Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Och ingen luft i däcken heller tror jag. I alla fall inte på bild 4....

Men, menar ni alltså att ägaren faktiskt har vänt gaffelbenen? Och att bromsen ska sitta på höger sida?:)

Bromsen sitter där den ska men gaffelbenen är ett halvvarv fel.
 
Den verkar dessutom stå på en verkstad. :galen

Samlare. Big time.
Allt du ser på bilden står på samma ägare, och mer därtill.
Det är lätt att se den röda linjen...?
Men, Monarken ser fin ut.

Det är helt jävla obegripligt hur man kan vrida till en Husqvarnagaffel så det blir trailing axle av det hela.
Stod han bredvid en Honda ATC och fick feeling...?

Det ser helt flängt ut och alla sinnen skriker felfelfel!!!

Men, det är inte det enda som är galet. Kolla uppsticket över gaffelkronan:

Screenshot_20200415-222159_Samsung Internet.jpg

Så här måste det vara:
Kolla på bromsvajern! Det är längden på den som styr både de uppskjutna gaffelbenen och att underbenen till sist hamnade bak och fram.
Den är spänd som... ...ja, inte en fiolsträng direkt, men den är ohälsosamt kort, och därtill ändå dragen genvägar mot hur den skall löpa. Enda chansen att få den att räcka ner till (Honda...?)bromsarmen var att vända på hela klabbet.

Jisses så amatörmässigt. Med gaffeln rättvänd skulle man behöva släppa upp den ytterligare i kronan, med samma fjädringsväg som originalet till följd. ...men med den lilla pikanta egenheten att där Hondagaffeln bottnar ur, så kraschar Husqvarnaframdäcket upp i skärm och nedre gaffelkrona - med 10 teoretiska fjädringscentimeter kvar inom sig.

Feltänkt från start, och sedan blev det bara värre.
Varför inte flytta över bromsgrepp och wire från donatorqvarnan...?


Och allt detta stök bara för att det är svårt att hitta 23" däck till originalfälgen? :fyllisar



Edit:
Någon som har provat att wheela på en hoj med för kort bromswire fram?
En upplevelse, kan jag meddela. "Zero to sixty to zero" på rekordtid...
"Platt fall" är en annan träffande beskrivning.
 
Last edited:
Kör en trestegsraket ikväll, och nej, orkade inte ta skärmdumpar.

Först bålgetingen:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/yamaha_fzr250rr/89402507

Men vore jag Hondasamlare skulle den här vara självklar, mums:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/honda_xr600r___lagmilare_i_toppskick/89390826

Och nu kan man köpa "princip samma hoj som Håkan Carlqvist" för växelpengar:
https://www.blocket.se/annons/skane/yamaha_xt_350_1986_bra_bruksskick/89400976



XR en var sanslöst fin, och är nog egentligen värd sitt överpris.


XT 350an är i princip samma hoj som Håkan Carlqvists tidtagare använde som depåmoppe i Namur.
 
Samlare. Big time.
Allt du ser på bilden står på samma ägare, och mer därtill.
Det är lätt att se den röda linjen...?
Men, Monarken ser fin ut.

Det är helt jävla obegripligt hur man kan vrida till en Husqvarnagaffel så det blir trailing axle av det hela.
Stod han bredvid en Honda ATC och fick feeling...?

Det ser helt flängt ut och alla sinnen skriker felfelfel!!!

Men, det är inte det enda som är galet. Kolla uppsticket över gaffelkronan:

View attachment 453484

Så här måste det vara:
Kolla på bromsvajern! Det är längden på den som styr både de uppskjutna gaffelbenen och att underbenen till sist hamnade bak och fram.
Den är spänd som... ...ja, inte en fiolsträng direkt, men den är ohälsosamt kort, och därtill ändå dragen genvägar mot hur den skall löpa. Enda chansen att få den att räcka ner till (Honda...?)bromsarmen var att vända på hela klabbet.

Jisses så amatörmässigt. Med gaffeln rättvänd skulle man behöva släppa upp den ytterligare i kronan, med samma fjädringsväg som originalet till följd. ...men med den lilla pikanta egenheten att där Hondagaffeln bottnar ur, så kraschar Husqvarnaframdäcket upp i skärm och nedre gaffelkrona - med 10 teoretiska fjädringscentimeter kvar inom sig.

Feltänkt från start, och sedan blev det bara värre.
Varför inte flytta över bromsgrepp och wire från donatorqvarnan...?


Och allt detta stök bara för att det är svårt att hitta 23" däck till originalfälgen? :fyllisar

Men tänk hur hög den skulle bli i fronten om gaffelbenen inte var så mycket uppskjutna.
Den där modellen av XL500 är inte mycket högre i fronten än en gammal CB.

Men 21" hjul har den fram original, så det är nog bara en bättre fjädring som någon ville ha. Eller så har den varit smälld och haft knäckt gaffel.
 
Men tänk hur hög den skulle bli i fronten om gaffelbenen inte var så mycket uppskjutna.
Den där modellen av XL500 är inte mycket högre i fronten än en gammal CB.

Men 21" hjul har den fram original, så det är nog bara en bättre fjädring som någon ville ha. Eller så har den varit smälld och haft knäckt gaffel.

Ja, hela idén med att sätta Husqvarnagaffel är vrickad.


Och, XL500S PD01 hade faktiskt 23" framhjul i original:


000000199932-5-big.jpg


En meningslös gimmick.
 
Men tänk hur hög den skulle bli i fronten om gaffelbenen inte var så mycket uppskjutna.
Den där modellen av XL500 är inte mycket högre i fronten än en gammal CB.

Men 21" hjul har den fram original, så det är nog bara en bättre fjädring som någon ville ha. Eller så har den varit smälld och haft knäckt gaffel.

Såhär mycket gaffel finns det kvar på en Xl500 med 160 mm kortade gaffelben!
 

Bifogat

  • Honda.jpg
    Honda.jpg
    30.1 KB · Visningar: 57
Det här måste ju nästan vara ironi på hög nivå...? Eller tror karln på fullt allvar att en nerkörd XT har något gemensamt med en fabriksracer...?


Ja, och att Carla körde tvåtakt låtsas vi inte om.

Heck, inte ens avsalu-YZ465 hade speciellt mycket gemensamt med Carlqvists fabrikare.
 

En gång när jag skulle sälja en gammal veteranbil skrev jag nåt om "säljes till entusiast" för att jag ville slippa tjafsa med de där kunderna som egentligen borde söka efter en 20 år nyare och mer felfri bil i samma prisklass men råkar falla för en blank lack.

Det hjälpte ju inte för den gruppen slapp jag ju inte och andra hälften av de som svarade på annonsen nästan skrev memoarer för att bevisa inför mig att det var entusiaster värdiga att få köpa bilen.

Egentligen tycker jag det är upp till nästa ägare vad de vill göra med prylarna och jag kommer ändå aldrig få veta vad dom egentligen sen gjorde.
 
Last edited:
Häpp - FZR 250 hade jag kunnat tänka mig, fy vad fränt :tummenupp:yoparty

Ja, eller hur, så überfrän! Tänk att få höra den yla förbi glassätarstället en söndag!

Det här måste ju nästan vara ironi på hög nivå...? Eller tror karln på fullt allvar att en nerkörd XT har något gemensamt med en fabriksracer...?


Håller med, och som Two stroke man skrev så är den närmare en DT 50! Verklighetsfrånvänd säljare!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top