Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Man kan ju iallafall släcka lampan..............
Det låter nästan som om säljaren vill mena att lampan släcks bara man byter olja. Att den förmodligen behöver lämnas till auktoriserad verkstad för släckning av "påminnelsen" behöver man såklart inte tänka på.

1740559565723.png
 
Det låter nästan som om säljaren vill mena att lampan släcks bara man byter olja. Att den förmodligen behöver lämnas till auktoriserad verkstad för släckning av "påminnelsen" behöver man såklart inte tänka på.

View attachment 511024
Ajöss med garantier och goodwillåtgärder när den inte servats efter mil eller tidsintervall, dvs årsservice. För funktionen har det ingen betydelse att lampan lyser, förutsatt att den servats och fått ny olja, vilket inte verkar vara fallet, men infon kommer inte in till den som bestämmer om garanti/goodwill.
Vet inte hur det är med V4ans remmar och intervall, men 3000 mil eller 5 år är det på min V2. Blev blåst av stor nordskånsk handlare på den delen. Sur erfarenhet.
 
Ajöss med garantier och goodwillåtgärder när den inte servats efter mil eller tidsintervall, dvs årsservice. För funktionen har det ingen betydelse att lampan lyser, förutsatt att den servats och fått ny olja, vilket inte verkar vara fallet, men infon kommer inte in till den som bestämmer om garanti/goodwill.
Vet inte hur det är med V4ans remmar och intervall, men 3000 mil eller 5 år är det på min V2. Blev blåst av stor nordskånsk handlare på den delen. Sur erfarenhet.
V4 är väl kamkedja?
 
Ajöss med garantier och goodwillåtgärder när den inte servats efter mil eller tidsintervall, dvs årsservice. För funktionen har det ingen betydelse att lampan lyser, förutsatt att den servats och fått ny olja, vilket inte verkar vara fallet, men infon kommer inte in till den som bestämmer om garanti/goodwill.
Vet inte hur det är med V4ans remmar och intervall, men 3000 mil eller 5 år är det på min V2. Blev blåst av stor nordskånsk handlare på den delen. Sur erfarenhet.
Det är precis detta som gjorde att jag sålde min senaste hoj. För att alla garantier och motorförsäkring skulle fortsätta gälla var jag tvungen att serva den hos auktoriserad verkstad varje år, trots att jag vissa år knappt kört mer än 100 mil sedan senaste servicen. Blir rätt dyra timmar i sadeln på det viset.
 
Det är precis detta som gjorde att jag sålde min senaste hoj. För att alla garantier och motorförsäkring skulle fortsätta gälla var jag tvungen att serva den hos auktoriserad verkstad varje år, trots att jag vissa år knappt kört mer än 100 mil sedan senaste servicen. Blir rätt dyra timmar i sadeln på det viset.
Är det inte bättre ändå att ha en relativt ny hoj, och serva den själv, än att ha en äldre hoj och serva den själv?
Så tänker jag i alla fall.
Risken att det händer någonting katastrofalt med en nyare hoj är ju mindre än med en äldre.
 
Svårt att veta i förhand hur en hoj kommer att hålla.
Jag servar min BMW själv.
Men så blev jag tvungen att byta koppling pga. oljeläcka.
I samband med detta så upptäckte verkstaden att det fanns ett service-
meddelande att byta tankarmatur.
Sådant är svårt att täcka med självservice.
 
Svårt att veta i förhand hur en hoj kommer att hålla.
Jag servar min BMW själv.
Men så blev jag tvungen att byta koppling pga. oljeläcka.
I samband med detta så upptäckte verkstaden att det fanns ett service-
meddelande att byta tankarmatur.
Sådant är svårt att täcka med självservice.
Absolut, men det är väl större risk att det händer på en äldre hoj?
Garantin går ju ändå ut efter ett, två eller 5år beroende på hur uppläggen ser ut.
Så efter några år är du ändå utanför garantisystemet.
Men jag förstår att det finns en viss finess med att låta en auktoriserad verkstad serva under garantitiden, speciellt om du tänker avyttra den under denna tid.
 
Japp, verkar enkelt...eller?
"Behöver en bestyckning av förgasaren. Behöver någon som orkar göra det sista "

Hoppas i alla fall att vederbörande inte har kört med det där "luftfiltret" :unsure:


ZX7.png
 
Är det inte bättre ändå att ha en relativt ny hoj, och serva den själv, än att ha en äldre hoj och serva den själv?
Så tänker jag i alla fall.
Risken att det händer någonting katastrofalt med en nyare hoj är ju mindre än med en äldre.
Nja, jag har ju kört KTM de senaste åren, så att... :rolleyes:


Dessutom behåller jag sällan en hoj mer än några år och då känns det bra att kunna lämna över en stämplad bok till en eventuellt ängslig köpare.

Maskinskadeförsäkringen gäller i upp till 12 år eller 8000 mil hos Svedea, så länge servicen sköts och dokumenteras "enligt tillverkarens rekommendationer". Eventuells skulle det funka om man gör det själv, bara man ser till att dokumentera det ordentligt.
 
Nja, jag har ju kört KTM de senaste åren, så att... :rolleyes:


Dessutom behåller jag sällan en hoj mer än några år och då känns det bra att kunna lämna över en stämplad bok till en eventuellt ängslig köpare.

Maskinskadeförsäkringen gäller i upp till 12 år eller 8000 mil hos Svedea, så länge servicen sköts och dokumenteras "enligt tillverkarens rekommendationer". Eventuells skulle det funka om man gör det själv, bara man ser till att dokumentera det ordentligt.
Ja, just det, jag kör ju Yamaha, så ber om ursäkt för den tankegången.
Ur Svedas perspektiv så är det helt ok att serva själv, men dokumentera det, och spara kvitton.

Men som sagt var, tänker man avyttra den inom garantitiden så kan det finnas en finess i att serva hos auktoriserad verkstad.......tycker jag.

När jag körde KTM (mörk period i livet rent generellt) så lämnade jag in den på 100-mila, och insåg att det var 4kkr i sopkorgen, så därefter servade jag själv.
 
Back
Top