Dagens Blocket! (mc-relaterat)

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alltså....Ibland måste man se helheten i byggen....Sportstertank är snyggt....men inte på alla hojar och skall den sitta på hojen måste ju resten av sakerna följa tanken för att få till en snygg linje genom det hela...

https://www.blocket.se/annons/kalmar/yamaha_wildstar_1600_bobber_/89286144

Blocket.jpg

Däremot, avgassystemet som är ihopsvetsat av pie cuts ligger det mycket jobb bakom.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Alltså....Ibland måste man se helheten i byggen....Sportstertank är snyggt....men inte på alla hojar och skall den sitta på hojen måste ju resten av sakerna följa tanken för att få till en snygg linje genom det hela...

https://www.blocket.se/annons/kalmar/yamaha_wildstar_1600_bobber_/89286144

View attachment 453415

Däremot, avgassystemet som är ihopsvetsat av pie cuts ligger det mycket jobb bakom.

Japp, helt korrekt iakttagelse. Är det någon gång överhuvudtaget som det är snyggt/korrekt med ett avstånd mellan sadel/dyna och tank? Ska inte de komponenterna ALLTID "sitta ihop"?:va
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Alltså....Ibland måste man se helheten i byggen....Sportstertank är snyggt....men inte på alla hojar och skall den sitta på hojen måste ju resten av sakerna följa tanken för att få till en snygg linje genom det hela...

https://www.blocket.se/annons/kalmar/yamaha_wildstar_1600_bobber_/89286144

View attachment 453415

Däremot, avgassystemet som är ihopsvetsat av pie cuts ligger det mycket jobb bakom.


Jorå, mycket jobb, men kanske inte så mycket tanke. Kör han med en och en halv krök och inget mer...?

Så åutlavv. Matchar knogjärnet på luftfiltret perfekt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kolla fjädringsvägen regplåt kontra bakhjul.

Mitt intryck är att det också finns en hel del sportbajkers som inte har en aaaaaaning om att avståndet mellan bakhjul och bakram ändras genom fjädringsrörelsen. Det finns ju de som på allvar tycker att det är en bra ide att "gömma" regskylten en sådar trettio millimeter rakt ovanför bakhjulet.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Mmmm...
Såg du mellanaxeln som krävs för att få drivningen att fungera med det överbreda bakhjulet?

Teknikonani - förändringar för att man kan göra dem.
Men det klart, det måste vara en ren njutning att stänga in sig i sin snickarbod med alla maskiner och det fantastiska trägolvet, och bara skapa.

Det lite halvgalna är att folk tror att bara jag bygger ner hojen så den går att besiktiga, så är den veteranbesiktigad för all framtid och jag kan slänga på grejerna igen.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Det är sånt DJEVLA tryck i spisen att man måste kunna spjärna emot bra!!!!

Och VARFÖR bygga på en 550??????:va Är inte poängen med turbo att få ett sjudjävla tryck i spisen och kunna ouweela i 300 km/h??? Eller? Och att då jobba och lägga ner en massa pengar på en 550 som i bästa fall kommer upp i vad en sporthoj har original....:3freak
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
https://www.blocket.se/annons/stockholm/unik_kawasaki_vn1500/89333471


Gobbel Gobbel som kalkonen säger. Jag säger - skitful bakstänka MEN i övrigt ngt som verkar vara skitpåkostat

Jag har haft en sån, runtikring samma årsmodell. Absolut en trevlig hoj, men jag kan inte se att den skulle vara värd de pengarna hur påkostat bygget är. När jag köpte min hoj så gav jag 25, sålde den något år senare för strax över det och de verkar ju inte ha eskalerat i pris något alldeles brutalt direkt... Här är en 97:a för 29k:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/kawasaki_vn1500/89114950
En 98:a för 32k:
https://www.blocket.se/annons/varmland/kawasaki_vn1500_classic/89078123
Och en 02:a för 41k:
https://www.blocket.se/annons/skane/kawasaki_vn1500_classic/88446459
Samtliga med lägre miltal.

Vulcan har alltid varit en budgetcruiser, att lägga de pengarna på att sminka upp en och sen tro att man kan begära Harleysummor för hojen känns bara märkligt :va
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är sånt DJEVLA tryck i spisen att man måste kunna spjärna emot bra!!!!

Och VARFÖR bygga på en 550??????:va Är inte poängen med turbo att få ett sjudjävla tryck i spisen och kunna ouweela i 300 km/h??? Eller? Och att då jobba och lägga ner en massa pengar på en 550 som i bästa fall kommer upp i vad en sporthoj har original....:3freak

Ja det var hemsk mycket arbete nerlagt, och när man säger arbete så menas ju inte att beställa delar på nätet. Trist att den slutar som nästan osäljbar. Udda ursprungshoj i korrelation med arbetsinsats liksom.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Mmmm...
Såg du mellanaxeln som krävs för att få drivningen att fungera med det överbreda bakhjulet?

Teknikonani - förändringar för att man kan göra dem.
Men det klart, det måste vara en ren njutning att stänga in sig i sin snickarbod med alla maskiner och det fantastiska trägolvet, och bara skapa.

Det lite halvgalna är att folk tror att bara jag bygger ner hojen så den går att besiktiga, så är den veteranbesiktigad för all framtid och jag kan slänga på grejerna igen.

Missade mellanaxeln!!!! Verkar inte sitta i svinglagringens centrum, hmm. Det gör det ju oftast när det är kit eller hembyggen. kan ju bli lite skumt med så kort kedja eller? Fotpinnar infästade i svingen:(
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Missade mellanaxeln!!!! Verkar inte sitta i svinglagringens centrum, hmm. Det gör det ju oftast när det är kit eller hembyggen. kan ju bli lite skumt med så kort kedja eller? Fotpinnar infästade i svingen:(

Nä, i vart fall vänster fotpinne (enda sidan man ser) sitter på ett fackverkstjosan som närmast ger associationer till en wheeliebar, även om den inte riktigt når bakom hojen. Inte riktigt...
Växelpinnen ser dock väldigt trött ut.

Och ja, den korta kedjan, med sin rörliga del bakom svingens axelcentrum kan ställa till det rejält.


Klurig tanke bakom bygget: först typ dubblar man effekten med turbo, och låter sedan en redig portion gå förlorad i ett transmissionsmayham som leder tankarna till Skrotnisse och hans vänner.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Jo men det MÄSTE är ju klart....41000 rök gratis! :arsele:arsele:arsele
 

Speedrobby

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000R
Är det någon mer som associerar turbosukkan med Flåklypa? :rolleyes:

Vem skall mäkta med att avsluta bygget och sedan också lyckas övertyga besiktningspersonalen om alla superduperuppgraderingar...? :confused:
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top