Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej för helvete, håller med! Väldigt fin men inte är den värd 300 lök! Stör mig också lite på det kvasiengelska språket i annonsen
” Frame
- Welding strengthening
- Shorten back tail 40 mm”
osv. Får intrycket av att den som skrivit annonsen inte har engelska som förstaspråk. Varför skriver man inte på svenska? Verkar det som om byggherren är proffsigare om det står på engelska?


Fattas ett "talar endast svenska" i slutet av annonsen.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm

Det blev en solskenshistoria, det är ju ändå nästan Karlstad.
Han som jag köpte Yamahan såg efterlysningen och ringde ett par timmar innan jag åkte till Värmland och allt löste sig. Du som har sålt grejor på annons vet hur det är, folk lovar att de ska komma då eller då men hälften av gångerna kommer ingen. Han som sålde denna till mig ville inte ens ha betalt i förskott och tog bort annonsen och menade att han litade på mig och att jag säkert skulle komma och hämta inom sinom tid.
Om jag inte hade fått tag i honom hade jag verkligen missbrukat hans förtroende och ett sånt förtroende är en rar sak att finna idag.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Det blev en solskenshistoria, det är ju ändå nästan Karlstad.
Han som jag köpte Yamahan såg efterlysningen och ringde ett par timmar innan jag åkte till Värmland och allt löste sig. Du som har sålt grejor på annons vet hur det är, folk lovar att de ska komma då eller då men hälften av gångerna kommer ingen. Han som sålde denna till mig ville inte ens ha betalt i förskott och tog bort annonsen och menade att han litade på mig och att jag säkert skulle komma och hämta inom sinom tid.
Om jag inte hade fått tag i honom hade jag verkligen missbrukat hans förtroende och ett sånt förtroende är en rar sak att finna idag.

Haha, vad härligt att du finns här och såg det! En riktigt härlig annons, och med din förklaring så blev det ett riktigt guldkorn. :) Och ja, jag hade känt likadant.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag har ibland funderat vilka det är som köper en CF V3. De dyker ju upp på Blocket då och då. Några år gamla, med väldigt få mil på mätaren.

Det känns ju inte som något som någon egentligen vill ha. En ful kinesisk 250 med automat.

Men här har vi kanske förklaringen. Det är ingen som köper dem. Man får dem på köpet när man köper husbil. Kan förklaringen vara så enkel?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
10.000 är vad som begärs för ett vedbodsvrak.
Alltså något som startar och kanske går att besiktiga med lite möda, men som kommer kosta 50 papp eller mer att få till ett skick som liknar, liknar den i annonsen.

Jag vill inte ha den, men om det annonserades ut en så fin Honda XL 125 K0 eller K1 så skulle jag nog fan köpa
...för en sådan har jag haft.

Tro mig, 125an i annonsen är exceptionellt fin.

Jag tror dig. Men det måste ändå vara en ytterst liten procent av alla hojåkare som är villig att betala dessa pengar för en ordinär 125:a, även om den är i "mint condition". Vilket i någon mån bevisas av att annonsen legat ute i ett par veckor. Det ska vara samlare (finns det?), eller någon excentrisk miljardär med nostalgibehov som slänger upp 21.000 för en 40 år gammal 125:a.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Priserna på gamla motorcyklar har verkligen eskalerat. Antingen tror investerare att detta är objekt i klass med tavlor, konst och annat, eller så har det helt enkelt blivit samlarobjekt med gamla hojar. Gamla XL500 går för 25000kr och uppåt, CB750 för 70.000, och en vespa från 50-talet betingar minst 50´. Hade man köpa några gamla hojar på 80-talet så kunde man gått i pension nu...
https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamaha_xt_500/90242363
https://www.blocket.se/annons/stockholm/vespa_150_fran_ar_1960/90251327
https://www.blocket.se/annons/varmland/vespa_180_ss/90301072
https://www.blocket.se/annons/goteborg/honda_xl_500/90282695
https://www.blocket.se/annons/skane/honda_cb_750_four_k2/90282089
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja, men...21.000kr för en ordinär 125a? Kanske kult att äga, men definitivt inte värd de pengarna i körglädje. Så mycket motorcykel är det inte. 10.000kr hade varit rimligt om den är fin.

Ta det lugnt, det finns värre exempel än så:
https://www.blocket.se/annons/halland/honda_monkeybike/88802769

Det nog bara att tugga i sig att priserna är som de är. Vi var många - kanske tusentals - svenska knuttar som nötte garagesvängar med körskole-DT:n. Alla vi medelåldersgubbar börjar nu komma på fötter ekonomiskt. Därför dammsugs marknaden på alla ungdomens kärlekar, låt det vara Amazoner, Dakotor eller 125:eek:r och därför åker priserna upp.


10.000 är vad som begärs för ett vedbodsvrak.
Alltså något som startar och kanske går att besiktiga med lite möda, men som kommer kosta 50 papp eller mer att få till ett skick som liknar, liknar den i annonsen.

Jag vill inte ha den, men om det annonserades ut en så fin Honda XL 125 K0 eller K1 så skulle jag nog fan köpa
...för en sådan har jag haft.

Tro mig, 125an i annonsen är exceptionellt fin.

Håller med dig, även vedbovrak säljs dyrt idag.

DT:n är fin, men jag tror att den är omlackad. Visst fanns den i svart, men såvitt jag vet inte med de dekalerna.
Har aldrig sett andra än de här svarta versionerna:

dt.jpgDT 125 MX (2) - kopia.jpg
dt t.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En del av den höga prisbilden är ju samma sak som drabbade muskelbilsmarknaden redan för tjugo-trettio år sedan. Någon med ett verkligt fräscht fordon säljer dyrt och sedan tror alla idioter med betydligt mindre fräscha fordon att de ska få lika mycket. Sedan är karusellen igång och priserna trissas uppåt...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
https://www.blocket.se/vi/91302335.htm


Flera coola grejer på denna Ducce, tyvärr några helt fel också.

Men som ren funktion, kollar man runt på bilderna ser det ut som att man skulle lowsida i första högerssvängen redan innan Bogesund. synvilla?

"Vänligen Ducatins ägare", glömde han bort vad han heter eller brukar han presentera sig själv som "Ducatins ägare"?:va Den må vara väl så omskriven i diverse hojpublikationer, men riktigt så välkänd eller ikonisk skulle jag nog inte säga att den är att jag rent spontant kommer att tänka på just den hojen om någon nämner "Ducatin" eller om någon introducerar sig som dess ägare:hihi
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Vanurå, ere färdigåkt?

Ingen risk... Förköpt mig i vinter på grejer. 7 hjälmar 6 olika ställ etc etc. Tänkte hitta något nytt köra med i framtiden istället för mitt gamla hederliga. Men blivit så att mitt skinnställ 40 bast gammalt fortfarande används och ännu inte provat ut alla hjälmar jag köpt ifall någon av dom faller på läppen. Du vet "gamla hundar sitta".... :D
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den är rent ut sagt FUL!

Det är svårt att tänka bort tanken...



QfXnr0l.jpg




Något som stör helheten otroligt är vinkel på tankens Ducati-logga.
Den är parallell med vilken annan linje på hojen...?


Inte någon av linjerna på tanken, så mycket är klart.
Kanske strävade man efter att fånga tvärstaget i fackverket under, men missade med någon grad så att det uppstår en brutal dissonans.
Tanken ser ut att komma från en annan hoj, och ser bara ut att vara lagd på tillfälligt.


Det fanns en annan linje att följa:
Kolla ramröret som går från motorfäste, vidare direkt under tank och sadel bak till kick-upen under fastbacken.
Där finns en linje att följa, och denna linje är redan dubblerad i den övre grepplinjen i tanken, och tripplad i del av avgassystemets dragning. Detta är starka linjer i hojen, och inget man kan bryta men en simpel dekal.
Men, man hade kunnat accentuerat dem genom hur man lade dekalen.

Synd att jag inte kan stava till Addobe för att visa er andra, men jag ser det för mitt inre.
En Duccedekal som följer dessa tre parallella, bärande och uttrycksfulla linjer hade helt ändrat profilen på hojen och skapat en aggressiv stance som från en bisonoxe som inte är nöjd med gällande bullerregler, typ.
Tanken hade utgjort en viktig del i linjeflytet, istället för som nu: vara ett flyttblock ute på slättlandet man stör sig på varje gång man vänder sig om.


En vis man på ett internetforum sade en gång något i stil med: det lönar sig att rulla ut sitt bygge emellanåt och betrakta det från lite avstånd för att se om allt hänger ihop.


Sure does! Linjer är A och O i ett lyckat bygge.



Edit:

Framhjulet snurrar åt rätt håll. Stort!
Märkligt att sådant förtjänar att nämnas.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är svårt att tänka bort tanken...

QfXnr0l.jpg




Något som stör helheten otroligt är vinkel på tankens Ducati-logga.
Den är parallell med vilken annan linje på hojen...?


Inte någon av linjerna på tanken, så mycket är klart.
Kanske strävade man efter att fånga tvärstaget i fackverket under, men missade med någon grad så att det uppstår en brutal dissonans.
Tanken ser ut att komma från en annan hoj, och ser bara ut att vara lagd på tillfälligt.


Det fanns en annan linje att följa:
Kolla ramröret som går från motorfäste, vidare direkt under tank och sadel bak till kick-upen under fastbacken.
Där finns en linje att följa, och denna linje är redan dubblerad i den övre grepplinjen i tanken, och tripplad i del av avgassystemets dragning. Detta är starka linjer i hojen, och inget man kan bryta men en simpel dekal.
Men, man hade kunnat accentuerat dem genom hur man lade dekalen.

Synd att jag inte kan stava till Addobe för att visa er andra, men jag ser det för mitt inre.
En Duccedekal som följer dessa tre parallella, bärande och uttrycksfulla linjer hade helt ändrat profilen på hojen och skapat en aggressiv stance som från en bisonoxe som inte är nöjd med gällande bullerregler, typ.
Tanken hade utgjort en viktig del i linjeflytet, istället för som nu: vara ett flyttblock ute på slättlandet man stör sig på varje gång man vänder sig om.


En vis man på ett internetforum sade en gång något i stil med: det lönar sig att rulla ut sitt bygge emellanåt och betrakta det från lite avstånd för att se om allt hänger ihop.


Sure does! Linjer är A och O i ett lyckat bygge.

Vad händer vid en kraftig högersväng?

En tvär avfart från motorvägen, som i Nyköping norrut efter järnvägsbron, kräver låg ingångshastighet om inte avgasröret ska ta i.

På ett ombygge som, för det otränade ögat, ser ut som en SportHoj...

Men om form går före funktion blir det kanske så...
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top