Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Är inflationsångesten här, eller?
Borde inte den här ha hittat ett hem förlängesedan?
View attachment 481875

Inte min favorit.
Det är en överskattad mellanmodell.
Finns väl bara som en eller två årsmodeller...?

Bara några få hästar mer än den gamla 2-ventilade XT 500, hopplös centralfjädring, jobbig YDIS-dubbelförgasare och klen, flexig gaffel.

Jag har haft ett par sådana och inte trivts med någon av dem.

Hasplåten är i aluminium och ser rejäl ut - men ändå har jag spräckt en blockhalva i en landning - rakt igenom skyddsplåten.

För mig är den en besvikelse bara.

Fördelarna är att den inte är alldeles svintung och att den har 12-voltsspolar så den kan driva en H4.

Jag har mycket mycket roligare på en XT 500.
 
Enda året med den bisarra tanken, påstår att året innan och året efter är mer värda. För dyr öven med fungerande laddning. Men den här har icke fungerande laddning och vill man köpa original stator så kostar den sexochetthalvt

Mjaaa...

5Y3 såldes som två årsmodeller: -82 och -83.

Föregångaren var XT 500 och efterträdaren XT 600 / XT 600 Z.

5Y3 är en stand-alone modell som har absolut inget gemensamt med föregångaren, men delar motorgrunden med efterträdaren.

Utseendet med "alptoppstank" var hypermodernt i början av 80-talet.
Själva innehållet inte lika imponerade: 11.5 liter bara - eftersom man dragit en jäkla stötdämpare rakt igenom den!

Det finns hojar man saknar, det finns hojar man glömt att man ägt, det finns hojar man är glad att man sålde.

För mig är XT 550 det senare.

Sorry för sågning, alla ni nöjda ägare av en dylik hoj.



Edit:


Jag kan släta över lite grann:

XT 550 har ett lite klurigt arrangemang framme på gaffelkronan. Allt elektriskt, all belysning och alla mätarklockor sitter på en smidig hjälpram.

Bara att lossa 2 x M6 så tar man bort allt ömtåligt och är redo att "köra cross".
...enligt marknadsavdelningen.

I praktiken skulle man även lossa nuttifjutton kontaktdon och skruva loss vajrarna som drev instrumenten.
Ja, och gärna vädersäkra allt som var delat på.

Så, en vacker tanke.
Men meningslös.
Köra "cross" med XT 550 var så nära "motor kross" man kunde komma.
Fel, helt enkelt. På så många olika plan.
 
Last edited:
Mjaaa...

5Y3 såldes som två årsmodeller: -82 och -83.

Föregångaren var XT 500 och efterträdaren XT 600 / XT 600 Z.

5Y3 är en stand-alone modell som har absolut inget gemensamt med föregångaren, men delar motorgrunden med efterträdaren.

Utseendet med "alptoppstank" var hypermodernt i början av 80-talet.
Själva innehållet inte lika imponerade: 11.5 liter bara - eftersom man dragit en jäkla stötdämpare rakt igenom den!

Det finns hojar man saknar, det finns hojar man glömt att man ägt, det finns hojar man är glad att man sålde.

För mig är XT 550 det senare.

Sorry för sågning, alla ni nöjda ägare av en dylik hoj.



Edit:


Jag kan släta över lite grann:

XT 550 har ett lite klurigt arrangemang framme på gaffelkronan. Allt elektriskt, all belysning och alla mätarklockor sitter på en smidig hjälpram.

Bara att lossa 2 x M6 så tar man bort allt ömtåligt och är redo att "köra cross".
...enligt marknadsavdelningen.

I praktiken skulle man även lossa nuttifjutton kontaktdon och skruva loss vajrarna som drev instrumenten.
Ja, och gärna vädersäkra allt som var delat på.

Så, en vacker tanke.
Men meningslös.
Köra "cross" med XT 550 var så nära "motorcross" man kunde komma.
Fel, helt enkelt. På så många olika plan.
Jag låtsades inte ens att min var ”en cross” och sänkte den RAKT AV fram bah…nån som har problem med det? VA? Nä tänkte väl det???
 

Bifogat

  • DD335327-06FA-454A-950D-714878F938C7.jpeg
    DD335327-06FA-454A-950D-714878F938C7.jpeg
    3.6 MB · Visningar: 30
Det finns eller fanns många xt550-ägare som byggde om hojarna med bättre gaffel och bromsar och på med krom och bling-bling.
sen ut på stan och slanga. Kanske dra ihop några likasinnade för en träff.

Här ett klipp från en vanlig tisdag i Borlänge 2018.
 
Har ingen synpunkt på själva prisbilden, men....
....hur i h-e kunde en sådan skapelse tillåtas att lämna ritbordet så långt in på 2000-talet??
Finns saker jag uppenbarligen har svårt att förstå, men jag saknar å andra sidan utbildning inom design :va
Bossestukad från fabrik!
MEd det menar jag såklart den knasiga maffiastukningen från det knepiga landet i öst.
 
Bossestukad från fabrik!
MEd det menar jag såklart den knasiga maffiastukningen från det knepiga landet i öst.

Jag var rädd att du skulle ha mig som designreferens? Tror dock den faktiskt skulle kunna se ut vettig om man kapade mer kylarvingarna och flyttade kåpan rejält bakåt.
 
Jag brukar inte bli så värst till mig över caféracers, men jag måste säga att denna har något som tilltalar mig! Kanske är det att den ser så nätt ut.
Men den schackrutiga tejpen måste förstås bort.
SR400 är aldrig fel, men borde i originalskick kosta runt 25000kr. Ombyggnad till "caferacer" brukar inte direkt höja priset. Den där är en skakmaskin i original, hur blir det med större kolv?
 


Frågor att ställa sig:

Har den chans att bli en framtida klassiker / goofybike?

Är den bra nog att bara ställa undan och ta fram när vill känna sig lite eljest?

Kan jag sälja den om 10 år utan att ha förlorat några pengar - ens i verkligt värde?

Eller:

Kommer det gå att sälja delar från den i framtiden ?

Hur mycket skulle det kosta att trimma en vanlig HD-motor till 150 hästar...?


Jag tror detta är årets hittils bästa kap på Blocket, och har han redan sänkt ner till 36' så tar han säkert 30' också.


Om jag hade tid och/eller kunde låsa upp ändå mer stålar i bra-att-ha-hojar så skulle jag tJöpt. DireCkt!

Jag skulle strippat bort allt det fula - och sparat det för att sedan bygga en pastisch på HDs ikoniska egna Café Racer från 1977:


images (5).jpeg

Alltså optiskt en XLHCR, men mekaniskt en Buell - med bromsar och effekt.


Jag googlade lite snabbt - ser inga tecken på att någon byggt längs det spåret.

Vassego, den som vill prova.
Hojen är billig nog att göra ett försök med.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top