Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Kardan är väl också en form av drivpaket? :tungan Lite som när jag är på det humöret och benämner linjeflyg som kollektivtrafik, vilket det ju faktiskt är. Det retar gallfeber på vissa, och det är mitt kvitto på att det behövde sägas.:shrules
Det har jag aldrig hört eller läst. En del av drivlinan är det men inte ett drivpaket som två drev och en kedja. :)
 
Hahaha

Men ja, för dyrt är det ju men senaste 2 åren har priserna blivit galna, så jag är rätt desperat efter något att skruva med. Går och rycker i garagedörren hela dagarna men det är tomt!

Det finns rimligt prissatta crosshojar också särskilt nu på vintern.

Jag köpte en 94 RMX250 för 5000kr för några veckor sedan, lite fix men inte i lådor och då fick jag med ett bla par extra hjul och en 1988 RM125 framgaffel och just 88-gafflarna är bättre än upsidedown-gafflarna som kom 1989. Och därmed bland de bästa gafflarna man hittar som klarar EVO-reglementet.

Och i förrgår var jag och hämtade en e-reggad 1989 RMX med trasig tändning, ett par dubbdäck på extra fälgar samt en extra motor med trasig vevaxel, 7000kr.

Ska sätta ihop en EVO-hoj av 89an och 94an säljer jag väl så småningom.
 
Det finns rimligt prissatta crosshojar också särskilt nu på vintern.

Jag köpte en 94 RMX250 för 5000kr för några veckor sedan, lite fix men inte i lådor och då fick jag med ett bla par extra hjul och en 1988 RM125 framgaffel och just 88-gafflarna är bättre än upsidedown-gafflarna som kom 1989. Och därmed bland de bästa gafflarna man hittar som klarar EVO-reglementet.

Och i förrgår var jag och hämtade en e-reggad 1989 RMX med trasig tändning, ett par dubbdäck på extra fälgar samt en extra motor med trasig vevaxel, 7000kr.

Ska sätta ihop en EVO-hoj av 89an och 94an säljer jag väl så småningom.
Åh rmx nice! Haft just en 94:a för länge sedan
 
Ja, det finns väl ingen som nött upp en kardantransmission antar jag.
Det brukar finnas en ryckutjämnare med i spelet. Den på kardandrivna Intrudern i bakhjulet sitter fast med sex stycken M6-skruvar som sträcks av värmen och sjuvas av. Bättre löst än ledsen. Det blir ett satans liv där bak om en eller flera av skruvarna går av. Kör man över 50 sköter G-krafterna om att hålla skruvskallarna borta från där de kan tumla omkring och fastna och föra oväsen. Otäckt ljud!
 
Bror min hade en XJ900 -83 som blev av med ett par kugg i kransen bak. Någon bubbla i godset. Fick tag på begagnad som byttes på gatan utanför. Kostade mindre än drivpaket till kedjehoj och sen rullade den motsvarande några varv runt jorden i bekants ägo.
 
Minns tillbaka till 80-talet när jag läste "drivpaket" för första gången i någon MC-tidning. Fattade ingenting!? Nu vet jag ju vad som menas, men tycker fortfarande att det är en jävla märklig benämning. Drev och kedja, vad är det för fel på det?
 
Minns tillbaka till 80-talet när jag läste "drivpaket" för första gången i någon MC-tidning. Fattade ingenting!? Nu vet jag ju vad som menas, men tycker fortfarande att det är en jävla märklig benämning. Drev och kedja, vad är det för fel på det?
Drivpaket:
- Beskriver bra vad det gäller.
- Färre ord, ekonomiskt.
- Samlingsbegrepp, smidigare sök.
 
Mja BMW hade ju bekymmer med att vinkelväxeln i bakhjulet rasade efter 4-5000 mil ich den ingår ju i kardan.


Jag har haft ihjäl några både slutväxlar, bakhjulslagringar och knutkors på kardanhojar.
Underhållna enligt schema, men med höga mil på.

Allt tar slut en dag, men jag byter hellre 3-4 drevpaket och en omgång lager på en kedjehoj själv än att håller på och krånglar med kardan.
Ja, och smörjer också. Voj voj voj - man måste smörja kedjan ibland. Och tvätta hojen emellanåt. Oh vad jobbigt...

Å andra sidan är mina problem med kardanhojar koncentrerade till ett märke; BMW.
Japanerna med kardan har alltid gått klanderfritt.

BMW kanske inte förstått kardankonceptet riktigt...?
 
Jag har haft ihjäl några både slutväxlar, bakhjulslagringar och knutkors på kardanhojar.
Underhållna enligt schema, men med höga mil på.

Allt tar slut en dag, men jag byter hellre 3-4 drevpaket och en omgång lager på en kedjehoj själv än att håller på och krånglar med kardan.
Ja, och smörjer också. Voj voj voj - man måste smörja kedjan ibland. Och tvätta hojen emellanåt. Oh vad jobbigt...

Å andra sidan är mina problem med kardanhojar koncentrerade till ett märke; BMW.
Japanerna med kardan har alltid gått klanderfritt.

BMW kanske inte förstått kardankonceptet riktigt...?
Oj vi är överens. Har ju en kardan hoj py50 Yamaha triwheeler hur många 1000 mil den lilla trehjulingen gått med den absolut billigaste sorten av kardan drift.
Dessutom körd av småfeta män på fyllan med kärra efter på ett större antal Ban helger som depå moppe, nä gör jappsen något så funkar det..
 
Mysko annons.
Har han byggt ett elsystem på arbetsbänken, och nu ska man "bara" slänga in det?
I alla fall skumt med dessa byggen, där man har lagt en massa tid, och sedan framstår det som att det är ungefär en kväll i garaget kvar.
Gör färdigt istället, så blir det ju lite enklare att sälja.
Men.....det är väl kanske liiiiiite mer att göra än vad annonsen speglar? :va
 


Vi behöver inte vara rädda att Tingvalls tronföljare kommer att förbjuda motorcykeln.
Killar som denne är på god väg att skrota ner beståndet alla redan.

600 mil och söndersågad. Yay!


Märklig kille som lägger ner jobb på att maska nummerskylten på en bild men inte på en annan.
Ungefär lika genomtänkt som att:

Säljer min Honda VT 600 från 1996 då jag inser att jag varken har en bra arbetsyta eller tid den närmsta framtiden att slutföra projektet. Tanken var att bygga en chopper eller bobber av den.

Undrar vad det behövs för arbetsyta till att:

Kvar att göra - göra klart det sista med elen, vilket bara är att se till att blinkers funkar. - sätta tillbaka elssystemet och fixa blinkers fram så ska den starta och fungera igen - lösning för att fästa batteri
 
Vi behöver inte vara rädda att Tingvalls tronföljare kommer att förbjuda motorcykeln.
Killar som denne är på god väg att skrota ner beståndet alla redan.

600 mil och söndersågad. Yay!


Märklig kille som lägger ner jobb på att maska nummerskylten på en bild men inte på en annan.
Ungefär lika genomtänkt som att:



Undrar vad det behövs för arbetsyta till att:
Han kanske kom på att...... "- Helvete, var ska jag ha batteriet?"
Funkar kanske att ha det i en liten ryggsäck, med lagom slack på kablarna.
 
Back
Top