Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Det står bara Kawasaki på mina regbevis. :)

Kawasaki Heavy Industries, KHI är ett japanskt företag som tillverkar allt från motorcyklar, elverk, bilar, båtar, höghastighetståg och industrirobotar till tyngre industriprodukter.

En bild på en gammal tung motorcykel:

View attachment 467741

Heavy Industries är väl(?) grenen som bygger de tunga grejerna som kraftverk, kanske tågen och div industriprodukter?

Lite manligare än Yamahas flöjter... :rodnar
 
Last edited:
Det står bara Kawasaki på mina regbevis. :)

Kawasaki Heavy Industries, KHI är ett japanskt företag som tillverkar allt från motorcyklar, elverk, bilar, båtar, höghastighetståg och industrirobotar till tyngre industriprodukter.
Den bästa Kawasakin jag haf nöjet att meka med
Hkp4C.jpg
 
Tror det där är hämtat från USA, hojarna har "häftiga" namn där. Min cb400 heter "Superdream" i USA...
27 hästar på en 250cc från den tiden är nog normal, jag hade en GSX250 -82 en gång i tiden som hade just 27hk. Miltalet på den där känns osannolikt lågt, tyder på någon typ av import. Verkar vara standard med manipulerade mätare i vissa länder.
I Tyskland fanns det en försäkringsklass för hojar upp till 20 kW/27hk.
I den klassen hade Suzuki bl a x7, gsx250, gn400, gsx400, dr400 och gs500e.
Även sr500 hade 27 hästar i Tyskland varav rätt många importerades till Sverige där det letades ostrypta delar.
Maxeffekten var 100 hästar, en gräns som Sverige hakade på. Visst vore det märkligt annars om alla fabrikat hamnade på samma effekt i prestigeklasserna. I USA var det full effekt men där redovisades aldrig effekten på den tiden, varken i broschyrer eller tidningars tester. Vore väl orättvist när värsta HDn hade 65 hästar.
Det är skillnad på tillägget i fabrikatet och tillägg i modellnamnet. Honda CB450 hette Nighthawk vilket även användes på några 650 och 750 modeller.
Jag har inte sett att Honda Powersports används i dagligt tal, annonser, tidningar osv, i USA, även om den amerikanska divisionen heter så. Vad har svenska bilhandlare med det att göra?
 
Bananhelikoptern! Så balla!
De borde nytillverkas. Tillsammans med Hercules. Fö var det det första flygplanet jag flög med. En repmånad 1983. Hade inget val. Lite samma känsla som i filmen Hair. Fast vi skulle bara från Oskarshamn till Visby.
Nu sabbar jag tråden, men Bananen var nog faktiskt Hkp1
Som jag missade med några år.
501HKP1-05-F9Mars1969.jpg
 
I Tyskland fanns det en försäkringsklass för hojar upp till 20 kW/27hk.
I den klassen hade Suzuki bl a x7, gsx250, gn400, gsx400, dr400 och gs500e.
Även sr500 hade 27 hästar i Tyskland varav rätt många importerades till Sverige där det letades ostrypta delar.
Maxeffekten var 100 hästar, en gräns som Sverige hakade på. Visst vore det märkligt annars om alla fabrikat hamnade på samma effekt i prestigeklasserna. I USA var det full effekt men där redovisades aldrig effekten på den tiden, varken i broschyrer eller tidningars tester. Vore väl orättvist när värsta HDn hade 65 hästar.
Det är skillnad på tillägget i fabrikatet och tillägg i modellnamnet. Honda CB450 hette Nighthawk vilket även användes på några 650 och 750 modeller.
Jag har inte sett att Honda Powersports används i dagligt tal, annonser, tidningar osv, i USA, även om den amerikanska divisionen heter så. Vad har svenska bilhandlare med det att göra?
Det visar bara att bilhandlarna ofta inte har en aning om vad det är de säljer, både modellbeteckningar och prissättning kan vara helt åt skogen. Och andra formuleringar i texten.
Att alla 250cc hade samma effekt kanske är att de var avpassade för den tyska marknaden, och att lilla Sverige fick samma. Fast vi hade försäkringsklasser efter cylindervolym och inte effekt. Jag har en MC-Nytt från 1984 där man testade 4 japanska 400cc twinnar, alla har samma cc men olika effekt, 36/41/43/46 hk.
 
Ungefär som Yamaha är uppdaterat i Yamaha Music och Yamaha Motors men än så länge har bilhandlarna inte börjar skriva att dom säljer en "Yamaha Motors R1" :hihi
Mjae vad jag vet är det är snarare så att det finns Yamaha och det finns Yamaha Motor där den förra är den största aktieägaren i den senare. Antar det är därför som url:er utan ordet motor alltid leder till musik, tex yamaha.se. Har man tur kan man hitta en Yamaha-motor-länk nånstans på sidan. 1642440013385.png
 
Nej, Honda är ju uppdelat i olika grenar varav Powersport innefattar MC, ATV plus säkert nåt mer.

Ungefär som Yamaha är uppdaterat i Yamaha Music och Yamaha Motors men än så länge har bilhandlarna inte börjar skriva att dom säljer en "Yamaha Motors R1" :hihi
Såe, vart hamnar MT-10?
Kassa bromsar, tveksam fjädring, mappad av en grobian, väger som ett piano, ser absolut inte ut som en motorcykel...
Men låter schysst. :va
 
Jag tror faktiskt att han är helt vilse. Ynka 1100 mil och orenoverad smäller högt hos samlare i världen. Visserligen tillverkas kopior, men en CBX med orginalsystemet intakt, uj uj uj. Men jag kan ju ha fel.


Den här däremot, är nog ungefär 35.000 för dyr:
Inte ens jag, som är en övertygad sucker för röd-vita Yamaha, skulle slå till.


Och sen säljer Larsa ut en Suzuki-trippel:


 
Jag tror faktiskt att han är helt vilse. Ynka 1100 mil och orenoverad smäller högt hos samlare i världen. Visserligen tillverkas kopior, men en CBX med orginalsystemet intakt, uj uj uj. Men jag kan ju ha fel.


Den här däremot, är nog ungefär 35.000 för dyr:
Inte ens jag, som är en övertygad sucker för röd-vita Yamaha, skulle slå till.


Och sen säljer Larsa ut en Suzuki-trippel:


FZRens pris är bara konstigt. Suzukizamlaren ligger lite för högt på alla, han har säkert tjatat i tio år om hur värdefull hans samling är men han får nog sitta på dem tio år till för att få de pengarna. Och byta sving.
 
Den här däremot, är nog ungefär 35.000 för dyr:
Inte ens jag, som är en övertygad sucker för röd-vita Yamaha, skulle slå till.


Jag såg den. En massa balla buzz words. Hur mycket ville du ha för den där femtontusenkronorsmotorcykeln sa du?!
Tror jag såg en likadan för 18 för ett tag sedan. En omlackad helblå ute för 22 å fem. Jag gillar dom. En fzr1000 för 25 låter bättre. Bra annonstext! Lite skumma gråa fält. Lack eller folie? Inte så bra bilder. Lägg på sadeln!

image.jpeg
 
FZRens pris är bara konstigt. Suzukizamlaren ligger lite för högt på alla, han har säkert tjatat i tio år om hur värdefull hans samling är men han får nog sitta på dem tio år till för att få de pengarna. Och byta sving.
Om det ändå varit en FZR, så kan priset vara motiverat om skicket är ok. Men nu är det ju en
FZ 750, numera är ju såna degraderade till körkortshojar.
 
Back
Top