Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Last edited:
Den har nog stått lutad mot en vägg i flera år. Dom brukar faktiskt gå tillbaka efter ett tag.

Det är väl för övrigt en 81a, första vätskekylda yz125. Lite unikt men det var väl en dålig lösning antar jag.
Ja precis , jag såg att den var vätskekyld, men trodde först att det var insatt en några år nyare motor i en äldre ram

Ja precis , jag såg att den var vätskekyld, men trodde först att det var insatt en några år nyare motor i en äldre ram

Det är kanske så Yamaha gjorde och därför som kylaren fick den där placeringen.

Den har ju den första monoshockfjädringen utan länkage också, den som Carla hatade.

Oavsett i mina ögon så är det väl bara skit! Eller kan du Chronic tjäna en slant på liket?
Jag har nyligen ”renoverat” 2 st 80cc från samma tid men det kostar fan. Ont om firmor som borrar och byter vev för småpengar. Fick betala typ 2500;- för att få en ny vevstake monterad, ( som jag redan köpt )vad tar det, 30 min?

Har man som det var vanligt förr, en reservdelsmaskin, så går det ju att hålla liv i. Men tex plast till 40 år gamla crossar finns inte, och utan fin plast så spelar det ju liksom ingen roll hur man lackar och putsar i övrigt.

Men renovera en typ Honda XR75 från 70 talet ( ingen plast) är ju kul, och kan betala sig.

Det är kanske så Yamaha gjorde och därför som kylaren fick den där placeringen.

Den har ju den första monoshockfjädringen utan länkage också, den som Carla hatade.

Den första monshocken var säkert bra då när den kom, antagligen bäst några år tidigare men då när alla konkurrenterna hade fått progressiva länkage så var den ju inte längre konkurrenskraftig och helt enkelt sämst.

Skulle väl fungera bättre med pds-dämpare men inte ens den blir ju lika bra som med progressivt länkage.

Jag har nyligen ”renoverat” 2 st 80cc från samma tid men det kostar fan. Ont om firmor som borrar och byter vev för småpengar. Fick betala typ 2500;- för att få en ny vevstake monterad, ( som jag redan köpt )vad tar det, 30 min?

Har man som det var vanligt förr, en reservdelsmaskin, så går det ju att hålla liv i. Men tex plast till 40 år gamla crossar finns inte, och utan fin plast så spelar det ju liksom ingen roll hur man lackar och putsar i övrigt.

Men renovera en typ Honda XR75 från 70 talet ( ingen plast) är ju kul, och kan betala sig.

Jag tar 1000kr för att byta en vevstake, tidsåtgången varierar väl lite med hur tur man har när man riktar men 30min kommer inte jag inte ner på i alla fall.
Kanske ifall man tillverkar en jigg som styr riktningen bättre när man pressar ihop.

Jag har också renoverat en yz80 som dottern kört lite i sommar. Jag fick köpa nummerplåt och framskärm till generationen som kom efter, 1994. Det funkar men för mig känns det lite fel.

Lönar det sig? Nej, bara i nya lager tätningar och delar har jag slängt upp 4-5000kr och det är väl vad hojen är värd om man sk sälja den.

Jag tar 1000kr för att byta en vevstake, tidsåtgången varierar väl lite med hur tur man har när man riktar men 30min kommer inte jag inte ner på i alla fall.
Kanske ifall man tillverkar en jigg som styr riktningen bättre när man pressar ihop.

Jag har också renoverat en yz80 som dottern kört lite i sommar. Jag fick köpa nummerplåt och framskärm till generationen som kom efter, 1994. Det funkar men för mig känns det lite fel.

Lönar det sig? Nej, bara i nya lager tätningar och delar har jag slängt upp 4-5000kr och det är väl vad hojen är värd om man sk sälja den.
Om men va fan vad tar du i timmen som Tomte då? :hjarta ;)

Om men va fan vad tar du i timmen som Tomte då? :hjarta ;)

Jag tar per besök och priset varierar under dagen, dyrast mellan kl 15 och 17 ungefär för det är då alla vill ha tomten, billigast före kl 12 ungefär. Dedikerad tid 25 minuter per besök 25 min inklusive restid. Minns inte exakt vad det blev men jag ligger i alla fall under 1000kr timmen totalt sett.

Jag skickade veven till ngn här på sporthoj, tyvärr körde han ihjäl sig samma dag jag postade den😔

Jag tar per besök och priset varierar under dagen, dyrast mellan kl 15 och 17 ungefär för det är då alla vill ha tomten, billigast före kl 12 ungefär. Dedikerad tid 25 minuter per besök 25 min inklusive restid. Minns inte exakt vad det blev men jag ligger i alla fall under 1000kr timmen totalt sett.
Om man tar veven i handbagaget till Thailand i vinter, undrar vad man kommer undan med då😏 OBS inte att förringa ditt pris, jag hoppas jag får skicka nästa vev till dig för 1000:- är ok i min bok nu i 2025

Haha citerade tomteinlägget…

*/ ?>
Nyheter
KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Back