Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Håller med om det.
Och visst, pruta kan man alltid prova att göra, men först måste man ju veta vad man köper.
Rent generellt så ser mina Blocket konversationer ut så här, det vill säga att någon ger ett bud, utan att ha sett mer än några bilder i en annons, inte ens ett telefonsamtal? :va

View attachment 496744

Jag tänker att....hur snabb eller långsam kan en affär av det här slaget bli?
Annonsen beskriver objektet, någon kommer och kikar och säger sedan "ja" eller "nej" - klart!
Men sedan kommer det magiska - följdfrågan "- Vad hade du tänkt dig?".

Då återkommer jag till min fundering att det är en person som inte har sett objektet i fråga.
Men jag är nog bara lite för gammal för den moderna världen när det gäller affärer, och jag är dessutom en värdelös "affärsman" när det gäller att klämma den sista kronan.

View attachment 496745
Jo men snabb o smidig affär! ..haha idiot jävlar
 
Fanns ens 100-kubikerna i Sverige? De som suktade efter dessa när de var 16 är inte så många som skulle vilja ha en idag. Och de är ju inte ens coola.

Münch Mammoth däremot…

Eventuella 100-kubikare inom Sveriges gränser var säkert lätträknade men jag tror att det var väldigt många fjuniga 15-åringar som drömde om sådana en gång i tiden när dom satt där på sin KS50 och nu har dom råd hur dumt det än är. Nästa generation är nog totalt ointresserade.
 
Fanns ens 100-kubikerna i Sverige? De som suktade efter dessa när de var 16 är inte så många som skulle vilja ha en idag. Och de är ju inte ens coola.

Münch Mammoth däremot…
Jo, när gränsen för lätt MC var tjänstevikt 75 kg.
 
70+ lär de människorna vara som i sin ungdom tyckte ks100 från 1968 var het. För min egen del misstänker jag intresset kommer att ha svalnat ganska bra om jag blir så gammal men vad vet jag. Jag röstar också på att tåget har gått
 
70+ lär de människorna vara som i sin ungdom tyckte ks100 från 1968 var het. För min egen del misstänker jag intresset kommer att ha svalnat ganska bra om jag blir så gammal men vad vet jag. Jag röstar också på att tåget har gått

Jag tror dom fanns i drömmarna ända fram till 80-talet bland de som körde ks50 och varje natt somnade med hobbex och bilden av en 13-hästars cylinder.
Jag själv fyllde 15 1986 och kom inte många år efter generationen som tyckte zyndapp var häftigast, ks50 var ju nåt de lite äldre pojkarna pratade om.
För mig var alltså inte ks100 något man hade som affisch på pojkrummet men man hade ju hört talas om dom, som någon slags ultimat trimmad moped för det var ju inte en 125a.
Så jag skulle säga att dom yngsta av generationen som tycker ks100 är het har nog en ålder strax under 60.
Men snart kanske en och annan redan börjar säljas av dödsbon så jag tror inte dom kommer stiga mer i värde.
 
Igår puttrade det förbi en Zyndapp typ 100-125 på villagatan ( med en förare på 60+ ) hojen i nyskick och den lät mörkt och snyggt. Ganska stor, betydligt större än de flesta moppar som fanns och även kom senare. Jag förstår populäriteten ändå. Kommer säkert kosta 100.000:- ett bra tag till, sen säljs väl de till Tyskland.
 
Jag tror dom fanns i drömmarna ända fram till 80-talet bland de som körde ks50 och varje natt somnade med hobbex och bilden av en 13-hästars cylinder.
Jag själv fyllde 15 1986 och kom inte många år efter generationen som tyckte zyndapp var häftigast, ks50 var ju nåt de lite äldre pojkarna pratade om.
För mig var alltså inte ks100 något man hade som affisch på pojkrummet men man hade ju hört talas om dom, som någon slags ultimat trimmad moped för det var ju inte en 125a.
Så jag skulle säga att dom yngsta av generationen som tycker ks100 är het har nog en ålder strax under 60.
Men snart kanske en och annan redan börjar säljas av dödsbon så jag tror inte dom kommer stiga mer i värde.
Jag har kunnat köpa det du säger om det var en KS125 men KS100 verkar vara nåt helt annat. En burk och 10 hk var väl inte precis nåt folk suktade efter som 16åringar ens på slutet av 70-talet.
 
70+ lär de människorna vara som i sin ungdom tyckte ks100 från 1968 var het. För min egen del misstänker jag intresset kommer att ha svalnat ganska bra om jag blir så gammal men vad vet jag. Jag röstar också på att tåget har gått
Jodå - med tanke på vad som fanns att välja på var KS100 ganska häftig - Silverpil, Blue Stinget eller Rödmyran (HVA 125cc "gubbracer").
Och nejdå - intresset svalnar knappast - GS, S och Tuono - gärna på bana.
Har varit perioder då jag bestämt mig för att sluta köra, men så snart man blir stadd vid kassa så köper man en "onödig" motorcykel.
 
Jag kommer ihåg dom som 1-cyl och vattenkylda när Yamaha, Honda och Suzuki var 2-cyl och luftkylda. Men jag är gammal och glömsk.
 



Det är det där svårförklarliga vacuumet under sadeln som alla moderna "byggare" försöker återskapa - återskapa ett slags hålrum som egentligen aldrig funnits.

I just detta fallet blir det hysteriskt roligt är man vet hur utgångsmaterialet ser ut.

Men, tre saker talar faktiskt för ekipaget.

1. Eftersom luftboxen fått vara kvar trots jakten på hålet så är hojen nog fortfarande körbar.

2. Hojen kan rent av ha blivit trevligare att köra med ny sittposition och ändrade benvinklar...?

3. Säljaren begär inte 75.000 för sina ihopsatta delar.

Alltid något.
 
Jag har kunnat köpa det du säger om det var en KS125 men KS100 verkar vara nåt helt annat. En burk och 10 hk var väl inte precis nåt folk suktade efter som 16åringar ens på slutet av 70-talet.
I slutet på 70-talet var KS100 ett skämt. Även KS125 var utdaterad och hade ersatts av vattenkylda japaner.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top