Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Den är ju väldigt speciell. Det finns väl inget liknande i mc-världen utom möjligen Kawasaki z1300 från samma tidsperiod, men den har inte samma kultstatus. Körupplevelsen är nog inte värd 240.000kr, man får väl se den som en ren dekoration i garaget. Men hade man plats och onödigt mycket pengar, så absolut. Alla mc- intresserade bekanta skulle garanterat bli imponerade.
 
Fast den har ju fel färg...
"Rätt färg" finns på ebay uk för ca 130k (0 bud)

Kan ju tänkas att engelsmännen inte värderar en CBX speciellt högt men betänk annars att rätt 80-tals hoj kostar mer i UK än vad den gör i Sverige, se tex

Obs att den har 24 bud och fråga dig sen när du senast såg en RD 350 på blocket för 60 000 kr.

Med det sagt menar jag att han kan se sig i månen efter 240 000 kr för sin CBX men större under än så har kanske skett.

Nu blir det OT men jag träffade för några år sen snubbe som hade just en CBX1000.
Han klagade på att hans händer domnade av vibrationer.
Sen dess har jag alltid undrat om Honda "lyckades" med det omöjliga att konstruera en rak sexa som vibrerar? Eller var det kanske fel på just hans hoj?
 
Den är ju väldigt speciell. Det finns väl inget liknande i mc-världen utom möjligen Kawasaki z1300 från samma tidsperiod, men den har inte samma kultstatus. Körupplevelsen är nog inte värd 240.000kr, man får väl se den som en ren dekoration i garaget. Men hade man plats och onödigt mycket pengar, så absolut. Alla mc- intresserade bekanta skulle garanterat bli imponerade.

Tills de får höra att man betalat 240.000kr för den, därefter blir man säkerligen mer betraktad som en galenpanna. Men vem är dom och jag att döma ? Jag vill köra hoj i tisha ibland och andra vill lägga eller begära en kvarts mille för en förlegad hoj. Idioti för många ?
 
Tills de får höra att man betalat 240.000kr för den, därefter blir man säkerligen mer betraktad som en galenpanna.
Eller så blir det ännu mer impade - om man betalar så mycket måste man var extremt hängiven förståsigpåare. En riktig "connoisseur".
Jag har för mig att det fanns en version av denna hoj med 6 ljuddämpare, alltså inte 3-till-1-system. Det är naturligtvis den varianten man skulle vilja ha. Men jag kanske minns fel.
 
Eller så blir det ännu mer impade - om man betalar så mycket måste man var extremt hängiven förståsigpåare. En riktig "connoisseur".
Jag har för mig att det fanns en version av denna hoj med 6 ljuddämpare, alltså inte 3-till-1-system. Det är naturligtvis den varianten man skulle vilja ha. Men jag kanske minns fel.
Du tänker nog på Benelli Sei - eller CB 750 Four, vars avgassystem sannolikt rostat bort allihop.
 
"Rätt färg" finns på ebay uk för ca 130k (0 bud)

Kan ju tänkas att engelsmännen inte värderar en CBX speciellt högt men betänk annars att rätt 80-tals hoj kostar mer i UK än vad den gör i Sverige, se tex

Obs att den har 24 bud och fråga dig sen när du senast såg en RD 350 på blocket för 60 000 kr.

Med det sagt menar jag att han kan se sig i månen efter 240 000 kr för sin CBX men större under än så har kanske skett.

Nu blir det OT men jag träffade för några år sen snubbe som hade just en CBX1000.
Han klagade på att hans händer domnade av vibrationer.
Sen dess har jag alltid undrat om Honda "lyckades" med det omöjliga att konstruera en rak sexa som vibrerar? Eller var det kanske fel på just hans hoj?
CBX har tyvärr en ganska kass motor, både för att vara japansk och en rak sexa. Men visst, den är ju sexcylindrig och hade 100 hk...
 
Jorå, en CBX 1000 har man ju kört. Från Donken Sveavägen till Kungsgatan och tillbaka. 1981.

En bonusbild på en Kawa-grön Benelli med en Honda 500+ i ramen.
View attachment 467687


Japp. En sådan har man ju kört.

Till besiktningen. Åt en kompis med utlandstjänst. I januari.
-10 och helt torrt överallt.

Besiktningsmannen kved: "Kommer du nuuu...? Man har ju väntat på den första sådana i en evighet - åsso kommer du nuuu...?"

Blankt papper, puttra hem igen så att inget eventuellt saltstänk skulle fastna någonstans och så torka av allt med lite fetad trasa.
Tror aldrig jag fick i fyran ens.

Joråsåatte... CBX har man kört i sina dagar serrö.

*Vägerpåhälarnamedtummarnaihängslena*
 
CBX har tyvärr en ganska kass motor, både för att vara japansk och en rak sexa. Men visst, den är ju sexcylindrig och hade 100 hk...
De som finns kvar lär väl inte köras särskilt mycket utan är nog snarare nåt man har bara för att titta på eller bara ha. Kommer inte ihåg hur den lanserades från början, känns mer caféracer än touringhoj. Jag vill minnas att Mc-Nytt eller Allt om MC hade ett reportage om denna när det begav sig på 80-talet, och motorn var charmig men chassiet alltför vekt och svajigt.
 
Japp. En sådan har man ju kört.

Till besiktningen. Åt en kompis med utlandstjänst. I januari.
-10 och helt torrt överallt.

Besiktningsmannen kved: "Kommer du nuuu...? Man har ju väntat på den första sådana i en evighet - åsso kommer du nuuu...?"

Blankt papper, puttra hem igen så att inget eventuellt saltstänk skulle fastna någonstans och så torka av allt med lite fetad trasa.
Tror aldrig jag fick i fyran ens.

Joråsåatte... CBX har man kört i sina dagar serrö.

*Vägerpåhälarnamedtummarnaihängslena*
Precis så :D Inte heller kört på fyran.
Sedan millenieskiftet har jag endast kört mina egna fem hojar plus en DR 650 SE och DRZ400. Lite av ett rekord antar jag.
 

11 lök för 40 år gammal cross som man inte ens vet varför den inte fungerar. Är det det som är "väldigt speciellt"? Som farfar sa. *Folk är fane mig dumkn.llade*

Jag köpte nyss en YZ80 i snarlikt skick och av liknande årsmodell. Jag var egentligen ute och handlade annat skrot och säljaren sa sig vara på väg att slänga den soporna. Han fick en femhundring av mig, det kändes ändå rättvist även om han erkänt att han tänkt köra den på tippen.
Kanske bättre skick för min behöver nog bara ny kolv.

Sen vet man aldrig med såna där gamla objekt, rätt köpare som söker exakt en sån kan helt plötsligt slanta upp bra.
 
Men, YZ 100, det är ju en bastard...?

Det fanns väl ingen 100cc-klass på den tiden? Importerades den ens?

Det är en hoj som knappast någon kan känna nostalgi eller sug efter.

Kanske någon as-social Yamahasamlare som vill ha fullt hus, stege, royal straight flush av allt som gjorts i serien.

Men elva papp rasad?

Tack men nej tack.
 
Själva hojen är det inget fel på. Vet en som körde en likadan i 125U i mitten av 80talet med goda resultat. Men just rasad och 11 lök samt den "unika ombyggnaden" får en att se grönt.
 
Back
Top