totoro
Är fulladdad ibland
Ja i min ungdom var dom hatade. Helst skulle man ha kawa eller jamma fast i dagens läge är Hondan finast tycker jag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om man lägger till några tusenlappar borde man kunna få en som är besiktigad, som"går bra" och bara är att åka iväg med. Det där med "startar säkert efter lite rengöring o service" låter inte så roligt. Man kommer ångra sig bittert om man fortfarande inte har fått igång den efter några veckor och många timmar i garaget.
Ovanlig idag. Hade jag garage hade jag åkt dit å tittat. Tycker dom är fina gamla Hondor. Fast det ska helt vara 70 talare?

Till det facila priset av 29000kr…https://www.blocket.se/annons/uppsala/kawasaki_zx_600_toppskick_nyserv_finans/99464126
Det här ger väl möjlighet till ett par års problemfritt åkande?
View attachment 468396
Jo, men man kan ju få flera års garanti och behöver knappt betala nånting varje månad.Till det facila priset av 29000kr…
Nja, kunde de inte åtminstone polerat kåpglaset om de nu vill briljera?
6000kr för både fram och bakdäck låter som ett överpris även hos en mc-handlare.
Inget fel med hoj som är genomgången och har nya däck, men priset för kalaset?
Mja, I’ll pass.
Tidningen BIKE, eller någon annan, testade nya 125 hojar på typ slutet av 70 talet, de kunde inte begripa hur Hondan med ett rejält effekthandikapp kunde vara lika snabb som de andra mycket vassare tvåtaktarna, han som körde var ngn gammal RR kille som berättade att ”Man måste varva långt förbi rödvarv, då går den fint”Tog kortet på en sådan. Körläraren sa gasa nu gasa nu nästan hela tiden .Hadde full gas men hände inte så mycket![]()
Jag hade en -77 CB125T med vrålande 2-1 system och riktiga ekerhjul, inte comstarskiten som kom senare, och jag hade inga problem att hänga med GT125 och RD125 (luftkylda). Som det sas på BIKE, man fick varva satan så gick det bra!Tidningen BIKE, eller någon annan, testade nya 125 hojar på typ slutet av 70 talet, de kunde inte begripa hur Hondan med ett rejält effekthandikapp kunde vara lika snabb som de andra mycket vassare tvåtaktarna, han som körde var ngn gammal RR kille som berättade att ”Man måste varva långt förbi rödvarv, då går den fint”
med reservation för att jag glömt detaljer
Rödmarkeringen är en rekommendation.Jag hade en -77 CB125T med vrålande 2-1 system och riktiga ekerhjul, inte comstarskiten som kom senare, och jag hade inga problem att hänga med GT125 och RD125 (luftkylda). Som det sas på BIKE, man fick varva satan så gick det bra!![]()
Jo dom går rätt så bra men tvåtaktarna var ju ofta strypta till 15hk för att klara begränsningarna medans 4-taktarna troligen var lite mer optimerade från början. Om båda får trimma fritt så blir det nog lite jobbigare för Hondan.Jag hade en -77 CB125T med vrålande 2-1 system och riktiga ekerhjul, inte comstarskiten som kom senare, och jag hade inga problem att hänga med GT125 och RD125 (luftkylda). Som det sas på BIKE, man fick varva satan så gick det bra!![]()
Precis som på TRX850 så markerar det röda början på effektbandet...Rödmarkeringen är en rekommendation.
Rödmarkeringen är en rekommendation.

Skrattade gott nu. Ja, hur jäkla gammal är man egentligen? Vi är ett utdöende släkte ? Som när man nämner disketter inom datavärlden ? Mossiga i "youngsters" ögon..."Brytarna"... Hur gammal är man egentligen?
Väldigt rent och snyggt med den polerade gaffelkronan, Laverdastyret, avsaknaden av "idiot lights" utanför mätarna och de små Laverda-logotyper i. Även en väldigt snygg tank.Laverdatripplarna har en mycket bisarr rödmarkering mellan 6.500 och 7.500 varv.
View attachment 468424
Det blev till att skynda sig förbi detta "kritiska område" och gasa vidare upp mot 8000 varv där kraften sedan tunnade ut. Å andra sidan fanns det alltid kraft i Laverdan att åka både en och två växlar högre än de andra man körde med. Man behövde absolut inte tokvarva.
"Alla visste" på den tiden att mätarna var ett rent carry-over från 750 modellen och att man kunde strunta i angivelsen.
Långt senare träffade jag på en österrikare som arbetat med Laverda nere i Breganze, och han berättade att rödstrecket visst skulle respekteras - vid växling till tvåan!
Tunga drev i lådan, grova axlar och mycket vikt i rörelse var anledningen till att ta det lugnt vid första växlingen - sedan var det bara att stå på och känna var motorn trivdes och lämnade kraft.
Min gamla XL 125 hade rödstreck vid 10.500. Den varvade så långt brytarna hängde med.
"Brytarna"... Hur gammal är man egentligen?
Det var Bike, 1979. Man skriver bl a: "(Hondan) har en hög toppfart, som det är svårt att komma upp i...det krävs en lång nedförsbacke för att nå toppfarten. P g a de höga varvtalet, 12000/min, är det användbara registret mycket smalt. Den är känslig för både motvind och uppförsbackar".Tidningen BIKE, eller någon annan, testade nya 125 hojar på typ slutet av 70 talet, de kunde inte begripa hur Hondan med ett rejält effekthandikapp kunde vara lika snabb som de andra mycket vassare tvåtaktarna, han som körde var ngn gammal RR kille som berättade att ”Man måste varva långt förbi rödvarv, då går den fint”
På 70-talet fanns vad jag vet inga effektmässiga begränsningar, utan begränsningen var just bara cylindervolymen - 125cc. Tidigare var det själva vikten som var begränsningen, därav uttrycket "lättviktare". Enda begränsningen var då att vikten inte fick överstiga 75kg, vilket gav en del märkliga konstruktioner.Jo dom går rätt så bra men tvåtaktarna var ju ofta strypta till 15hk för att klara begränsningarna medans 4-taktarna troligen var lite mer optimerade från början. Om båda får trimma fritt så blir det nog lite jobbigare för Hondan.
Skulle vara kul att göra som Allen Millyard och bygga ihop två CB 125or till en fyra ?
Då var det säkert jag som inte varva tillräckligt .Men motorn gick tyst o mjukt jämfört med tvåtaktareTidningen BIKE, eller någon annan, testade nya 125 hojar på typ slutet av 70 talet, de kunde inte begripa hur Hondan med ett rejält effekthandikapp kunde vara lika snabb som de andra mycket vassare tvåtaktarna, han som körde var ngn gammal RR kille som berättade att ”Man måste varva långt förbi rödvarv, då går den fint”
Jag har försett en av mina bilar med specialbrytare som skulle klara högre varvtal. Det var inte förra veckan."Brytarna"... Hur gammal är man egentligen?
Jag tog mitt körkort för lätt mc 1961, då fanns bara brytare,Jag har försett en av mina bilar med specialbrytare som skulle klara högre varvtal. Det var inte förra veckan.
Ambitiöst! 2 år senare hade du fått det på köpet med bilkortet, right? Var det de födda -57 eller -58 som var sista årgångarna att få A-behörigheten när de tog B?Jag tog mitt körkort för lätt mc 1961, då fanns bara brytare,
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |