Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Sist jag tankade alkylat 2t på pump (okq8) kostade den ca 26:-/l ?. Detta var i våras.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja, om man inte bor på 80 talet så att bensinmacken har en enkom blandpump.
Det hade den lokala macken när jag var 15 och körde moppe, men jag tordes aldrig tanka där, jag har en känsla av att det inte var så jävla exakt, speciellt inte vid små mängder, och min moppe hade en jävligt liten tank.

Pappa tankade dock Saab'en där när jag var liten, då var det ju praktiskt.
Vill minnas att den bensinen var alldeles svart. Några år senare kom jag fram till att de hade nog blandat mer än 5% med en olja av tveksam kvalitet. Mer eller mindre alla som körde otrimmat fick loppa på stiftet ständigt och jämnt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vill minnas att den bensinen var alldeles svart. Några år senare kom jag fram till att de hade nog blandat mer än 5% med en olja av tveksam kvalitet. Mer eller mindre alla som körde otrimmat fick loppa på stiftet ständigt och jämnt.

Man ställde ju själv blandningsförhållandet med ett vred på pumpen, men som sagt vid små mänger föreföll den inte vara så exakt.
Oljan var Castrol enligt skylten på pumpen om jag minns rätt, det var IAF ett välkänt märke man kunde köpa på flaska inne på macken om man ville blanda själv.

I mitt fall hade jag god tillgång till själva bensinen, så jag köpte olja och blandade själv i dunk hemma i garaget.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Man ställde ju själv blandningsförhållandet med ett vred på pumpen, men som sagt vid små mänger föreföll den inte vara så exakt.
Oljan var Castrol enligt skylten på pumpen om jag minns rätt, det var IAF ett välkänt märke man kunde köpa på flaska inne på macken om man ville blanda själv.

I mitt fall hade jag god tillgång till själva bensinen, så jag köpte olja och blandade själv i dunk hemma i garaget.
Hmmm minns varken det eller eller andra av det du säger. Kanske missade jag det eller så var det inte ställbart där jag tankade. Det var som regel på Esso eller Schell och det var 1983 ca
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hmmm minns varken det eller eller andra av det du säger. Kanske missade jag det eller så var det inte ställbart där jag tankade. Det var som regel på Esso eller Schell och det var 1983 ca

Det var väl ungfefär samtidigt jag körde moppe, jag trodde att min lokala BP mack var den sista i Sverige som hade kvar blandpumpen
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Går det att skicka med Blocket-paketet till Norge?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Wow, visste inte att det fanns en markant skillnad mellan årsmodellerna i prisnivå?
Men grattis till den som vill förvärva den, att den är tillgänglig ?
Har dock ingen förståelse för fobin kring oljepumpen.
När jag analyserar det så har noll personer haft problem med just den komponenten !
Exakt och det är en styggelse att behöva blanda själv. Vi var många i byn som körde 2t på 80- och 90-talet och jag hörde aldrig talas om nåt ras orsakat av defekt oljepump. På min DT sitter den fortfarande kvar och funkar fint trots att den snart fyller 40.

Att köra på gata med färdigblandad soppa blir alltid en kompromiss. Antingen blandar du för hög last och då får den för mycket olja vid låg last eller vice versa.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Wow, visste inte att det fanns en markant skillnad mellan årsmodellerna i prisnivå?
Men grattis till den som vill förvärva den, att den är tillgänglig ?
Har dock ingen förståelse för fobin kring oljepumpen.
När jag analyserar det så har noll personer haft problem med just den komponenten !
Vet inte om skillnaden är så stor men 1986-1988 har en del förbättringar värda namnet plus att där troligen finns mindre av dem.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det var väl ungfefär samtidigt jag körde moppe, jag trodde att min lokala BP mack var den sista i Sverige som hade kvar blandpumpen
I den kommunen jag växte upp fanns bare en mack där man kunde tanka färdigblandat .Men man kunde inte välja blandningen .Vad jag minns så pumpades det upp i en glasbehållare och var grönt var -80-82 och en Shellmack
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hojar av märket Lifan blir mer och mer vanliga på Blocket, dessa 250cc ser man då och då. Oftast med låga mil och ännu lägre priser. Det verkar inte finnas nån återförsäljare för dessa, är de direktimporterade eller?
Tror det fanns en importör, TMS som importerade div kinahojar på 2000 talet.

Har väl varit lika vanliga/ovanliga på blocket de senaste 15 åren, kostat ungefär lika lite också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tror det fanns en importör, TMS som importerade div kinahojar på 2000 talet.

Har väl varit lika vanliga/ovanliga på blocket de senaste 15 åren, kostat ungefär lika lite också.

Menar du TWS/JOFRAB?

Det fanns fler importörer, många som bara tog hem en pall, sålde två och var tvungna att slakta resten för att ha reservdelar för garantireparationerna av dom två dom sålde....

Många gånger tog dom ju hem fordon som inte hade en chans att bli godkända i Sverige, så det blev stugmoppar och pappersfiffel och gud vet vad.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top