Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Last edited:
Alltså....Ibland måste man se helheten i byggen....Sportstertank är snyggt....men inte på alla hojar och skall den sitta på hojen måste ju resten av sakerna följa tanken för att få till en snygg linje genom det hela...

https://www.blocket.se/annons/kalmar/yamaha_wildstar_1600_bobber_/89286144

Blocket.jpg

Däremot, avgassystemet som är ihopsvetsat av pie cuts ligger det mycket jobb bakom.
 
Alltså....Ibland måste man se helheten i byggen....Sportstertank är snyggt....men inte på alla hojar och skall den sitta på hojen måste ju resten av sakerna följa tanken för att få till en snygg linje genom det hela...

https://www.blocket.se/annons/kalmar/yamaha_wildstar_1600_bobber_/89286144

View attachment 453415

Däremot, avgassystemet som är ihopsvetsat av pie cuts ligger det mycket jobb bakom.

Japp, helt korrekt iakttagelse. Är det någon gång överhuvudtaget som det är snyggt/korrekt med ett avstånd mellan sadel/dyna och tank? Ska inte de komponenterna ALLTID "sitta ihop"?:va
 
Alltså....Ibland måste man se helheten i byggen....Sportstertank är snyggt....men inte på alla hojar och skall den sitta på hojen måste ju resten av sakerna följa tanken för att få till en snygg linje genom det hela...

https://www.blocket.se/annons/kalmar/yamaha_wildstar_1600_bobber_/89286144

View attachment 453415

Däremot, avgassystemet som är ihopsvetsat av pie cuts ligger det mycket jobb bakom.


Jorå, mycket jobb, men kanske inte så mycket tanke. Kör han med en och en halv krök och inget mer...?

Så åutlavv. Matchar knogjärnet på luftfiltret perfekt.
 
Kolla fjädringsvägen regplåt kontra bakhjul.

Mitt intryck är att det också finns en hel del sportbajkers som inte har en aaaaaaning om att avståndet mellan bakhjul och bakram ändras genom fjädringsrörelsen. Det finns ju de som på allvar tycker att det är en bra ide att "gömma" regskylten en sådar trettio millimeter rakt ovanför bakhjulet.
 

Mmmm...
Såg du mellanaxeln som krävs för att få drivningen att fungera med det överbreda bakhjulet?

Teknikonani - förändringar för att man kan göra dem.
Men det klart, det måste vara en ren njutning att stänga in sig i sin snickarbod med alla maskiner och det fantastiska trägolvet, och bara skapa.

Det lite halvgalna är att folk tror att bara jag bygger ner hojen så den går att besiktiga, så är den veteranbesiktigad för all framtid och jag kan slänga på grejerna igen.
 

Det är sånt DJEVLA tryck i spisen att man måste kunna spjärna emot bra!!!!

Och VARFÖR bygga på en 550??????:va Är inte poängen med turbo att få ett sjudjävla tryck i spisen och kunna ouweela i 300 km/h??? Eller? Och att då jobba och lägga ner en massa pengar på en 550 som i bästa fall kommer upp i vad en sporthoj har original....:3freak
 
https://www.blocket.se/annons/stockholm/unik_kawasaki_vn1500/89333471


Gobbel Gobbel som kalkonen säger. Jag säger - skitful bakstänka MEN i övrigt ngt som verkar vara skitpåkostat

Jag har haft en sån, runtikring samma årsmodell. Absolut en trevlig hoj, men jag kan inte se att den skulle vara värd de pengarna hur påkostat bygget är. När jag köpte min hoj så gav jag 25, sålde den något år senare för strax över det och de verkar ju inte ha eskalerat i pris något alldeles brutalt direkt... Här är en 97:a för 29k:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/kawasaki_vn1500/89114950
En 98:a för 32k:
https://www.blocket.se/annons/varmland/kawasaki_vn1500_classic/89078123
Och en 02:a för 41k:
https://www.blocket.se/annons/skane/kawasaki_vn1500_classic/88446459
Samtliga med lägre miltal.

Vulcan har alltid varit en budgetcruiser, att lägga de pengarna på att sminka upp en och sen tro att man kan begära Harleysummor för hojen känns bara märkligt :va
 
Det är sånt DJEVLA tryck i spisen att man måste kunna spjärna emot bra!!!!

Och VARFÖR bygga på en 550??????:va Är inte poängen med turbo att få ett sjudjävla tryck i spisen och kunna ouweela i 300 km/h??? Eller? Och att då jobba och lägga ner en massa pengar på en 550 som i bästa fall kommer upp i vad en sporthoj har original....:3freak

Ja det var hemsk mycket arbete nerlagt, och när man säger arbete så menas ju inte att beställa delar på nätet. Trist att den slutar som nästan osäljbar. Udda ursprungshoj i korrelation med arbetsinsats liksom.
 
Mmmm...
Såg du mellanaxeln som krävs för att få drivningen att fungera med det överbreda bakhjulet?

Teknikonani - förändringar för att man kan göra dem.
Men det klart, det måste vara en ren njutning att stänga in sig i sin snickarbod med alla maskiner och det fantastiska trägolvet, och bara skapa.

Det lite halvgalna är att folk tror att bara jag bygger ner hojen så den går att besiktiga, så är den veteranbesiktigad för all framtid och jag kan slänga på grejerna igen.

Missade mellanaxeln!!!! Verkar inte sitta i svinglagringens centrum, hmm. Det gör det ju oftast när det är kit eller hembyggen. kan ju bli lite skumt med så kort kedja eller? Fotpinnar infästade i svingen:(
 
Missade mellanaxeln!!!! Verkar inte sitta i svinglagringens centrum, hmm. Det gör det ju oftast när det är kit eller hembyggen. kan ju bli lite skumt med så kort kedja eller? Fotpinnar infästade i svingen:(

Nä, i vart fall vänster fotpinne (enda sidan man ser) sitter på ett fackverkstjosan som närmast ger associationer till en wheeliebar, även om den inte riktigt når bakom hojen. Inte riktigt...
Växelpinnen ser dock väldigt trött ut.

Och ja, den korta kedjan, med sin rörliga del bakom svingens axelcentrum kan ställa till det rejält.


Klurig tanke bakom bygget: först typ dubblar man effekten med turbo, och låter sedan en redig portion gå förlorad i ett transmissionsmayham som leder tankarna till Skrotnisse och hans vänner.
 
Är det någon mer som associerar turbosukkan med Flåklypa? :rolleyes:

Vem skall mäkta med att avsluta bygget och sedan också lyckas övertyga besiktningspersonalen om alla superduperuppgraderingar...? :confused:
 
Back
Top