Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Jag hade förmodligen tvättat dem först...
Jag hittade ett par nyrenoverade på blocket för 2000 spänn. Fast i Helsingborg. Det löste sig genom att han tog med sig dämparna när han ändå skulle besöka en släkting en mil från mig. Plingade på dörren en kväll vid 21.30 (jäkla sent va?) betalade cash plus lite soppapengar. Flyt. Tvättade, polerade och delvis omlackade sedan dess.
 
Jag skickade mina likadana för renovering till Kramfors vill jag minnas. Blev inte ens dyrt.
 
Det fanns en duktig fjädringssnubbe här i Umeå för många år sedan som var välkänd för att bygga bra dämpare till snöskoter, jag har för mig att han meckade Öhlins också.

Jag vet att han byggde om en massa dämpare för rally/rallycrossåkare som var begränsade av reglementet
 
Det här är stekhett - bild! :hoppa
Har bara en kass bild från 1990. Kåpan är borta och styret är mera original eller SuperBike Bar-liknande nu. Lågt alltså. Funkar fint med Raask bakåtflytt. Lite urfräst och kortade fotpinnar eftersom inte mina fötter är 20 cm breda. Skrapad fotbromspedal efter ett dödsnedlägg i Sveavägstunneln i 110. Mot Mäster Samuelsgatan. Skarpt i 110.

Egen gaffelstabilisator, glasfiberskärm från Rickmanagenten Pecket McNab? Egen ljuddämpare som jag svarvade på jobbet, Marshall 4-1. Bromsstag i aluminium som någon på Mc-Proffsen svetsade. Orangea tändhattar från Lodge. Eller om de var en kopia. Gula tändkablar nu. Fränt ju. USA-modellen hade reflexer på cutsen. Europa-modellen hade något svart bjäfs istället. Borttaget och igenspacklat. Sadeln är från M&P parts i England. Glasfiberbotten. Har nu ett svartkromat 4-1 därifrån med ljuddämparen på kedjesidan. Vilken miss.

Skumgummihandtag med egna styrändar i aluminium. Dessa sitter på TDMen nu. Kapad bakskärm på längden och djupet. Helrätt nu. Många kapar fel och fult eller inte alls. Det lärde man sig redan på flakmoppen. Cykeln har också kapad bakskärm. Inflyttade bakblinkers, några cm bara. Så skulle Chip Foose också gjort.

Bytt motor efter det. Köpte en från Spinnin Wheels som endast gått 160 mil. Som ny med lite repade kåpor och lite åker mellan några kylflänsar. Från en -83a med elektronisk varvräknare därför inget varvräknardrev på avgaskammen. Så endast hastighetsmätare på hojen nu. Rejsigt om det endast var en varvräknare som enda mätare. Endast hastighetsmätare är muppigt men lagligt och besiktningsbart. Idag finns det drivor med elektroniska varvräknare som är lätta att koppla in. Den mekaniska har rätt storlek så den sitter på 750 twinen. Perfa. Rödmarkeringen går vid 9500, ska vara 7800. Orka öppna och bända sönder ringen fast jag sett hur man ska göra på tuben.

K&N-filter på CV-fuggar. Funkar hyggligt eller så funkar rövdynon dåligt. Kehin förgasarna från 74-hästaren sitter på. Fick aldrig den att starta med Mikuni förgasarna. Alla jäkla slangar... Dom finns kvar. Näst intill nya, 160 mil fast från -83. Skulle vara bättre flöde i dessa.

Stålomspunnen bromsslang bak. Från Roffes. Något Taiwan. Original fram från 1980. Kanske bör byta.
Jag blev lite sugen på att rota fram den igen. Vi har varit med om mycket sedan 1981. Runt 12000 mil med original hjullager och svinglager. Koniska styrlager såklart. Kawasakis styrdämpare.
Koni med ställbar dämpning. Om man tog bort fjädern och tryckte kolvstången i botten konde man vrida i 3-4 lägen sedan trycka ihop fjädern med sina tre armar och testa i s-böjen i Sköndal. Sedan hem och göra om. Eller så nöjde man sig med att man hade nya Kåååni.

image.jpeg

Kåpan ser förjävlig ut på bilden idag. Värmen tog den. En varm sommardag på 90-talet gick stödet genom asfalten och föll in i ett staket. Bra. Fast det funkade med tankväska och full patte på Autobahn.

Att lacka den svart var helrätt då, 1984. Den var röd/vinröd metallic med guldstripes på tanken. Gick inte att få tag i samma färg till kåpan men svart var ju tuffast.

Ingen köper väl det i dag men det skrevs en del om att just denna 650 baserade motor och ovanligt lätta chassi vände utveckling en mot mer effekt och högre vikt. XJ750 och GSX750 var tunga slädar i jämförelse. Bäst i test såklart, snabbast, snålast, lättast, bäst vrid, bäst acc från noll och 80-140. Som jag minns det. Snyggast helt klart.
Sen kon den där jäkla VFR750 och körde ifrån alla inkl GPZ750. Värdo. Jag minns förnedringen när jag skulle hänga på en VFR750 med skjuts på Nynäsvägen från stan. Gick inte. Bu hu hu.
 
Snake Plisken lyfter Virago 535. Superlativerna haglar.
Han är amerikan (de uppfann ju marknadsföring), han är säljare, han har en youtubekanal och gillar att synas och höras.

Be Snake Plisken.

Köp ditt ex redan idag. Imorgon blir de dyrare.


Man kan såklart dela upp klippet om man inte orkar med att se hela direkt.
 
Snake Plisken lyfter Virago 535. Superlativerna haglar.
Han är amerikan (de uppfann ju marknadsföring), han är säljare, han har en youtubekanal och gillar att synas och höras.

Be Snake Plisken.
Snake Plisken - namnet inger ju onekligen förtroende! Låter som det är taget ur en Agent X9-serie från 1986...
 
Snake Plisken lyfter Virago 535. Superlativerna haglar.
Han är amerikan (de uppfann ju marknadsföring), han är säljare, han har en youtubekanal och gillar att synas och höras.

Be Snake Plisken.

Köp ditt ex redan idag. Imorgon blir de dyrare.


Man kan såklart dela upp klippet om man inte orkar med att se hela direkt.

Jag orkar inte se klippet, jag har svårt för dryga amerikaner.

Men Viagra 535 måste ju anses som ett under av högteknologi i USA
535" kubiktum och hela 44 hästar, och väger mindre än grannens pickup.
Det är ju en raket i deras ögon.
Dessutom skakar den inte så att styret känns som två falukorvar i motorvägsfart, bara en sån sak.

Snake Plissken var huvudrollen i filmen "Flykten från New York" och jag tror det gjordes något spel där han var med också.
 
Flykten från LA vill jag minnas uppföljaren hette.

Kurt Russell i sitt esse.

Minns också varmt Tango & Cash...

Filmer man ska låta minnas i nostalgins goa skimmer. Inte se om igen.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top