Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Fast då är det vattenkylt. Jag ifrågasätter denna effekt i en luftkyld moppemotor på 70 cc. Tvåtakt eller ej...

Vattenkylda 125-or fick kämpa rätt hårt för att komma över 23-25 hk i början av 1980-talet. Vad har tillkommit sedan dess som skulle dubbla litereffekten?
 
Apropå blocket:

Kolla ”Garagerensning” i Haparanda under MC.

Är man intresserad av en investering i ikoner för framtiden så finns det där.

Förutom en skaplig GS i bra skick som det går 13 på dussinet av:

En riktig Vmax som ser synnerligen oskruvad ut. Alltså.

En Kawasaki Voyager som förefaller vara i ett helt fantastiskt skick. Mycket ovanlig GoldWing-konkurrent med Z1300-sexan, allt digitalt och extra allt i tillbehörslistan. Troligen ett as att köra men maffigare blir det ju inte. Vad hade den... 130 hk? Kommer ut på blocket en gång per år, Max.

Allt pekar på att säljaren har koll, både på skötsel och värde. Säljer förmodligen inte till vem som helst men hojarna ser strålande ut.
 
Fast då är det vattenkylt. Jag ifrågasätter denna effekt i en luftkyld moppemotor på 70 cc. Tvåtakt eller ej...

Vattenkylda 125-or fick kämpa rätt hårt för att komma över 23-25 hk i början av 1980-talet. Vad har tillkommit sedan dess som skulle dubbla litereffekten?

Aha, är beredd att hålla med angående effekten.
Ser att det var en Slider, kollade inte så noga.
Men rätt, den är ju luftkyld till skillnad från Aeroxen.
Man börjar tappa greppet om mopedbranschen....inte bra.....:va
 
Apropå blocket:

Kolla ”Garagerensning” i Haparanda under MC.

Är man intresserad av en investering i ikoner för framtiden så finns det där.

Förutom en skaplig GS i bra skick som det går 13 på dussinet av:

En riktig Vmax som ser synnerligen oskruvad ut. Alltså.

En Kawasaki Voyager som förefaller vara i ett helt fantastiskt skick. Mycket ovanlig GoldWing-konkurrent med Z1300-sexan, allt digitalt och extra allt i tillbehörslistan. Troligen ett as att köra men maffigare blir det ju inte. Vad hade den... 130 hk? Kommer ut på blocket en gång per år, Max.

Allt pekar på att säljaren har koll, både på skötsel och värde. Säljer förmodligen inte till vem som helst men hojarna ser strålande ut.

Jäklar, han verkar har puts och underhåll på sin agenda.
Ser ju väldigt fina ut på bild, och tilltalande annons.
Vet inget om priserna, men Vmax:en ser onekligen lockande ut.
Var tvungen att söka på "Garagetömning", trodde först att annonsen redan var borta, puh!
 
Apropå blocket:

Kolla ”Garagerensning” i Haparanda under MC.

Är man intresserad av en investering i ikoner för framtiden så finns det där.

Ja såg dom, har Vmax inlagd som bevakning på angränsande län, är lite sugen på en sån till Yamaha-samlingen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
En standard 70 cc ger ca 10-12 hk. För att få 21hk krävs ganska mycket filande på portar och räknande på duration. Tvivlar.
 
Jag testade en Aerox för många år sen på en gocartbana, den var bänkad till 24 hästar på bakhjulet. Den hade gasres kan jag ju säga, ut ur varenda böj!!
Jag frågade ägaren vad som var bytt i motorn och han svarade "-Precis allt!"

Så visst går det...

Till saken hör att 1,5h senare så rasade den... :gnissla:)
 
Fast då är det vattenkylt. Jag ifrågasätter denna effekt i en luftkyld moppemotor på 70 cc. Tvåtakt eller ej...

Vattenkylda 125-or fick kämpa rätt hårt för att komma över 23-25 hk i början av 1980-talet. Vad har tillkommit sedan dess som skulle dubbla litereffekten?

I början på 80-talet kom Suzuki med den första vattenkylda 125cc crossen. den hade 30 hästar i motorn och gick som f-n. Referensen var jag själv som körde moppe och tyckte min K50 gick bra med sina 1-2 hästar... :)

Gat 125:or blev vattenkylda med först Zündapp (självcirkulerande utan pump) redan 1977 men var inte så upphetsande... men så kom då The Gamechanger, Yamaha RD125LC 1982. Vattenkyld med 21 hästar, bromsar och väghållning, en våt dröm för oss ungdomar. Nåt år senare Honda MTX som uppgav ännu lite mer effekt och så fortsatte det till och med Aprilia och Cagiva och någon fler som lämnade uppåt 34 hästar på 115 kg...och märk väl att detta var gathojar som skulle hålla ett tag. Cross 125:orna var uppe och nosade på 40 hästar då så redan på 80-talet kunde man skrämma 125:or...

De var dock relativt svårkörda med extrem smala effektband trots avgasventiler och dylikt men det är ju som med 4-taktare. Enda sättet att få ut effekt ur en motor är med antingen kubik eller ökat varvtal. Ju mer varv desto snabbare slits motorn. Har för mig att GP hojarna var över 45 hästar men då fick de ju renoveras efter varje lopp. Jag har själv suttit på en Honda RS 250 GP-hoj som vägde 96 kg och hade 96 bakhjulshästar... Two stroke rules!!! :)
 
Last edited:
Rotax 250 cc supercart hade strax över 100 hk. Dvs 400hk/liter slagvolym. Släppte man gasen för häftigt uppe i fart skar den...

En moped med 20 hk är lika hög litereffekt.

En luftkyld moppe tar man ut kanske hälften av litereffekten ur. Dvs kring 10 hk. Kylningen är problemet, särskilt om man skall ha effekt mer än några sekunder åt gången. Sedan måste man på med mer bränsle för att inte toppen skall smälta ihop till en liten järnklump.

Poängen är att höga effektsiffror på luftkylda tvåtaktare skall tas med en lika stor nypa salt som man gjorde på 70/80-talet eftersom inte mycket hänt sedan dess... om inte de vattenkylda 125-orna hade högre effekt, hur troligt är det att den luftkylda 70-kubikaren har det då?
 
Det går att räkna på med relativt enkla program för portning och pipbyggen och det går att plocka ut 20 såväl som 30 hästkrafter ur en mopedcylinders grundläggande dimensioner. Men det ser ut att kräva en avgasport av ruggiga mått som knappast kommer att vara snäll med kolvringen och som dessutom inverkar på den effektiva kompressionen. Frågan är dessutom om det finns tillräckligt med material för en sådan portning av avgasport och överströmmare i en luftkyld cylinder ursprungligen avsedd för något helt annat...?
 
En aerox med 20 hk borde uppskattningsvis ha en toppfart på minst 120 km/h mer troligt kring 130-140 km/h.

Jämför med en RD125LC, den hade 21 hk i angiven effekt och toppade kring 140 km/h(enligt mätaren)
YPVS-modellen var lite snabbare.

Lite andra 125or som fanns i min bekantskapskrets på den tiden
TZR125 angav väl 27 hk och toppade närmare 160.
DT125LC 16 hk, 120 km/h
GP125 10 hk 120 km/h

Har någon gång sett en lista bland mopedtrimmare för ungefärlig effektbehov för olika hastigheter.
 

Bifogat

  • RD.jpg
    RD.jpg
    65.6 KB · Visningar: 97
Last edited:
GP125 hade 15 hk, Tvåcylindriga GT hade 16. Dvs som dagens 125-or och fartresurserna är följaktligen likartade idag.
Honda CB125 hade också 15 hk, men behövde förstås 12.000 rpm för att nå effekten där tvåtaktarna klarade sig med hälften.

Jag provade Suzuki RG125 Gamma när den kom, nålen passerade 160 ganska lätt. Hade 26 hk tror jag. Sedan kom Aprilia och Honda NSR och sprängde 30-strecket innan det roliga var slut.

Men färre 16-åringar strök med; idag är 125-or tveklöst säkrare än mopeder på alla sätt.
 
I början på 80-talet kom Suzuki med den första vattenkylda 125cc crossen. den hade 30 hästar i motorn och gick som f-n. Referensen var jag själv som körde moppe och tyckte min K50 gick bra med sina 1-2 hästar... :)

Gat 125:or blev vattenkylda med först Zündapp (självcirkulerande utan pump) redan 1977 men var inte så upphetsande... men så kom då The Gamechanger, Yamaha RD125LC 1982. Vattenkyld med 21 hästar, bromsar och väghållning, en våt dröm för oss ungdomar. Nåt år senare Honda MTX som uppgav ännu lite mer effekt och så fortsatte det till och med Aprilia och Cagiva och någon fler som lämnade uppåt 34 hästar på 115 kg...och märk väl att detta var gathojar som skulle hålla ett tag. Cross 125:orna var uppe och nosade på 40 hästar då så redan på 80-talet kunde man skrämma 125:or...

De var dock relativt svårkörda med extrem smala effektband trots avgasventiler och dylikt men det är ju som med 4-taktare. Enda sättet att få ut effekt ur en motor är med antingen kubik eller ökat varvtal. Ju mer varv desto snabbare slits motorn. Har för mig att GP hojarna var över 45 hästar men då fick de ju renoveras efter varje lopp. Jag har själv suttit på en Honda RS 250 GP-hoj som vägde 96 kg och hade 96 bakhjulshästar... Two stroke rules!!! :)

Eller tryck... :tungan
 
GP125 hade 15 hk, Tvåcylindriga GT hade 16. Dvs som dagens 125-or och fartresurserna är följaktligen likartade idag.
Honda CB125 hade också 15 hk, men behövde förstås 12.000 rpm för att nå effekten där tvåtaktarna klarade sig med hälften.

Jag provade Suzuki RG125 Gamma när den kom, nålen passerade 160 ganska lätt. Hade 26 hk tror jag. Sedan kom Aprilia och Honda NSR och sprängde 30-strecket innan det roliga var slut.

Men färre 16-åringar strök med; idag är 125-or tveklöst säkrare än mopeder på alla sätt.

Ja herrigud, att påstå att RD125 skulle ha väghållning och bromsar var väl lite väääl optimistiskt. Visst med 1982 års mått mätt, men en RD125a ypvs hade bra mycket mer motor än broms.
 
För de som inte sett den kan jag tipsa om youtubekanalen 2stroke stuff.
För oss som gillar sånt tycker det ger en ganska ingående bild hur en snubbe gett sej fan på att bygga den vassaste 50cc tvåtakt någonsin med rätt spartanska medel men utnyttja all tillgänglig kunskap som finns :tummenupp

Obs, i byggklippen får man vara med på ganska utsvävande resonemang då en whiskeyflaska har en tendens att åka fram.
Ändå en väldigt skön, norsk, snubbe.. :)

https://youtu.be/9YGhIkaSGgQ
 
Back
Top