Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Sen är det lite lurigt för dom som kom till Sverige var av exportmodellen. Dom engelska hade mindre krom.
Baklyset och magnettändningen är tidiga, men Concentric förgasarna är senare. Kanske -65. Tank badges saknas.
Men man vet ju inte hur mycket som är bytt.
 
0 eller 360, kalla det vad du vill. Men även för att vara en engelsk p-twin, är dom ökända för att vibrera mycket.

Tändföljden är väl 360 grader förskjuten och inte 0, och det fanns ju en logik i att fördela tändtidpunkterna jämnt fördelat över cykelns 720 grader.

Men det var ju för att få bort vibrationerna som någon tillverkare införde 180 graders. Men jag minns inte när och vilken tillverkare? Kan det ha varit Honda?
 
"endast 2 exemplar i sverige" Åfan, då har jag haft 3 av dom hahaha




https://www.blocket.se/annons/dalarna/honda_helix_250cn_97/91920402


Beskrivning
Nu har du chansen att köpa dig en riktigt raritet, säljer alltså en fin Honda Helix från 97.
Går kanonbra, allt fungerar....
Nyservad samt nytt batteri, fräscha däck osv osv...
Endast 2 exemplar i Sverige.
Ring för mer info: 0705369282




Säljes av

joelholmberg93
 
"endast 2 exemplar i sverige" Åfan, då har jag haft 3 av dom hahaha




https://www.blocket.se/annons/dalarna/honda_helix_250cn_97/91920402


Beskrivning
Nu har du chansen att köpa dig en riktigt raritet, säljer alltså en fin Honda Helix från 97.
Går kanonbra, allt fungerar....
Nyservad samt nytt batteri, fräscha däck osv osv...
Endast 2 exemplar i Sverige.
Ring för mer info: 0705369282




Säljes av

joelholmberg93

Finns väl en anledning till att det inte finns fler...inte vacker
 
Tändföljden är väl 360

Men det var ju för att få bort vibrationerna som någon tillverkare införde 180 graders. Men jag minns inte när och vilken tillverkare? Kan det ha varit Honda?
Skulle tro att nån 2-takts hoj var först. Haft en Rumi 125a från tidigt 50tal som var 180.
Honda hade 180 på bland annat CB250K4, men dom senare CB250N var 360.
Kan inte faktagranska nu, så taget ur minnet.
 
Skulle tro att nån 2-takts hoj var först. Haft en Rumi 125a från tidigt 50tal som var 180.
Honda hade 180 på bland annat CB250K4, men dom senare CB250N var 360.
Kan inte faktagranska nu, så taget ur minnet.


Tvåtaktstwin räknar jag naturligtvis inte för dom tänder ju varje varv så där är ju en cykel avslutad efter 360 grader så 0 och 360 CAD är på samma ställe.

Därmed är 180 graders förskjutning inte bara det naturliga valet ur vibrationssynpunkt utan även helt symmetrisk tändfördelning.

Symmetrisk tändföljd är ju i princip historia och ett konstruktionsmässigt önskemål som är ganska övergivet idag.
 
Tvåtaktstwin räknar jag naturligtvis inte för dom tänder ju varje varv så där är ju en cykel avslutad efter 360 grader så 0 och 360 CAD är på samma ställe.

Därmed är 180 graders förskjutning inte bara det naturliga valet ur vibrationssynpunkt utan även helt symmetrisk tändfördelning.

Symmetrisk tändföljd är ju i princip historia och ett konstruktionsmässigt önskemål som är ganska övergivet idag.
Men här har vi multipla aspekter att ta hänsyn till..
 
Det sägs att det är gott om papper i Harleyvärlden. Och massor av dubbletter dessutom. Det var visst rörigt på sextiotalet och de flesta byggen hittar en -36 indentitet.... jag tappade tråden, vad var frågan?

Ha ha, du svarade nog på den.
Funderade på vad man gör med ett sånt bygge som saknar papper?
Men det går tydligen att "fixa" :va
Konstigt att det inte är gjort, på "100 år" ??
 
Blinkerserna såg lite ledsna ut. Framfälgen tillhör det vedervärdigaste som kommit ur en Hondafabrik!
 
Back
Top