Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Nä, fel där.
Jag köper den inte för något annat syfte än mitt eget.
Tänkt att få gå ut i garaget och kicka igång den en solig morgon, åka dom 400 metrarna till brevlådan, bara mysa på.
Och på vintern står den på en väl vald plats inomhus, och skänker glädje varje gång man slänger blicken på den.
Kan den skänka glädje? Jag blir irriterad bara jag ser den, att köra den måste vara en mardröm. Mysa? Finns inte en chans, om man inte är Fakir.
 
Kommer väl bli idiotförklarad här. Men jag och en kompis funderar helt allvarligt på på att köpa varsin ny Monkey. Tycker de är coola och för lite finåkning i närområdet så funkar de väl nästan lika bra som allt annat. Utforska grusvägar och stigar i lugnt tempo. Förutsatt att man inte tänkt transportera sig längre sträckor över 100.
Vet att en KLX230 funkar bättre på allt, men de ger inget vill ha :)
 
Kommer väl bli idiotförklarad här. Men jag och en kompis funderar helt allvarligt på på att köpa varsin ny Monkey. Tycker de är coola och för lite finåkning i närområdet så funkar de väl nästan lika bra som allt annat. Utforska grusvägar och stigar i lugnt tempo. Förutsatt att man inte tänkt transportera sig längre sträckor över 100.
Vet att en KLX230 funkar bättre på allt, men de ger inget vill ha :)

Jag var också helt inne på att köpa en Honda msx för något år sedan tycker dom är fräcka. Men efter ett tag kommer underfund när ska jag köra med den och vart. Har redan 2 motorcyklar och ligger ute på jobb.
Kollar fortfarande på annonser så man vet aldrig....
 
Kommer väl bli idiotförklarad här. Men jag och en kompis funderar helt allvarligt på på att köpa varsin ny Monkey. Tycker de är coola och för lite finåkning i närområdet så funkar de väl nästan lika bra som allt annat. Utforska grusvägar och stigar i lugnt tempo. Förutsatt att man inte tänkt transportera sig längre sträckor över 100.
Vet att en KLX230 funkar bättre på allt, men de ger inget vill ha :)
Jag har också funderat i de banorna, men än så länge väntar jag ändå på att svenska agenten ska ta sig i kragen och ta in Trail 125 till Sverige istället.

1683185617554.png
 
Jag har också funderat i de banorna, men än så länge väntar jag ändå på att svenska agenten ska ta sig i kragen och ta in Trail 125 till Sverige istället.

View attachment 483731
Jag har också funderat i de banorna, men än så länge väntar jag ändå på att svenska agenten ska ta sig i kragen och ta in Trail 125 till Sverige istället.

View attachment 483731


En bild på den svenska agenten kanske är på sin plats?

 
Kommer väl bli idiotförklarad här. Men jag och en kompis funderar helt allvarligt på på att köpa varsin ny Monkey. Tycker de är coola och för lite finåkning i närområdet så funkar de väl nästan lika bra som allt annat. Utforska grusvägar och stigar i lugnt tempo. Förutsatt att man inte tänkt transportera sig längre sträckor över 100.
Vet att en KLX230 funkar bättre på allt, men de ger inget vill ha :)
Har faktiskt tänkt samma sak, men mer mot en MSX, och då ha den som nästa vinters projekt.
Det finns så många roliga saker man kan göra med den, och har sneglat lite mot en Africa Twin.

MSX_1.jpg
 
MSXen är ju en oerhört rolig mongomoppe, men på landet är de ganska bortkastade pengar.
 
Den ser ut som en moderniserad Crescent Compact. Jättehäftig...


Moderniserad...?

Ajdå. Nu blev nog formgivarna lite ledsna i ögat. Det var nog inte meningen att den skulle uppfattas som "moderniserad" på något vis.

Tammer, du är makalös på att hissa och dissa helt fel hojar.

Ursprunget CT 90 är en av motorcykelvärldens stora ikoner, en av de viktigaste hojar som tillverkats.

Jag är övertygad att fler CT90 har tagit sig världen runt än övergödda GS-grisar.
Av minerna ser Hondaägarna dessutom ut att ha haft bra mycket roligare...

Själv önskar jag mig en vintage CT 90 Trail med registerlådan.


Nå, nu vet du varifrån MCB fick inspirationen att börja bygga sin Compact - typ 5 år efter det att CT 90 visat sig vara en världssuccé.
 
Last edited:
Jag vet inte om MCB hämtade inspirationen till Compacten från Honda eller om det var tvärtom. Men mopeden Compact har sedan länge gått ur tiden, och att Honda fortfarande tillverkar en "motorcykel" med samma design säger en del om Hondas designavdelning. Att ens vilja kalla det för motorcykel när den har rörram är avskräckande, hur är vägegenskaperna på denna? Ett lekfordon i klass med Monkeybike kanske, men inte mycket mer.
 
Jag vet inte om MCB hämtade inspirationen till Compacten från Honda eller om det var tvärtom. Men mopeden Compact har sedan länge gått ur tiden, och att Honda fortfarande tillverkar en "motorcykel" med samma design säger en del om Hondas designavdelning. Att ens vilja kalla det för motorcykel när den har rörram är avskräckande, hur är vägegenskaperna på denna? Ett lekfordon i klass med Monkeybike kanske, men inte mycket mer.


Honda har ju varit extremt framåtblickande under flera decennier - men jag tror inte dom åkte 5 år fram i tiden och tjuvkikade på Compakten.

Framförallt åkte dom inte till Varberg.

Vägegenskaperna behöver du inte oroa dig för. inte alla motorcykelramar hanterar den levererade effekten så bra som denna.
 
Honda har ju varit extremt framåtblickande under flera decennier - men jag tror inte dom åkte 5 år fram i tiden och tjuvkikade på Compakten.

Framförallt åkte dom inte till Varberg.

Vägegenskaperna behöver du inte oroa dig för. inte alla motorcykelramar hanterar den levererade effekten så bra som denna.
Du inser att du diskuterar vägegenskaper med en man som tror att Virago är en av de bästa hojarna som tillverkats?!
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top