Dagens Fråga!

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
idag tar vi den från expressen!

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1999182/misshandlade-valdtaktsman

Misshandlade våldtäktsman
En man i 20-årsåldern klättrade in från balkongen och började att förgripa sig på en kvinna i lägenheten. Då slogs dörren upp och in stormade kvinnans man som kastade sig över angriparen.
Det hela utspelade sig i en ort utanför Skellefteå i helgen. Våldtäktsmannen misshandlades grovt av kvinnans make och nu riskerar båda åtal.
Brottsrubriceringen är försök till våldtäkt för 20-åringen och grov misshandel för maken, skriver lokala medier.

Om vi nu utgår från att det som står i texet är sant o rätt, vem tror ni åker på det grövsta straffet?

Jag skulle gissa på att Kvinnans man får 2-3år och X antarl tusen i böter och 20-åringen åker på forboja och ett "FY"

Inte alls säkert... Jag tror det finns väldigt stora möjligheter att han klarar sig undan med tanke på att det både rör sig om ett inbrott och ett våldtäktsförsök. Kan nog få vem som helst ur balans. Hade han jagat förövaren ut ur lägenheten och sedan misshandlat honom utanför huset hade det nog sett värre ut men har allt skett på plats inne i lägenheten borde han komma lindrigt undan.
http://www.dn.se/sthlm/hd-godkanner-vald-med-hammare-som-sjalvforsvar-1.860115

Det beror även lite på hur mycket stryk som maken har gett våldtäktsmannen. Har han t.ex. tagit en stol och slagit honom upprepade gånger trots att han blivit medvetslös så kan det se lite mörkare ut än om han bara gett våldtäktsmannen ett par örfilar tills han flydde. Nu gällde det grov misshandel så det lär väl inte vara det senare alternativet.

Rätt och riktigt hade väl varit om mannen fått medalj och våldtäktsmannen fått kuken avhuggen, men det lär ju knappast hända med tanke på hur svenska rättssystemet fungerar... Jag tror också att mannen får ett ganska hyggligt straff och den "riktiga boven" ett ajabaja och hyttefinger.

Bästa är ju reklamen vid sidan om :D

Bifogat

• smart reklam.jpg
    smart reklam.jpg
    52.8 KB · Visningar: 103
Det är ju fullständigt meningslöst att spekulera i detta innan man har hela bilden klar för sig. Sexbrottslingen lär åka dit, Huruvida äkta hälften gör det eller ej beror ju på om våldet anses försvarligt eller om han endast svårligen kunnat besinna sig i situationen, alternativt något i stil med korvgubbes fall.

Och om nu maken åker. Hur kan man redan nu antyda att detta skulle vara ännu ett av rättssamhällets - på SH påstådda - tillkortakommanden??

Våldtäktaren får inte under två år.

Jo men det var ju försök till våldtäkt och det är av någon anledning en jävla skillnad

Det är ju fullständigt meningslöst att spekulera i detta innan man har hela bilden klar för sig. Sexbrottslingen lär åka dit, Huruvida äkta hälften gör det eller ej beror ju på om våldet anses försvarligt eller om han endast svårligen kunnat besinna sig i situationen, alternativt något i stil med korvgubbes fall.

Och om nu maken åker. Hur kan man redan nu antyda att detta skulle vara ännu ett av rättssamhällets - på SH påstådda - tillkortakommanden??

Våldtäktaren får inte under två år.

Det är ganska stor skillnad mellan att spekulera i huruvida detta kommer att bli ett av rättsväsendets tillkortakommanden och att hävda att det redan nu är det:fakta

Äntligen ngn som gör det alla andra bara babblar om. :tummenupp
Insamling till en PS3 inkl GTA?

1. Markus 100:-

Det är ganska stor skillnad mellan att spekulera i huruvida detta kommer att bli ett av rättsväsendets tillkortakommanden och att hävda att det redan nu är det:fakta

I OT-forumet på SH skulle jag vilja påstå att skillnaden är minimal. TS har ju redan implicit deklarerat vad han anser om den utgång han själv håller för trolig.

Har mannen som misshandlade inkräktaren en hyfsad advokat kommer dom gå stenhårt på att mannen handlade i affekt. Det räknas som förmildrande omständighet.

Men hallå vi vet ju alla att de var kvinnans fel! Vem vet hon kanske satt i sin lägenhet i bara underkläderna:tuttar då är de klart man får räkna med att bli våldtagen. :banana

I OT-forumet på SH skulle jag vilja påstå att skillnaden är minimal. TS har ju redan implicit deklarerat vad han anser om den utgång han själv håller för trolig.

Nåja, jag tycker fortfarande att det spelar mindre roll när det som sagt bara handlar om vad man tror. Ingen har ju sagt vad som faktiskt kommer att hända eftersom ingen vet det ännu, men man kan väl få spekulera i vad som känns mer eller mindre troligt baserat på tidigare erfarenheter?:va Jag menar, hur många fall har vi inte sett hittills där något gjort något dumt mot någon och sedan blivit stoppad av den olyckligt drabbade som därefter åkt på stora påföljder för sitt handlande? När det ju faktiskt dessutom handlat om någon som började med att vara dum... Nej, det är en uppochnedvänd rättsvärld och jag tror inte att den kommer rätas upp inom närmsta tiden, därav mitt uttalande om vad jag tror kommer hända:)

Det kanske är just det som har hänt... :tungan

Isåfall lär väl maken åka dit något så in i helvete, för det kan ju aldrig vara motiverat att straffa någon så illa oavsett vad de gjort...:rolleyes:

Nåja, jag tycker fortfarande att det spelar mindre roll när det som sagt bara handlar om vad man tror. Ingen har ju sagt vad som faktiskt kommer att hända eftersom ingen vet det ännu, men man kan väl få spekulera i vad som känns mer eller mindre troligt baserat på tidigare erfarenheter?:va Jag menar, hur många fall har vi inte sett hittills där något gjort något dumt mot någon och sedan blivit stoppad av den olyckligt drabbade som därefter åkt på stora påföljder för sitt handlande? När det ju faktiskt dessutom handlat om någon som började med att vara dum... Nej, det är en uppochnedvänd rättsvärld och jag tror inte att den kommer rätas upp inom närmsta tiden, därav mitt uttalande om vad jag tror kommer hända:)

Du gör ju upprepat ditt bästa här i tråden för att späda på idén att svenskt rättsväsende är kasst. Om det sen tar utgångspunkt i vad du nu tror eller vad du senare anser dig veta är kanske av mindre intresse, det kan jag ju hålla med om. I slutändan spelar det dock ingen roll. Det är samma onyanserade hackande på rättssystemet, oavsett vilket.

Rent spontant känns det lite som en otrohetsaffär som urartar i att kvinnan anklagar sin älskare för våldtäkt då de upptäckts. :gnissla

Om inte så är jag på PS3-spåret fortf. :mattias

Rent spontant känns det lite som en otrohetsaffär som urartar i att kvinnan anklagar sin älskare för våldtäkt då de upptäckts. :gnissla

PS3 spåret kommer ju bara leda till att det är tv-spelens fel att det är så mycket våld i samhället!

Vi ska inte vara så säkra på det, är det den by jag tror att det är så har dom haft problem med liknande möten mellan människor som har slutat med överasknings-sex tidigare.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park