Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Ser ut som att söderhipstersarna har tröttnat på motorcyklar och att de nu har hittat någon ny subkultur att annektera:
Byggkostnad ca 300 000 enligt annonsen! :1pajas

"Byggkostnad ca 100 000 så budgivningen startar där" :rofl


Ja, vad har dom förstört hittills?

Skägg, rutiga överskjortor, surdeg, klantig ölbryggning och söndersågade motorcyklar. Inget av detta kan man själv längre engagera sig i utan att riskera att sammanblandas med en debil subkultur.
Dom drar fram som Egyptens gräshoppor och ödelägger varje företeelse dom gör till sin.

Den "billiga" Hondan är intressant.
Man tar en F2 av sista modellen och börjar härja med - en hoj som bär ett värde i sig själv.

Vad får man fram? Ett härke som kräver att man har med sig en redig marksten vart man än kör - bara för att hojen står på helt värdelösa bakelitdäck som förstör det sista roliga med motorcykelkörning.

Sing-a-long, allihopa!


Stoppa in ordet "Hipster" på den plats ni tycker det passar och ta i från tårna.
 
Ja, vad har dom förstört hittills?

Skägg, rutiga överskjortor, surdeg, klantig ölbryggning och söndersågade motorcyklar. Inget av detta kan man själv längre engagera sig i utan att riskera att sammanblandas med en debil subkultur.
Dom drar fram som Egyptens gräshoppor och ödelägger varje företeelse dom gör till sin.

Den "billiga" Hondan är intressant.
Man tar en F2 av sista modellen och börjar härja med - en hoj som bär ett värde i sig själv.

Vad får man fram? Ett härke som kräver att man har med sig en redig marksten vart man än kör - bara för att hojen står på helt värdelösa bakelitdäck som förstör det sista roliga med motorcykelkörning.

Sing-a-long, allihopa!


Stoppa in ordet "Hipster" på den plats ni tycker det passar och ta i från tårna.
Låt oss heller inte glömma cyklar med varken frihjulsnav eller bromsar.
När jag bodde utanför Stockholm för ett antal år sedan var det en artikel i DN om den senaste trenden bland överbetalda reklamare i innerstan (min formulering); FÅGELSKÅDNING!
Så inget intresse verkar vara för smalt för att ta upp i sin jakt på att vara unik och intressant.
 
Har nu inte några garanterade uppgifter på vad dessa hojar kan ha kostat men det stämmer med prisuppgifter jag hört om PAALs byggen. Nu har han lagt ner firman sen några år tillbaka men det var siffror på åtminstone runt 200 papp som nämndes då. Sen om en andrahandsköpare är villig att betala det priset är en annan femma.
Förvånar mig inte alls, om man vill kunna leva på att bygga om motorcyklar så behöver man säkert ta ut de pengarna. Och nog ser de välgjorda ut, men som du skriver så har jag svårt att se hur någon skulle vara beredd att betala de pengarna på begagnatmarknaden. I synnerhet nu när caféracers inte ens verkar vara trendiga längre.
 
Ja, vad har dom förstört hittills?

Skägg, rutiga överskjortor, surdeg, klantig ölbryggning och söndersågade motorcyklar. Inget av detta kan man själv längre engagera sig i utan att riskera att sammanblandas med en debil subkultur.
Dom drar fram som Egyptens gräshoppor och ödelägger varje företeelse dom gör till sin.

Den "billiga" Hondan är intressant.
Man tar en F2 av sista modellen och börjar härja med - en hoj som bär ett värde i sig själv.

Vad får man fram? Ett härke som kräver att man har med sig en redig marksten vart man än kör - bara för att hojen står på helt värdelösa bakelitdäck som förstör det sista roliga med motorcykelkörning.

Sing-a-long, allihopa!


Stoppa in ordet "Hipster" på den plats ni tycker det passar och ta i från tårna.
Att svart färg är så dyr det var något jag inte visste:3freak
 
Låt oss heller inte glömma cyklar med varken frihjulsnav eller bromsar.
När jag bodde utanför Stockholm för ett antal år sedan var det en artikel i DN om den senaste trenden bland överbetalda reklamare i innerstan (min formulering); FÅGELSKÅDNING!
Så inget intresse verkar vara för smalt för att ta upp i sin jakt på att vara unik och intressant.

Fågelskådning är en underskattad företeelse som absolut kan kombineras med MC-körning (helst före och efter själva körningen dock).
 
Fågelskådning är en underskattad företeelse som absolut kan kombineras med MC-körning (helst före och efter själva körningen dock).
Det här var nog en tie år sen, så nu är det fritt fram att skåda fåglar igen för den som vill!
 
Är inte det en senare årsmodell än 1982 btw?
Swingen är väl 1984 eller nått sånt?


Det är ingen vanlig XS 400. (Vaggram)

Det är en XS 400 Seca (R på vissa marknader)

Motorn ingår som bärande del, och den hade premiär som 1982-års modell.

 
Verkar inte som om Facebook Marketplace är något gångbart alternativ till Blocket...


 
Det är ingen vanlig XS 400. (Vaggram)

Det är en XS 400 Seca (R på vissa marknader)

Motorn ingår som bärande del, och den hade premiär som 1982-års modell.

Vad var Seca egentligen? Krångligt ändra ramen radikalt och varför. Var det liksom en modell för lite mer salta killar eller
 
Vad var Seca egentligen? Krångligt ändra ramen radikalt och varför. Var det liksom en modell för lite mer salta killar eller


Den var ett stickspår, som så många andra modeller under denna perioden.
En helt annan hoj, faktiskt - men kallades XS 400 K på vissa marknader, och R på andra.

Motorn hade dubbla överliggande kammar mot gamla med enkel, och - vill jag minnas: en balansaxel som den gamla saknade. Hursomhelst så varvade den bra mycket högre än den gamla tuff tuff-twinnen och kunde upplevas lite rejsig i motorgången.

Den stora skillnaden var singeldämparen bak - Yamahas gamla mono-shock under tanken med helt linjär aktion.

Konceptet fungerade inte här heller.
Jag hyrde en sådan på Gran Canaria typ -84 eller så och blev besviken både som solohoj i bergen och som sniffa på blommor med det som skulle bli min fru.

Är på resa just nu, men det finns en bra bild hemma som jag kan lägga upp någon gång när omdömet sviktar.

Ännuways: hojen pallade inte hårdkörning i bergen. Bakdämparen reagerade negativt på värmen som byggdes upp under tanken och den öppna ramen hade sannerligen behövt stagas upp genom att mötas under motorn.
Det blev ormigt och fladdrigt så man tappade precisionen i körningen.
Tänk TR1, men utan värdigheten från V-twinnen.

Cykeln var sleek och snygg om man lade en bag över fastbacken och såg förbi den rektangulära framlampan, men, tyvärr - en besvikelse.

...speciellt med tanke på namnet: jag kan tänka mig hur illa just det bygget skulle uppträtt i korkskruven på riktiga Laguna Seca där precis de egenskaper som behövs fullständigt saknades.
 
...speciellt med tanke på namnet: jag kan tänka mig hur illa just det bygget skulle uppträtt i korkskruven på riktiga Laguna Seca där precis de egenskaper som behövs fullständigt saknades.

Det är ju nästan lika dumt som att använda kanske det mest legendariska muskelbilsnamnet genom tiderna på en dåligt ihopskruvad elektrisk SUV

Men det skulle väl ingen göra? Bränna ett varumärke bara sådär...
 
Back
Top