Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Fyrtaktare håller bättre och har lättare för att klara kraven på utsläpp, det är typ det enda som talar för att skaffa en sådan.
Jag har en fyrtaktare i garaget också, för det är mer praktiskt när jag pendlar till jobb osv.
Jag tycker min fyrtaktare är mycket roligare att köra än vad min bil är, men den kommer inte i närheten av körglädjen jag har upplevt med någon av mina tvåtaktare.
Som jag skrev innan, om man inte tycker att tvåtaktare är det roligaste man kan köra på två hjul så har man antingen kört på motorväg/motorled eller så har man suttit på ett sketet jävla bojsänke där bäst före datum gick ut för ett par årtionden sen. :tummenupp
Bortsett från ovanstående så tycker jag att alla ska köra det som får deras stake att stå lite extra, att köra hoj är en väldigt personlig upplevelse och alla tycker inte likadant alltid, men faktum kvarstår att tvåtaktare är extremt roliga hojar att köra när det svänger lite. :banana

Men finns det tvåtaktare för gatbruk att köpa då? Det finns ju uppenbarligen en marknad för dessa, att döma av alla entusiastiska kommentarer här. Tror inte det finns nån tillverkare som har en tvåtaktare i sitt sortiment, utom nån enstaka 125a då.
 

Indeed. (sånär som på de rödeloxerade gaffelbenen, huga)
Ovanlig färgsättning, en googling ger bild på en till, så verkar inte vara helt hemmabygge, men ingen info.
Eftermarknadsklibbor, eller någon begränsad jubileumsupplaga? :va
Får ju helt klart en tråkig gammal koltrast att se mycket mer spännande ut. Känns som de sålt bra om honda skottat in några sådana i saluhallarna.
 
Men finns det tvåtaktare för gatbruk att köpa då? Det finns ju uppenbarligen en marknad för dessa, att döma av alla entusiastiska kommentarer här. Tror inte det finns nån tillverkare som har en tvåtaktare i sitt sortiment, utom nån enstaka 125a då.

Det beror bara på att 2-takt har svårt att klara avgaskraven. Det är därför KTM lanserat sina insprutade TPI maskiner.
Skulle någon tillverkare våga utveckla en flercylindrig sportig 2-taktare för gatbruk på 400-500 kubik, med insprutning som klarar avgaskraven så skulle den omedelbart bli en lättsåld klassiker, garanterat!!!:):tummenupp

Tänk en sporthoj, trecylindrig 500:a, insprutning, 120-130 hästar och en torrvikt på 130kg...MUMS!!!:):):)
 
Last edited:
Men finns det tvåtaktare för gatbruk att köpa då? Det finns ju uppenbarligen en marknad för dessa, att döma av alla entusiastiska kommentarer här. Tror inte det finns nån tillverkare som har en tvåtaktare i sitt sortiment, utom nån enstaka 125a då.
Tror inte de klarar utsläppskraven
 
Det beror bara på att 2-takt har svårt att klara avgaskraven. Det är därför KTM lanserat sina insprutade TPI maskiner.
Skulle någon tillverkare våga utveckla en flercylindrig sportig 2-taktare för gatbruk på 400-500 kubik, med insprutning som klarar avgaskraven så skulle den omedelbart bli en lättsåld klassiker, garanterat!!!:):tummenupp

Tänk en sporthoj, trecylindrig 500:a, insprutning, 120-130 hästar och en torrvikt på 130kg...MUMS!!!:):):)
Det skulle nog inverka negativt på olycksstatistiken. Vill minnas att Kawasakis klassiska trepip på 70-talet hade ca 70 hästar och vägde 200 kg, och den betraktades som ett bra val för folk som gick i självmordstankar. Fullkomligt livsfarlig.
 
Det skulle nog inverka negativt på olycksstatistiken. Vill minnas att Kawasakis klassiska trepip på 70-talet hade ca 70 hästar och vägde 200 kg, och den betraktades som ett bra val för folk som gick i självmordstankar. Fullkomligt livsfarlig.

Ramutvecklingen har gått framåt sen dess...............
("löskokt spagetti" hade varit ett bättre alternativ än det som Kawa tillverkade ramen av)
 
Det skulle nog inverka negativt på olycksstatistiken. Vill minnas att Kawasakis klassiska trepip på 70-talet hade ca 70 hästar och vägde 200 kg, och den betraktades som ett bra val för folk som gick i självmordstankar. Fullkomligt livsfarlig.

Mmmm, men det har hänt lite sen dess på chassifronten... :)
 
Ramutvecklingen har gått framåt sen dess...............
("löskokt spagetti" hade varit ett bättre alternativ än det som Kawa tillverkade ramen av)
Ramutvecklingen var rätt långt gången redan då, det var bara japsarna som inte hade en aning hur engelsmännen gjorde för att tillverka styrbara hojar med lätta ramar.. till slut kopierade dom och gick förbi där med såklart.
 
Tydligen betyder fullkittad helsystem, pc3 och drevning...
I det helt vansinniga priset ingår självklart inte en reg.besiktning :brinnerup
Namnlös7.png
 
Men finns det tvåtaktare för gatbruk att köpa då? Det finns ju uppenbarligen en marknad för dessa, att döma av alla entusiastiska kommentarer här. Tror inte det finns nån tillverkare som har en tvåtaktare i sitt sortiment, utom nån enstaka 125a då.
Några entusiastiska kommentarer på ett forum innebär inte att det finns en marknad.Tvåtakt sporthojar dog ut för 35år sedan och där kan man inte skylla på avgaskrav ens...
 
Tydligen betyder fullkittad helsystem, pc3 och drevning...
I det helt vansinniga priset ingår självklart inte en reg.besiktning :brinnerup
View attachment 448331

Ja det var allt dyrt för en med utländska papper. Betalade knappt 40 för min ett år äldre i höstas, å då brukar hojar vara goda 20% dyrare på den här sidan.
Överlag är blocketpriserna skyhöga just nu.
 
Några entusiastiska kommentarer på ett forum innebär inte att det finns en marknad.Tvåtakt sporthojar dog ut för 35år sedan och där kan man inte skylla på avgaskrav ens...

Nä det är ju det, jag tycker gamla 2-takts räsers är coola, men inte fan skulle jag äga en.
Inte som ända hoj åtminstone.
125'or är väl en annan sak när man kunde ha 33hk istf 15 (olagligt givetvis), men nu när körkortet tillåter så krämar man gärna på med kubik istf tätare tändningscykler.

Kompressormatat med övertrycksevakuering a la fartygsdiesel med separat smörjning kunde ju eventuellt vara skoj dock. :crash Osäkert hur man gör det euro 5.
 
Ja det var allt dyrt för en med utländska papper. Betalade knappt 40 för min ett år äldre i höstas, å då brukar hojar vara goda 20% dyrare på den här sidan.
Överlag är blocketpriserna skyhöga just nu.

”Tanken var att bygga en banhoj av den”... jo eller hur.
Hur många gixxerbanhojar finns det inte redan? Han kom väl på hur dyrt det skulle bli och att han aldrig skulle få igen pengarna.
Fattas bara att papperna inte är i ordning på den oxo, då är den verkligen ett fynd.
 
Om priserna är högre i tyskland, varför köpa den då ????


Killen har köpt hoj i Tyskland för att han hörde någon på 90-talet sade att man kunde göra klipp.

När verkligheten kommer ikapp och han ser vad samma hoj säljs för här hemma så kickar rationaliseringarna in.

"Tänkte bygga banhoj" är ett typiskt exempel på detta.
Under en period fungerade de billiga bordershopölen som ursäkt för resan, men nu finns bara huvudvärken kvar.

Det kommer bli en lååångsam försäljning, där slutpriset stannar på mindre än hälften av det begärda, och långt under inköpspris.


Nästa steg lär bli bortträngning som i sin tur kommer att ge ångest inför alla framtida fordonsaffärer.

Slutet lär bli skilsmässa, eftersom säljaren lever i förnekelse kring sina problem. Han kommer för evigt att skylla sin dåliga affär på de "ändrade familjeförhållandena" som sabbade hans fina affär(enter förskjutning), bli en dålig far och en ändå sämre make och sluta sina dagar på torget, som en bitter, lallande gubbe.


Det var precis det här MRF och McRF varnade för under importvågen!
...fast i andra ordalag, kanske.




PMa för personlig internetdiagnos. Billigt!
Jag ställer även ditt horoskop och har ny, revolutionerande kunskap om Chemtrails att dela med mig av.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top