Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Jag var faktiskt med på 60-talet när det byggdes olika hojprojekt, men avgasbandage fanns förstås inte alls.

Kommer du ihåg om nån satte enkelsadel på hojen? Var ju inte så smart om man skulle ta med nåt av honkön. Även bra om man fick skjutsa nån kompis där elsystemet (Lucas) lagt av.Tyvärr har min katalog från Roffes kommit bort, så jag vet inte om det ens fanns. Skulle man ge hojen en sportigare look var det clipon med kula i handtagsändarna och bakåtflyttade fotpinnar som gällde. Fälgar,skärmar och motorplåtar av aluminium. Raka rör och snygg lack. Trimmad motor. När man fick jagen lite för mycket av dom där med blinkande rödljus, t.o.m. ett par Dunstalldämpare. Men det vanligaste var ju Trajjor med högt styre.
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag fick den skickad till mig av en kompis för ett tag sedan. Vet inte var den kommer ifrån ursprungligen men kan fråga om han kanske vet. Återkommer om jag får något svar.

Edit:
Nope, han visste inte heller var den kom ifrån.

Tack ändå, blev nyfiken bara. Den är så underbart sjuk...
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Kommer du ihåg om nån satte enkelsadel på hojen? Var ju inte så smart om man skulle ta med nåt av honkön......….Trajjor med högt styre.

Nä det kan man ju inte ha gjort med tanke på Tårt Jenny ovan. The plot thickens. Jag var inte riktigt med back in the day. Så vad var praxis egentligen enligt gatans lag?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nä det kan man ju inte ha gjort med tanke på Tårt Jenny ovan. The plot thickens. Jag var inte riktigt med back in the day. Så vad var praxis egentligen enligt gatans lag?

Jag hade inte riktigt åldern inne på 70-talet men jag hade intresset och grannar som byggde hojar, både choppers (oftast Traja) och det som idag heter caféracers (dvs man byggde sportmaskiner av vanliga hojar, ffa Norton och Honda CB750).

Det FÖRSTA som hände vad jag minns, är att man byggde om fotpinnarna och satte dem ungefär där passagerarfotpinnarna satt på dessa hojar, fast någon decimeter högre. Sedan var det cliponstyre (ja, eller hemsmide inkl uppochnedvänt osv). Avgassystem med EN ljud"dämpare", absolut inga lindade avgasrör. Gärna nån svetsad förstärkning kring styrhuvudet. Bort med stora skärmar, kanske en Dunstalltank, varvräknare med maxvarv uppåt, sadel med cuts anpassad till den nya körställningen, kanske dubbla skivbromsar fram och en minimal baklykta. Framlyktan fimpades förstås om det var Suzuki GS - viktigast var tejpningen...

Kan minnas fel, men ibland dyker det ju upp någon riktig Rickmankopia (eller original) på Blocket. Där har ni facit.


"Tårt-Jenny" var för övrigt ca 10 år äldre än jag, gick aldrig gymnasiet och jobbade på Domus. Mycket välutrustad och tömde troligen deras lager på blå ögonskugga. Kolla på Agnetha Fältskog 1975 så ser ni ungefär stilen.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Så vad var praxis egentligen enligt gatans lag?

På sextiotalet var vi nog inte så laglydiga, så man byggde efter sin egen dröm. Men helst engelskt på 500 kubik eller mer. Absolut inte tvåtakt eller riskokare. Pankisar (BMW) no...no. Såna var bara för snutar och långfärdsåkare, allt längre än till Waxholm räknades som långfärd.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Fanns ett (eller möjligen två) par rostiga besiktningsljuddämpare till Triumph att låna i Stockholmsområdet.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Fanns ett (eller möjligen två) par rostiga besiktningsljuddämpare till Triumph att låna i Stockholmsområdet.

jo, en gång i tiden så var det ju inte regelbunden besiktning utan bara när man åkt fast med något olagligt i en sk "Flygande besiktning". Dock måste man ju besiktiga om en hoj varit avställd osv. Snart så blir väl moderator sur eftersom det blitt så mycket OT om sextiotalets caféracers. Så jag ska inte nämna att anledningen till att jag började med hjälm var mitt raka utblås med mässingsrör på ägandes Tiger 110
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
jo, en gång i tiden så var det ju inte regelbunden besiktning utan bara när man åkt fast med något olagligt i en sk "Flygande besiktning". Dock måste man ju besiktiga om en hoj varit avställd osv. Snart så blir väl moderator sur eftersom det blitt så mycket OT om sextiotalets caféracers. Så jag ska inte nämna att anledningen till att jag började med hjälm var mitt raka utblås med mässingsrör på ägandes Tiger 110

Mässing, och koppar med för den delen ger en jäkla klang.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den mannen annonserade ut den hojen för 65k hela förra säsongen utan att sälja den. Och nu tror han väl att den stigit 30k till på ett år:3freak
Med den värdeökningen varje vår, fatta värdeökningen om han behåller den... :banana
Värde varje vår efter årets procentuella ökning.
År:
1 - 95 000
2 - 138 843
3 - 202 919
4 - 296 566
5 - 433 431
6 - 633 459
7 - 925 800
8 - 1 353 058
9 - 1 977 494
10 - 2 890 107

Det är ju klockrent ju. Försök slå det pensionssprandet på börsen :klappar

Edit: Nu fattar jag varför folk är så intresserade av C1:eek:r
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top