Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Problemet för mig är att Trajan på Blocket annonseras ut som en "Scrambler."

Det är den inte.
-50 och det tidiga 60-talets Triumphscramblers var faktiskt både lätta och konkurrenskraftiga, saknade motivlack och var inte drabbade av en limpsadel som ...

View attachment 495703

...mest av allt påminner om något Sovjetiskt haveri:

View attachment 495704


Så, katalogisera om hojen och renodla det man vill ha sagt med cykeln, så kan det absolut bli bra.
Helt rätt, men de av oss som vet ser möjligheterna då den inte är sönderkapad! :tummenupp

Du hade lagt en brittisk film om hur det såg ut när det begav sig, lägg gärna upp den igen. :)
 
Njaä - modellen hade först svårt att komma igenom ledningens nålsöga eftersom den bedömdes vara "för snygg", alltför flärdfull och elegant - för lite Volvo- DNA (sagt av en ledning som fram till Jan Wilsgaard inte haft någon designer alls)

Hursomhelst, jag skall försöka hålla mig kort - bilar hör inte ens till forumet i stort och absolut inte till tråden, men det måste sägas:

Alla Volvomodellerna ni rabblat upp (utom PV) är ritade av en och samma människa:
Jan Wilsgaard!

Spannet är hisnande: han kom från ingenstans (USA, men bara 20 år gammal) när han började på Volvo med att rita den oblyga Kaiserpastischen "Philip".

View attachment 495697

Gick visserligen inte till serieproduktion - men motorn: en gjutjärns V8 dök senare upp i Volvos lastbilar under benämningen B36 - Raske, Snabbe och allt vad dom hette.

Allt från Amazonen och ända fram till och med Volvo 850 är hans verk! Mer än 40 verksamma år som anställd / in-house designer.
OBS! Han ritade verkligen allt på bilarna: interiör, stolar, instrumentpanel - och fortsatte mellan projekten med Volvos övriga formspråk: logotyper, typsnitt, utformning av brevpapper, etiketter på reservdelar, skyltar i produktionen och ute hos återförsäljare: en man, en hand, en penna. Ritade, och karvade fram det han ville visa:

View attachment 495699

Ja, vi vet nu att det var Helmers pôjk Pelle som ritade P1800 hos Frua och att designskissen kuppades in, men det är också enda undantaget. Wilsgaard gjorde precis ALLT annat - inklusive att uppdatera P1800 till en Shooting Brake genom den djärva glasluckan.

Rada upp dem i sinnet: Amazonen, 140/160, 240, 740/760/940/850 - det är en och samma människa som drivit igenom dessa tämligen aparta design- plattformar.

Ja, han ritade även den bisarra VESC-ballongen - späckad med för tiden ny teknologi.

View attachment 495701

Resultat? Kunderna svalde designen på den kommande 240in för att dom trodde att dom köpte en helt ny säkerhetsbil - inte en uppjazzad 140.


Som sagt - ursäkta utvikningen. Vi ser fortfarande Wilsgaards avtryck på det som rullar på gatorna, där efterföljande designavdelningar försöker "fånga märkets DNA" genom att ibland tillkämpat lägga till designelement som en enda man skapade för 70 år sedan.
Mycket intressant och imponerande. Tack för att du tar dig tid att skriva inlägg som dessa!
 
Jag anmälde annonsen för jag tycker inte att fakta stämmer.
Du borde anmäla annonsen för formuleringar i texten:
"Vi erbjuder motorcyklar i utmärkt skick med följande fördelar: • Mycket fin Motorcykel"
"Våra garantier sträcker sigöver tidsperioder på 6, vilket ger dig friheten att välja den period som bäst passar din situation."
Vad betyder ovanstående?
 
Du borde anmäla annonsen för formuleringar i texten:
"Vi erbjuder motorcyklar i utmärkt skick med följande fördelar: • Mycket fin Motorcykel"
"Våra garantier sträcker sigöver tidsperioder på 6, vilket ger dig friheten att välja den period som bäst passar din situation."
Vad betyder ovanstående?
Jag accepterar dåligt skrivna annonser eftersom jag har goda erfarenheter av fordon som skötts av folk som inte prioriterat undervisning i språk i skolan utan mer praktiska saker.
Att framställa objekt som något de inte är har jag inte lika stor acceptans för
 
Avser beg bilar ut ur landet. Har inte sett några siffror för MC men dom lär följa mönstret.
Jag sålde min glidare till en svensk firma som gör enbart just det, köper hojar i Sverige för att exportera dem till Polen.

Spelar inte mig någon roll nu, jag fick hyfsat betalt osv och en smidig affär, men begagnat-utbudet kommer ju att dyka rejält de närmaste åren.
 
Jag sålde min glidare till en svensk firma som gör enbart just det, köper hojar i Sverige för att exportera dem till Polen.

Spelar inte mig någon roll nu, jag fick hyfsat betalt osv och en smidig affär, men begagnat-utbudet kommer ju att dyka rejält de närmaste åren.
Ur led är tiden. För 20 år sedan gick flyttlassen åt andra hållet, så det kanske jämnar ut sig.
Problemet är väl bara att vi förmodligen får behålla skrotet som importerades tidigare och blir av med alla välskötta exemplar.
 
Fullpris för en:

"En jättefin xt660x (defekt)"
"men något har hänt jag vet inte vad? Den lät och gick bra sen servade jag den nytt tändstift, nytt luftfilter och ny olja o filter och gjorde ventiljustering och nu startar den bara sen dör den så fort jag gasar,"

Kanske har nått samband...Eller är det bara soppatillförseln som är strypt🤔

 
Fullpris för en:

"En jättefin xt660x (defekt)"
"men något har hänt jag vet inte vad? Den lät och gick bra sen servade jag den nytt tändstift, nytt luftfilter och ny olja o filter och gjorde ventiljustering och nu startar den bara sen dör den så fort jag gasar,"

Kanske har nått samband...Eller är det bara soppatillförseln som är strypt🤔

o vem fan vill betala 36000 kr för något han har skruvat sönder.
varför ska folk pilla på något dom inte har förstånd på.
 
Fullpris för en:

"En jättefin xt660x (defekt)"
"men något har hänt jag vet inte vad? Den lät och gick bra sen servade jag den nytt tändstift, nytt luftfilter och ny olja o filter och gjorde ventiljustering och nu startar den bara sen dör den så fort jag gasar,"

Kanske har nått samband...Eller är det bara soppatillförseln som är strypt🤔

Glömt ta av skyddsplasten innan luftfiltret monterades? :1pajas
 
Fullpris för en:

"En jättefin xt660x (defekt)"
"men något har hänt jag vet inte vad? Den lät och gick bra sen servade jag den nytt tändstift, nytt luftfilter och ny olja o filter och gjorde ventiljustering och nu startar den bara sen dör den så fort jag gasar,"

Kanske har nått samband...Eller är det bara soppatillförseln som är strypt🤔

Låter ju som att han fått soppaslang ikläm eller nått.
Men om han inte rivit på nytt och hittar det, ja då blir man ju lite nervös över att han gjort ventiljustering, så det är ju total rivning som gäller.

Det är en risk att köpa den, och 36000 är vad man förväntar sig att ge för en sådan i körbart skick...
 
o vem fan vill betala 36000 kr för något han har skruvat sönder.
varför ska folk pilla på något dom inte har förstånd på.
Nåja, hans hoj, och hur skall man få något förstånd om man inte får lära sig?

Det förstås, han har ju inte lärt sig något direkt, innan han löst eventuella misstag han ställt till med, dock.....
 
Låter ju som att han fått soppaslang ikläm eller nått.
Men om han inte rivit på nytt och hittar det, ja då blir man ju lite nervös över att han gjort ventiljustering, så det är ju total rivning som gäller.

Det är en risk att köpa den, och 36000 är vad man förväntar sig att ge för en sådan i körbart skick...
Måste väl vara ventil justeringen som gått snett. Möjligen fel tändstift. Ett oljebyte borde inte orsaka att den inte startar. Eller nåt helt annat som sagt. Inte tryckt dit tändkabeln ordentligt...
 
Fullpris för en:

"En jättefin xt660x (defekt)"
"men något har hänt jag vet inte vad? Den lät och gick bra sen servade jag den nytt tändstift, nytt luftfilter och ny olja o filter och gjorde ventiljustering och nu startar den bara sen dör den så fort jag gasar,"

Kanske har nått samband...Eller är det bara soppatillförseln som är strypt🤔



Inte nog med att man skall fixa hans fel, man skall göra felsökningen också - på egen bekostnad och risk.

Halvera priset så är jag med.

Tips: man skall ta av plasten kring luftfiltret när man monterar det.
 
Måste väl vara ventil justeringen som gått snett. Möjligen fel tändstift. Ett oljebyte borde inte orsaka att den inte startar. Eller nåt helt annat som sagt. Inte tryckt dit tändkabeln ordentligt...
Känns ju inte jättetroligt, startar och sen dör låter som soppaproblem, eventuellt luft.
Visst kan man tappa komp och motorn dör när den blir varm om man justerat ventilerna fel (i teorin åtminstone), men den borde gå en stund då. Känns inte så troligt, ett dera går hojen, eller också så har man ställt till det ordentligt och något går sönder.

Klämma soppaslangen mellan tanken och ramen efter ventiljustering har jag själv gjort dock.
På en Yamaha 660, till och med. Idiotmisstag, men ganska lätt hänt (och åtgärdat).
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top