Dagens Blocket! (mc-relaterat)

En custom som ser sjyst ut kan japanerna absolut knåpa ihop, men de har aldrig lyckats replikera motorljudet ordentligt.

VT1100 och VS1400 är 45-gradare med kubik i närheten. Det som skiljer är motorgången under 1500 varv där jappsarna går jämnare och inte ruppeli-rupp'ar som en HD (trots otrimmat). Det verkar vara en tävling bland HD i att kunna ha lägst tomgång. Pffft, slika dumheter.
 
Harleys med låg tomgång har också lågt oljetryck och smörjer vipporna (tror jag det var) dåligt, har jag hört...

Det var en väldigt erfaren Harley mek som sa det IAF, hans egen Harleys hade normal tomgång
 
Jag är ingen expert, men det låter väl inte riktigt bra? Jag menar: visst låter det ballt, men ändå inte riktigt friskt.
Harleys med låg tomgång har också lågt oljetryck och smörjer vipporna (tror jag det var) dåligt, har jag hört...

Det var en väldigt erfaren Harley mek som sa det IAF, hans egen Harleys hade normal tomgång

Jag har fått det förklarat för mig som så att just HD ska fixa den här låga tomgången på grund av de jobbar med flöde snarare än tryck gällande smörjningen, men ställer du ner en japs lika lågt kan du få problem med smörjningen eftersom de är beroende av tryck vilket du inte får tillräckligt av på för lågt varvtal... Jag är dock ingen expert, men min båge har gått med den här tomgången eller möjligtvis lite högre (kall motor när jag filmade detta klippet så normal tomgång är något lite högre) i över fem års tid i min ägo nu utan konstigheter så det verkar ju funka :)

En 03'a utan insprut?
Var det bara jubileumsmodellen som hade insprut då?

Insprut var standard på alla modeller redan -03, så den som beställde min båge original måste ha lagt det som ett tillval. Min är en jubileumsmodell, och den borde ha haft insprut egentligen. Men det är fler saker som är udda med min, bland annat lacken. Alla jubileumshojarna borde ha haft tvåtonslack, men min levererades original i White Pearl.

Bågen.jpg
 
Last edited:
Jörgens på mer normala 1200 varv låter också najs.
:hojsmilie


Jörgens båge låter absolut sjukt najs, men det är ju också lite olika typ av motor :D Hans högvarviga/kortslagiga (kvadratisk motor, dvs samma slag som borr om jag inte missminner mig?) mot min trötta standard twincam :D
 
Kan HD alltså variera varvtal? Har alltid uppfattat det som att gashandtaget bara är volymkontroll på dem.
 
Absolut massor gjort på den. Ett serrijöst bygge.
På en Honda Shadow...

Samma jobb baserat på en HD hade kunnat ge pengarna tillbaka och kanske en slant för jobb och kreativitet också.
På en VT 600...? Not så much, tyvärr.
 
Absolut massor gjort på den. Ett serrijöst bygge.
På en Honda Shadow...

Samma jobb baserat på en HD hade kunnat ge pengarna tillbaka och kanske en slant för jobb och kreativitet också.
På en VT 600...? Not så much, tyvärr.

Näe, tyvärr är det ju så att man måste börja med rätt utgångsmaterial.

Min gissning är att snubben hoppas får byta sig en HD för nästa bygge.
Med lite tur hittar han någon gubbsjuk direktör med fransjacka som har en HD men vill känna sig ännu tuffare på ett custombygge och är villig att byta...
 
Screenshot_20201130-183039.jpg
Screenshot_20201130-183125.jpg

Ja, jo, rocken är väl i skinn men jag vet inte om det räknas som fullvärdig skyddsutrustning. :D
 
Back
Top