Dagens Blocket! (mc-relaterat)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har också börjat hålla koll efter en 2t 125 bara på kul, vilka var vassast?
(vilka orkar släpa på en tjock gubbe)
Normalbyggde brodern marschade 140-150 med skjuts på med sin rd125lc ypvs -82. Jag vet för vi körde mycket ihop. Jag hade rd350lc -82 utan ypvs. Min hade gladare glädjemätare än hans. Borde iaf bli norr om 140 kg med utrustning och ständig packning. Allspeed och större munstycke som enda mod. Gick norgesemester och pendlades friskt mellan Ystad och v blekinge. Otroligt driftsäker. Den lasten borde gott och väl motsvara herrn, om det nu var just den "tjocke gubben" som åsyftades?
Vad visste vi om maintenance då? Näste ägare ökade till 170 cc och då visade sig sexans drev vara rensat efter alla bråttomtouringmil. Vi borde nog bytt olja i lådan nån gång...


Som han säger, "då öppnades världen!"

Edit, epilog;
Den lever fortfarande, flera gasglada tonåringar senare. Dock ett tillbakadraget liv men luftas då och då av vildhjärnor på grusvägar där inga poliser finnes.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den lasten borde gott och väl motsvara herrn, om det nu var just den "tjocke gubben" som åsyftades?
Ja, det är inte av högmod jag räknar mig själv som två...

Ja, NS 125an som jag repade upp och besiktade åt farsan orkade också med.
Den upptäckte vi dock att det satt en eftermarknadscylinder från någon känd trimfirma på,
någon som hade kört 125 på den tiden trodde att det fanns 160 eller 180cc cylinder till den från det fabrikatet
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Vilket är egentligen snyggast? Spikband med originalhål, eller hålborrat plattjärn?

Besiktningsgubbarna i AMA vet inte riktigt hur dom skall hantera denna Daytona racer...

View attachment 471752



Ambitiöst ändå att byta gaffel istället för att bara släppa upp originalet i kronan.
Dubbla Akra-pipor också minsann. Är de äkta så är de säkert värda en slant, men jag tror nog att hela skapelsen sett bättre ut med original både sadel och ljuddämpare. "Gå inte över ån..." liksom.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har en känsla av att ljuddämparna bara var tillfälligt upphängda för besiktning, och sedan blev lösningen permanent...

För många år sedan var jag på Elmia och tittade på ett förjäkligt snyggt bilbygge, och kommenterade det galvade spikbandet som höll batteriet, och ägaren erkände att det var en sistaminuten lösning inför besiktningen, och sedan blev det inte utbytt.... på tre år...

Hur kul är det att gå ut i garaget och tillverka ett batterifäste liksom, när man har taksänkt och sektionerat och bytt drivlina och motivlackat osv...

Det är som den där sista listbiten som inte blir fastspikad när man har renoverat hemma....
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag smäckte upp listerna dagen innan visning när vi skulle sälja....
Klassiker.

Min farsa var (är?) en jävel på att skjuta upp saker. T.ex. stod TV'n i hallen i närmare 18 månader innan han fick tummen ur och körde den till reparatören. (Det här var på tiden när man fortfarande reparerade elektronik.)
Det tog honom också nästan 20 år att renovera klart köket. Allt var inte i längre nyskick när han väl blev klar, om man säger så.

Jag tror det har satt lite spår i mig för jag blir ofta rätt stressad av att ha saker liggandes halvfärdiga.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Nuvarande: Honda cb250 -82, Suzuki GP125 -81
Jag tror att det finns två typer av säljare av hojar i den lägre prisklassen.

Antingen vill man bli av med hojen för att den tar plats i garaget och då är man kanske mindre känslig för prutning då man tröttnat på att den står i vägen och bara vill bli av med den.

Den andra typen är en säljare som egentligen inte bryr sig om hojen blir såld eller inte då den varken står i vägen eller kostar pengar där den står. Den säljaren kommer aldrig släppa hojen under annonserat pris då pengarna inte medför någon märkbar skillnad i vardagen.

Antalet personer som ser Viragos och CB250 som investerings- eller samlarobjekt tror jag är försvinnande lågt, oavsett hur många gånger vissa lägger fram den teorin.
Investering kan det nog vara, priserna på hojar stiger konstant oavsett modell och fabrikat.
Vad gäller säljarkategorier är väl den senare de som lägger ut sina objekt för en "intressekoll". Man kanske inte vill sälja, man vill bara veta hur efterfrågan ser ut...
 

notrightrider

Scheduled to appear a thousand miles from here.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number - ANY number!
Ville du alltid bli snut, men var för kass och fick istället jobba i ABAB's stall?
En korvätarhjälm och en pösig uppsyn och denna pärla kan bringa dig närmare din dröm?


Varför är alltid gubbar med snuthojar sådana hopplösa dufusar?

...och hur smart var det att lägga ut en bild på "Polisens direktnummer"?

Hoppas att den som ringer det numret kopplas vidare till 114 14 och därifrån direkt hem till Hamrén.



Ja, jag har en snuthoj.
För att den var billig och för att jag kunde borra hål precis där jag kände för det.

Inte för att den skulle se ut som en polisMC från förra seklet.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
KTM 950 Adventure plus några till

Märkligt hopkok till annons. Rejält tilltaget pris även om det jag reagerar på är kåporna och att säljaren helt klart är bilmänniska :7peta . Spies körde inte Yamaha förrän 2009, och de kåporna såg inte såna ut. Det verkar dock viktigt att påpeka att de inte är "Kina", och kostade 10k inklusive skruv.

Även om inte kåporna är tillverkade i Kina så tror jag att burken som det står Termignoni på är det!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför är alltid gubbar med snuthojar sådana hopplösa dufusar?

...och hur smart var det att lägga ut en bild på "Polisens direktnummer"?

Hoppas att den som ringer det numret kopplas vidare till 114 14 och därifrån direkt hem till Hamrén.



Ja, jag har en snuthoj.
För att den var billig och för att jag kunde borra hål precis där jag kände för det.

Inte för att den skulle se ut som en polisMC från förra seklet.

Nå hur skall du ha det? Är du en gubbe med snuthoj eller inte? :fakta
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Märkligt hopkok till annons. Rejält tilltaget pris även om det jag reagerar på är kåporna och att säljaren helt klart är bilmänniska :7peta . Spies körde inte Yamaha förrän 2009, och de kåporna såg inte såna ut. Det verkar dock viktigt att påpeka att de inte är "Kina", och kostade 10k inklusive skruv.

Även om inte kåporna är tillverkade i Kina så tror jag att burken som det står Termignoni på är det!
44xxx mil lät lite mycket, men en del gillar ju touring...
 
Nyheter
Iron Horse Show – tillbaka efter 10 år

Halva grejen med en lyckad ...

Test av öppningsbara hjälmar

Onlinepubliceringen av den ...

Adventure Days i Säfsen – Anmälan öppen!

Bike deltog i fjolårets Adv...

Motocross-SM på Malmabanan i Västerås

Många i publiken hade tagit...

Bike grusbusar i Sörmländska skogarna!

De sex vassaste grusbusarna...

Bildkavalkad Norrtälje

Foto: Manfred Holz Nu ha...

Finbesök från Tyskland x 2!

Jörg Lohse och tiotusenmila...

Dags för World Adventure Week

WORLD ADVENTURE WEEK inleds...

ExploreBike: Track Days med Yamaha R7

Track Days med Filip Backlu...

1 av 3 använder inte blinkers

Riksförbundet M Sveriges lo...

Top