Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Den ser ut som en moderniserad Crescent Compact. Jättehäftig...

Moderniserad...?

Ajdå. Nu blev nog formgivarna lite ledsna i ögat. Det var nog inte meningen att den skulle uppfattas som "moderniserad" på något vis.

Tammer, du är makalös på att hissa och dissa helt fel hojar.

Ursprunget CT 90 är en av motorcykelvärldens stora ikoner, en av de viktigaste hojar som tillverkats.

Jag är övertygad att fler CT90 har tagit sig världen runt än övergödda GS-grisar.
Av minerna ser Hondaägarna dessutom ut att ha haft bra mycket roligare...

Själv önskar jag mig en vintage CT 90 Trail med registerlådan.

Nå, nu vet du varifrån MCB fick inspirationen att börja bygga sin Compact - typ 5 år efter det att CT 90 visat sig vara en världssuccé.

Last edited:
Jag vet inte om MCB hämtade inspirationen till Compacten från Honda eller om det var tvärtom. Men mopeden Compact har sedan länge gått ur tiden, och att Honda fortfarande tillverkar en "motorcykel" med samma design säger en del om Hondas designavdelning. Att ens vilja kalla det för motorcykel när den har rörram är avskräckande, hur är vägegenskaperna på denna? Ett lekfordon i klass med Monkeybike kanske, men inte mycket mer.

Jag vet inte om MCB hämtade inspirationen till Compacten från Honda eller om det var tvärtom. Men mopeden Compact har sedan länge gått ur tiden, och att Honda fortfarande tillverkar en "motorcykel" med samma design säger en del om Hondas designavdelning. Att ens vilja kalla det för motorcykel när den har rörram är avskräckande, hur är vägegenskaperna på denna? Ett lekfordon i klass med Monkeybike kanske, men inte mycket mer.

Honda har ju varit extremt framåtblickande under flera decennier - men jag tror inte dom åkte 5 år fram i tiden och tjuvkikade på Compakten.

Framförallt åkte dom inte till Varberg.

Vägegenskaperna behöver du inte oroa dig för. inte alla motorcykelramar hanterar den levererade effekten så bra som denna.

Honda har ju varit extremt framåtblickande under flera decennier - men jag tror inte dom åkte 5 år fram i tiden och tjuvkikade på Compakten.

Framförallt åkte dom inte till Varberg.

Vägegenskaperna behöver du inte oroa dig för. inte alla motorcykelramar hanterar den levererade effekten så bra som denna.
Du inser att du diskuterar vägegenskaper med en man som tror att Virago är en av de bästa hojarna som tillverkats?!

Ja både SR 250 o virago 535 såldes i mängder när det begav sig.

När Yamaha läste av marknaden så var kraven, 2 hjul o billigt.

SR går att använda med virago 535 är ihopsatt av den skiten som blev feltillverkat o dessutom missade kontainern när skiten kastades.

Framgaffel är från en asiatisk cykelpumps tillverkare som glömde lufthålet till slang ventilen.

Ramrören är spill från en lätviktställts tillverkare, tunna mjuka.

Briggs und runkton kan absolut gämföras med virago 535 motorn bägge låter bluddrar o producerar obefintligt med hästkrafter.

Ja både SR 250 o virago 535 såldes i mängder när det begav sig.

När Yamaha läste av marknaden så var kraven, 2 hjul o billigt.

SR går att använda med virago 535 är ihopsatt av den skiten som blev feltillverkat o dessutom missade kontainern när skiten kastades.

Framgaffel är från en asiatisk cykelpumps tillverkare som glömde lufthålet till slang ventilen.

Ramrören är spill från en lätviktställts tillverkare, tunna mjuka.

Briggs und runkton kan absolut gämföras med virago 535 motorn bägge låter bluddrar o producerar obefintligt med hästkrafter.

Du gillar dem inte alltså ...?
Det var lite otydligt där i mitten.

En bild på den svenska agenten kanske är på sin plats?

Stiligt, men det där är ju uppenbart agenten för Suzuki.

Här är en bild på Honda-agenten:

View attachment 483732
:hihi

Nej, det är faktiskt inte det.

I Sverige är det KGK som är importör av Honda. KGK - generalagent för Suzuki sedan mer än 40 år.
Det är ett jävligt sjukt upplägg och jag är förvånad att ungefär lika många reagerar på grundsituationen som bilden på "Hondaagenten" med Suzuki-loggan på bröstet.

Det finns en begränsning för hur många hästar en och samma man kan rida utan att det blir skit av alltihopa.

I Sverige är det KGK som är importör av Honda. KGK - generalagent för Suzuki sedan mer än 40 år.
Det är ett jävligt sjukt upplägg och jag är förvånad att ungefär lika många reagerar på grundsituationen som bilden på "Hondaagenten" med Suzuki-loggan på bröstet.

Det finns en begränsning för hur många hästar en och samma man kan rida utan att det blir skit av alltihopa.
Där ser man, min bild visar alltså en bedragare. Man kan fan inte lita på folk nu för tiden.

Jag vill gärna minnas att även Aprilia var in och vände hos KGK innan de landade hos SPG, men det kan vara så att jag blandar ihop dem med MV Agusta.
Oavsett håller jag med dig om att det sällan blir bra om man har händerna i för många syltburkar.

Där ser man, min bild visar alltså en bedragare. Man kan fan inte lita på folk nu för tiden.

Jag vill gärna minnas att även Aprilia var in och vände hos KGK innan de landade hos SPG, men det kan vara så att jag blandar ihop dem med MV Agusta.
Oavsett håller jag med dig om att det sällan blir bra om man har händerna i för många syltburkar.

Bara jag som inte förstår varför det inte skulle fungera?
Som importör måste det ju vara guld, både sucka och honda är stora på det dom gör .(inte lika som för - förvisso)
Och oberoende vem som säljer så säljer ju Du. Smutt.

Varför i hela helvete Honda valde den importören kan jag ju ställa mig frågande till, dock. :va

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back