notrightrider
Reklampaus
Här är en till, gissar att den är borta i morgon.
"Yamaha 125 AS3 1973, 2 500 kr"
https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamaha_125_as3_1973/88811792
Ett fynd!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Här är en till, gissar att den är borta i morgon.
"Yamaha 125 AS3 1973, 2 500 kr"
https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamaha_125_as3_1973/88811792
Ett fynd!
Nja en rd125 original är inte speciellt vass..
Vad jämför du då med? Jag hade själv en 83a på 80-talet när det begav sig och 145 km/h mätarfart gjorde den, dvs ca 130 i verklig fart. Den var då inte ens "lagom preppad" utan helt stock, dvs otrimmad och med backspeglar och blinkers på.
Menar du att vi som körde på 90-talet fläskat till oss? Arghhh Du har ju helt rätt!När det begav sig, under det tidiga 90-talet, då var föraren inte lika mycket luftmotstånd / barlast...
Menar du att vi som körde på 90-talet fläskat till oss? Arghhh Du har ju helt rätt!![]()
Om moddlaren syftar på de gamla luftkylda 70-talarna så håller jag med, de är i originalutförande som trimmade mopeder.
Men de vätskekylda krävs det ganska extrem trimning av moped för att matcha.
Och så får man ju inte glömma att även 125or kan trimmas.
Om moddlaren syftar på de gamla luftkylda 70-talarna så håller jag med, de är i originalutförande som trimmade mopeder.
Men de vätskekylda krävs det ganska extrem trimning av moped för att matcha.
Och så får man ju inte glömma att även 125or kan trimmas.

Min Zündapp KS 125 Sport från 70-talet hade 15hk och gick att få upp i drygt 100km/t, under gynnsamma omständigheter kanske 110 enligt mätaren. Om man skulle få för sig att skjutsa en tjej var toppfarten istället 80km/t, och då på 4:ans växel. 5:an var inte att tänka på då.
Samma effektuttag gällde de flesta 125r då, som Suzuki GP/GT 125, Honda K3 (upplevdes som slöare då den var 4-takt), Yamaha RD 125.
Jag hade senare en Yamaha FS1 med trimcylinder, men den var inte i närheten effektmässigt. Jag fick upp den i 55-60 km/t, betydligt snabbare än en vanlig moppe, men nån 125:a blev den inte.
För ett antal år sen var jag med i ett Cannonballrace på moped (Nynäshamn till Norrtälje, sea to shining sea) och då stod det i reglerna att det var fri trimning och så påpekades det att driftsäkerheten var omvänt proportionell mot trimningsgraden.

Jag skall meddela när första sm tävlingen i norrland går i moped dragracing. Då är det extremt trimmat 90cc med nitro eller lustgas har ca 40-45hp PÅ bakhjulet. 69cc ligger runt 25-27hp på bensin o runt 32-35hp med gas-nitro.
Så en zundapp på åkvänliga 18-20hp vid 11,000rpm håller länge på full rulle längs landsvägar och är inte på något sätt extrem.
Sm mästaren i 90cc åker 3 växlad zyndapp med gas o en bit över 40hp
Min Zündapp KS 125 Sport från 70-talet hade 15hk och gick att få upp i drygt 100km/t, under gynnsamma omständigheter kanske 110 enligt mätaren. Om man skulle få för sig att skjutsa en tjej var toppfarten istället 80km/t, och då på 4:ans växel. 5:an var inte att tänka på då.
Samma effektuttag gällde de flesta 125r då, som Suzuki GP/GT 125, Honda K3 (upplevdes som slöare då den var 4-takt), Yamaha RD 125.
Jag hade senare en Yamaha FS1 med trimcylinder, men den var inte i närheten effektmässigt. Jag fick upp den i 55-60 km/t, betydligt snabbare än en vanlig moppe, men nån 125:a blev den inte.
Det där kan jag knappast förneka medverkan i. Jag halkade in i det på ett bananskal. Gunnar skulle plötsligt köra en lånad moppe och jag fick låna hans. Tyvärr kom jag inte så långt.Finns en halvtimmes lång rockumentär om evenemanget.
14 stycken till start, då, när seklet var ungt.
Lite vacker nummerologi inbäddad där: "inte ens femton..."
The second comming utav moppehypen gick mig alldeles förbi - jag är mer en 125a-kille.
Men, ett sådant run - no limit och eget ansvar skulle kunna få mig att tänka om...![]()
Det där kan jag knappast förneka medverkan i. Jag halkade in i det på ett bananskal. Gunnar skulle plötsligt köra en lånad moppe och jag fick låna hans. Tyvärr kom jag inte så långt.

Där skiljer sig min erfarenhet en aning mot din.
Där skiljer sig min erfarenhet en aning mot din.
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!