Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Ni minns min essä på XS 500?

Ta-daaa!

1020E3B8-466B-4231-BCBC-5B073C503268.png

Den mest omöjliga tanken att göra något snyggt med, placerad på ett omöjligt chassi om man vill bygga scrambler - långbent länkfjädrad skivbromsar.

Well well...

Utgångsmaterialet - XTZ 660, är en klassisk Yamahastånka från 90-talet som både är fortsatt duglig och värdestabil.
En utmärkt vintertourer, faktiskt.
En orörd XTZ 660 är värd bra mycket mer än snubben här begär för sitt ”projekt” med de förhatliga Biltema-lamporna. Annonsen har legat ute ett tag. Pejla hur mycket originaldelar som finns kvar, och bjuda hälften?
Börjar man härja med en XTZ vet man nog inte så mycket.

”Heby” förresten - heter det inte Hillbillyby...?

BE3A3E8F-BA37-4D7E-B807-08E8638A5AF8.png
8D34941D-E6A8-43C5-8CAD-232B22C7C90F.png

https://mobil.blocket.se/annons/uppsala/yamaha_tenere_xtz_660/85896044
 
78933e36613cdf5f6a74d761ec593cc1.jpg

Sällsynta på blocket. Jag gillar SRXer.

d8be2be724e63e267d899286f162d211.jpg

19700 mil. Den lär ju paja DireCkt... Allt över 3000 mil är sopslut.

e275d4dcc681d52ce79f572d53b29e9a.jpg

För den ekonomiskt sinnade. Skattebefriad! Då slipper man den smällen varje år. Motivlack är alltid rätt. Som tribaltatueringar. Eller hockeyfrilla.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Är det någon som har förstått trenden på blocket och FB Marketplace med "Bud med rätt att neka"???

Är det bara jag som ser det som självklart att man har rätt att neka ett bud?
 
Jag fattar inte heller grejen med den texten. Om en sista priset kompis ger mig ett skambud är det väl min fulla rätt att be honom dra åt helvete och sedan sälja fordonet åt någon annan...?
 
Hmmm!
OM man nu påstår att en hoj är EXTREMT fin och sen visar upp bilder på en skitig hoj med rostskador...
Hur har man då bedömt skicket??
Av bilderna att döma skulle jag nog hellre kalla det en misskött hoj i bruksskick.
Kolla bilderna
View attachment 450899View attachment 450900https://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_SR400_FI_87478155.htm?sa=1
Jag ser inget fel i att lägga ut bilder på en lätt smutsig hoj. Däck efter underlag. Dessutom rätt monterat framdäck. Extremt fin är väl kanska att ta i men den är bara fem säsonger gammal.
Var ser du rosten? På stötdämparen kan det vara smuts. Ser inte på ipaden.
Det på ramen är väl bara blinkersglaset som speglas?
Om man tar "tävlingsnumret" så ser den helt ok ut. Nu skulle jag inte lägga så mycket pengar på så lite hoj med det är en annan femma.
Servad på verkstad, det är ju bra.
 
Jag fattar inte heller grejen med den texten. Om en sista priset kompis ger mig ett skambud är det väl min fulla rätt att be honom dra åt helvete och sedan sälja fordonet åt någon annan...?

Det är så många som inte vet vad fri förbehållsrätt/fri prövningsrätt är, så man blir ju illa tvungen att på något sätt förklara det för att slippa diskussion sen.
 
Hmmm!
OM man nu påstår att en hoj är EXTREMT fin och sen visar upp bilder på en skitig hoj med rostskador...
Hur har man då bedömt skicket??
Av bilderna att döma skulle jag nog hellre kalla det en misskött hoj i bruksskick.
Kolla bilderna
View attachment 450899View attachment 450900https://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_SR400_FI_87478155.htm?sa=1

Jag ser inget fel i att lägga ut bilder på en lätt smutsig hoj. Däck efter underlag. Dessutom rätt monterat framdäck. Extremt fin är väl kanska att ta i men den är bara fem säsonger gammal.
Var ser du rosten? På stötdämparen kan det vara smuts. Ser inte på ipaden.
Det på ramen är väl bara blinkersglaset som speglas?
Om man tar "tävlingsnumret" så ser den helt ok ut. Nu skulle jag inte lägga så mycket pengar på så lite hoj med det är en annan femma.
Servad på verkstad, det är ju bra.

Jag är nog beredd att ställa mig på Doolychecks sida här.

Ser okay ut för att vara en -78a...

Men, det är ingen -78.
Det är en vanvårdad 2014 års modell, som på gaffel och motorkåpor uppvisar tydliga tecken att ha varit först körd i saltlake, och sedan bara ställts av över vintern, kanske rent av utomhus - trots texten om "garage".

Ingen efterputs i världen kan dölja det.
 
Är det någon som har förstått trenden på blocket och FB Marketplace med "Bud med rätt att neka"???

Är det bara jag som ser det som självklart att man har rätt att neka ett bud?

Dom har läst här på SH att "intressekoll" bara genererar hånskratt, så det krävdes ny terminologi.
 
Jag är nog beredd att ställa mig på Doolychecks sida här.

Ser okay ut för att vara en -78a...

Men, det är ingen -78.
Det är en vanvårdad 2014 års modell, som på gaffel och motorkåpor uppvisar tydliga tecken att ha varit först körd i saltlake, och sedan bara ställts av över vintern, kanske rent av utomhus - trots texten om "garage".

Ingen efterputs i världen kan dölja det.

Uj uj nu dissar du till o med återhållsamma stånkabyggen utan påklistrad ”label” anar vi ett tilltagande vansinne:) :)

Du borde gilla den här aborten, eller? :)

Är du emotionell just nu? Vill du släppa till ordentligt så kan jag leverera en XL125s till din doorstep 16/10 för en hanterbar slant

Visst vill du uppleva dina tonår på nytt!
 
Polerad aluminium är inget stort problem på vinterhojar om man gillar svinto, våtslippapper och autosol. :)
Nu skulle jag inte betala 35 papp och börja med polering direkt.
 
Uj uj nu dissar du till o med återhållsamma stånkabyggen utan påklistrad ”label” anar vi ett tilltagande vansinne:) :)

Du borde gilla den här aborten, eller? :)

Är du emotionell just nu? Vill du släppa till ordentligt så kan jag leverera en XL125s till din doorstep 16/10 för en hanterbar slant

Visst vill du uppleva dina tonår på nytt!

Ja, hojen är fint ihopkommen, inte snack om det.
Jag ogillar "tävlingssiffror" på gatan, det är SVEMO-Lutheranen i mig som slår bakut, och SRens krök är så snygg att den borde framhävas, istället för att lindas in i lump.

Jag är beredd att gå så långt att jag påstår att avgaskröken är ett bärande designelement hos SRen, och en del av modellens framgång.
Den ser ut att vara en direkt carry-over från G80, och oavsett om man noterar det medvetet eller ej, så är det en faktor som på ett positivt sätt förankrar SRen bakåt i sina föregångares storhet.

Linda? Löjligt!


Och just för att hojen är så fin så är det så synd att den fått lida i saltet. Jag har sabbat åtskilliga hojar genom att köra dem på vintern, och dom blir aldrig fräscha igen. Ärg som fortsätter krypa under klarlacken, grönt ludd som växer i plasten som famnar kontaktdonen - it's a drag!

Björn F har rätt - det går att återställa på det viset han beskriver.
Men, då är man för evigt kedjad vid hojen och måste fortsätta putsa och polera.
Somliga gillar sådant, har jag förstått.

Inte jag. Jag uppskattar avspolningsbarheten hos en ny höj, och att jag får tillbaka typ 85% fräschör med enkla medel. Kör man fort och inte stannar vid fikaställen så syns det inte att man rycker det är trist att putsa.

Denna hojen dock - den skulle jag velat haft riktigt fin. Synd på så rara ärtor, helt enkelt.


XL 125: don't get me started.

Nä, men ärligt - jag har ett par 125or och uppskattar verkligen att köra dem. Det är innerligt rolig down to earth-körning.
 
Jag ser inget fel i att lägga ut bilder på en lätt smutsig hoj. Däck efter underlag. Dessutom rätt monterat framdäck. Extremt fin är väl kanska att ta i men den är bara fem säsonger gammal.
Var ser du rosten? På stötdämparen kan det vara smuts. Ser inte på ipaden.
Det på ramen är väl bara blinkersglaset som speglas?
Om man tar "tävlingsnumret" så ser den helt ok ut. Nu skulle jag inte lägga så mycket pengar på så lite hoj med det är en annan femma.
Servad på verkstad, det är ju bra.

Det ligger så klart i betraktarens ögon och det är din fulla rätt att tycka annat.
För mig är det alla fel i att lägga ut en skitig hoj samtidigt som man använder sig av ord som extremt fint skick.
Du får väl kika på bilderna på en större skärm då. I mina ögon är det ett misskött exemplar av en rätt cool hoj.
 
Ja, hojen är fint ihopkommen, inte snack om det.
Jag ogillar "tävlingssiffror" på gatan, det är SVEMO-Lutheranen i mig som slår bakut, och SRens krök är så snygg att den borde framhävas, istället för att lindas in i lump.

Jag är beredd att gå så långt att jag påstår att avgaskröken är ett bärande designelement hos SRen, och en del av modellens framgång.



XL 125: don't get me started.

Nä, men ärligt - jag har ett par 125or och uppskattar verkligen att köra dem. Det är innerligt rolig down to earth-körning.

SR kröken ÄR verkligen snygg. Grov och med exakt rätt böj för att framkalla en känsla av en hoj med synlig mekanik. Synlig motor.

Jag satt ibland en stund med en bärs och tittade på hojen, och ofta drog sig blicken direkt mot kröken.

En dag satte sig en ärgflaga i huvudmunstycket på väg hem, jag kände direkt att hojen enbart gick på sitt iof för stora lågfartsmunstycke, men jag var en, max två minuter hemifrån, så jag körde vidare på i princip förhöjd tomgång. När jag kom hem hade det kromet blåfärgats en decimeter ut från toppen, efter att ha varit perfekt sen -81.

Så den lilla korta stunden, så gick den varm och missfärgade kromet. Först hatade jag det då det får mig att tänka på:

1. Feltrimmade radfyror på åttiotalet
2. Fula R1 Slip-On från tidigt tvåtusental

Men sen började jag tycka det var lite coolt ändå och lät det vara. Men du har rätt i att kröken är skitfin.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top