Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Den här verkar ha det mesta för avkopplad touring.
Topbox, ingen komplicerad fjädring som kan krångla, malteserkors, dödskalle, mm...
Undrar bara om man kan ge sig på en sväng genom Tyskland med den?
Tänkte om det finns godkännande på alla delar?
Nåja, blir inte mitt problem i alla fall:

Chopper_1.png

Den här verkar ha det mesta för avkopplad touring.
Topbox, ingen komplicerad fjädring som kan krångla, malteserkors, dödskalle, mm...
Undrar bara om man kan ge sig på en sväng genom Tyskland med den?
Tänkte om det finns godkännande på alla delar?
Nåja, blir inte mitt problem i alla fall:

View attachment 510634

Det finns inga godkännanden på en motorcykel från 71 i tyskland heller, och den är besiktad och godkänd i ett EU land, så då borde den vara körbar (i besiktnigsutförabde) i tyskland också.

Något säger mig att det satt ljuddämpare på den på besiktningen

Inte Blocket, men är inte kåpan lite överdimensionerad?
View attachment 510693

Hemma, och plussar på min oneliner:

Det där ser ut som en tidig Givi eller möjligen något engelskt. MkII av Givis kvartskåpor fick blinkers.

Det funkade så på den tiden: man köpte hojen man ville ha, och sedan utrustade man den som den egna inriktningen lutade åt. Stor Shoei- eller senare Stalamakåpa om man ville bygga touringhoj. Bakflyttat och raceigare kåpa om man hade ambitioner att vara sportig. Allt på samma grundhoj.

Hojen på bilden verkar vara lite mittemellan. Skrikrör 4-1 och lite för stor toppkåpa. Ett Krauserset hade gjort förvirringen total.

• Gilla
Reaktioner: DaK
Kan var en Speed7-kåpa som Lelles sålde.

Det är det nog! Bra taget.
En Shoei Speed för 7" rund strålkastare - lite illa monterad. Ser ut som den sitter ett par tum för långt fram, av glappet mellan kåpa och strålkastare att döma.

"Universal" vad gäller passform betyder inte att något passar alla applikationer, utan snarare att det passar illa på olika sätt beroende på var man försöker tvinga fast det...

Den kycklinggula påsksuzukin är fö en bra påminnelse kring hur viktiga linjer, text och kontrastfärger är för det färdiga resultatet.

Det är en originalhoj så det ska väl inte vara några problem att få igenom den.
Möjligtvis dålig bromsverkan fram... :hihi

Ja, jag blir lite fundersam på hur den där är regad, allt på den är ju nytt, men tydligen körs den utan frambroms, vilket den skulle slippa om den hade gamla papper, men då skulle den ÅAS inte behöva besiktas :va

Så tydligen monteras det på en frambroms och lite belysning/blinkers och annat nödvändigt för besiktningen vartannat år, men körs omkring i hopp om att polis och andra ska tro att den är byggd på gamla "bra" papper...

Jag pratade med en som hade byggt utan frambroms och hade drevbroms bak, följden blev att om man smorde kedjan hade man helt moderna låsningsfria bromsar....
Nu kördes den motorcykeln inte mycket, så han valde att köra osmord kedja
(ja, till och med vax rinner in på drevbromsen när man har kört en stund och stannar)

Men snyggt är det utan synliga bromsar...

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D