åker dit beror ju på om rätten anser att den mäng våld han använde var försvarlig ställd i relation till brottets allvarlighet. Det kan ju ingen som inte var där eller har en detaljerad beskrivning av vad som verkligen hände svara på egentligen.

Gissningsvis är det väl så att förövaren har anmält snubben för att han åkte på stryk i form av en klassisk motanmälan. Det är inte alltför ovanligt tyvärr. Men jag hoppas ju på att det inte är en oförsvarlig mängd våld som använts och att han klarar sig utan påföljder.

Låter vettigt med polisstat.

Det är en blink med i den smileyn. Sen menade jag naturligtvis att polisen ska ta det på allvar och rättsväsendet ta det på allvar OCH utdöma högre straff(med syfte på mitt tidigare inlägg). Det tror jag du förstod även om den meningen blev lite dåligt formulerad. Sluta bråka nu.

Det hade ju varit klädsamt om de som tycker att rättsstaten Sverige suger faktiskt lite seriöst utvecklade vari felen består och vad som bör göras åt detta. Analysen kan lämpligen börja med huruvida det är fel på våra lagar, om det är våra domstolar som brister i tillämpningen, polisen som är för passiv etc.:)

... huruvida det är fel på våra lagar, om det är våra domstolar som brister i tillämpningen, polisen som är för passiv ...

Alla tre, främst del två dock.
Har någon någonsin dömts för maxstraffet för grov misshandel? Nej, så vitt jag vet och jag tror jag har rätt och det är egentligen inte det viktiga heller. Alldeles för sällan används mys-skalan, typexempel är ju han som högg sin sambo i huvudet med yxa så hon dog. Det ansågs inte synnerligen hänsynslöst eftersom hon slapp lida. :lol

Sedan behövs det snutar som inte är blockflöjtare och bättre lagar också, men man kan ju börja med det man har.

Only in Sweden!

Du som tycker att det är en bra idé att vi samhällsmedborgare straffar varandra istället för att rättsväsendet gör det kan väl upprätta en tabell över hur mycket man i din idealvärld får spöa eller på annat sätt straffa någon annan för olika brott.

Du verkar göra likhetstecken mellan vad någon mänskligt (subjektivt) tycker är rätt åt en gärningsman och vad denne förväntas tycka är en lämplig samhällsordning.

Det finns absolut inget motsatsförhållande i att tycka det är roligt eller bra om en dumsnut råkar illa ut kontra vad man förespråkar för samhällsordning. :)

Ditt tankesätt är för övrigt tm korvgubbe, tror inte han blir så glad om du stjäl hans bor-duktig idéer. :fakta

Last edited:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7188750.ab

Vi verkar fått en uppdatering!

"Mannen försvarade sin fru och gick till attack - kan åtalas för misshandel
En 27-årig man klättrade in i bostaden via balkongen och angrep kvinnan.
Men maken var hemma och försvarade sin hustru.
Maken riskerar nu att åtalas för grov misshandel.
Händelsen inträffade i Jörn, sex mil utanför Skellefteå, i lördags.
27-åringen klättrade in i det äkta parets lägenhet via balkongen.
– Han kom in genom balkongdörren och angrep henne sexuellt, säger Erik Jonsson, kriminalinspektör.
Kvinnans 31-årige make kom in i rummet och attackerade inkräktaren. Tumultet fortsatte ute på balkongen, där flera grannar blev vittnen till slagsmålet.

Maken togs in på förhör
När polisen kom till platsen blev maken frihetsberövad, men släpptes efter förhör. Han riskerar nu åtal.
– Det var både slag och sparkar, det är det som gör att ärendet rubriceras som grov misshandel, säger Erik Jonsson.
Ärendet har nu landat på åklagaren Magnus Öhrns bord:
– Han har gjort sig skyldig till misshandel, men det kan möjligtvis handla om tillåtet våld. Det beror på vilka skador inkräktaren har, den undersökningen väntar jag på.

Psykisk ohälsa
Den 27-årige inkräktaren har ännu inte kunnat höras på grund av psykisk ohälsa.
– Jag har som avsikt att få personen hörd så snart som möjligt, säger Magnus Öhrn.
Enligt polisen är brottsrubriceringen för 27-åringens del försök till våldtäkt.
– Men det finns det ingen grund för. Snarare kommer det att landa i försök till hemfridsbrott och ofredande, säger Magnus Öhrn"

Ser ju onekligen ut som det är fördel för stackars "offret" just nu.

Last edited:
Alla tre, främst del två dock.
Har någon någonsin dömts för maxstraffet för grov misshandel? Nej, så vitt jag vet och jag tror jag har rätt och det är egentligen inte det viktiga heller. Alldeles för sällan används mys-skalan, typexempel är ju han som högg sin sambo i huvudet med yxa så hon dog. Det ansågs inte synnerligen hänsynslöst eftersom hon slapp lida. :lol

Mys-skalan?:va Tycker mig skönja en viss inkonsekvens här. Hur som helst, som förespråkare för hårdare tag antar jag att du gillar Prop. 2009/10:147. Här förespråkas just detta. Bättre tider stundar... Dock kan jag tänka mig att SH-pöbeln inte nöjer sig med detta. Hur hårda skall straffen vara som döms ut egentligen??

Sen kanske inte rättspraxis avseende grov misshandel borde vara tillräckligt för att såga rättsväsendet. Det måste väl rimligen finnas fler skäl än förmodat felaktig tillämpning av straffskalor för att döma ut rättsstaten...?

Hur hårda skall straffen vara som döms ut egentligen??

Varför ska jag redogöra för det, kan du inte redogöra för hur låga de ska vara istället?

Men visst, kör copy paste med Texas påföljder exkl dödsstraff så är jag nöjd.

Det hade ju varit klädsamt om de som tycker att rättsstaten Sverige suger faktiskt lite seriöst utvecklade vari felen består och vad som bör göras åt detta. Analysen kan lämpligen börja med huruvida det är fel på våra lagar, om det är våra domstolar som brister i tillämpningen, polisen som är för passiv etc.:)

Hej Ankan! Du är ju iaf en seriös person, om än lite väl liberal, så du förtjänar ett kortfattat svar. ;) Nån töntig tabell som sockiplastisen vill se ger jag mig inte på. Sjukt lamt förslag faktiskt.

Nåväl, det hela är mycket enkelt, och Markus är redan inne på det.

-För dåligt utnyttjande av straffskalor, dels för offrets skull och dels i avskräckande syfte.
-För mesiga straffskalor. Det får gärna både sänkas minimistraff och höjas maxstraff, allt för att mer kunna utnyttja förmildrande omständigheter(som i det här fallet) och försvårande omständigheter, tex återfallsförbrytare.
-Principen att avtjäna 2/3-delar av straffet kan ju direkt avskaffas. Däremot får gärna finnas möjlighet att backa på straffet vid dåligt uppförande.
-Häv uppehållstillstånd(om man har fått ett sånt) direkt om man begår brott. Och skicka hem patrasket förstås.
-Straffarbete. Det kostar j-ligt mycket pengar att ha interner och det är helt säkert därför man inte gärna skickar in fler till anstalterna i onödan nu.
-Fler fängelser med bättre säkerhet och kontroller. Inga jävla knullbesök och inga permissioner utan att ens brottsoffret får veta om det.

Jag kan egentligen skriva mycket mer men orkar inte. Angående polisen så har de lite väl mjuka silkesvantar på sig ibland samt bryr sig lite för lite emellanåt. Detta kan dock delvis tillskrivas rättsväsendet som enligt flera poliser jag pratat med känner sviker dem. Silkesvantarna gäller även fångvaktarna. Läs Rickard Flingas bok Iskallt och stenhårt. Han satt ju i Texas och sista tiden i Sverige. Till och med han som fånge som hade det j-ligt hårt i Texas tyckte att plitarna i Sverige inte hade nån respekt alls med sig och att det var internerna som styrde, och det var enligt honom inget bra alls.

Last edited:
Du verkar göra likhetstecken mellan vad någon mänskligt (subjektivt) tycker är rätt åt en gärningsman och vad denne förväntas tycka är en lämplig samhällsordning.

Det finns absolut inget motsatsförhållande i att tycka det är roligt eller bra om en dumsnut råkar illa ut kontra vad man förespråkar för samhällsordning. :)

Vad hela tråden handlar om är att de flesta skribenter åtminstone indirekt skriver att man som brottsoffer borde ha rätt att misshandla förövaren åtminstone lite grann för att ha ska lära sig en läxa. Då är det enligt mig en berättigad fråga att undra hur ett system som godkänner detta bör se ut.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park