Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Jag var faktiskt med på 60-talet när det byggdes olika hojprojekt, men avgasbandage fanns förstås inte alls.

Kommer du ihåg om nån satte enkelsadel på hojen? Var ju inte så smart om man skulle ta med nåt av honkön. Även bra om man fick skjutsa nån kompis där elsystemet (Lucas) lagt av.Tyvärr har min katalog från Roffes kommit bort, så jag vet inte om det ens fanns. Skulle man ge hojen en sportigare look var det clipon med kula i handtagsändarna och bakåtflyttade fotpinnar som gällde. Fälgar,skärmar och motorplåtar av aluminium. Raka rör och snygg lack. Trimmad motor. När man fick jagen lite för mycket av dom där med blinkande rödljus, t.o.m. ett par Dunstalldämpare. Men det vanligaste var ju Trajjor med högt styre.
 
Last edited:
Jag fick den skickad till mig av en kompis för ett tag sedan. Vet inte var den kommer ifrån ursprungligen men kan fråga om han kanske vet. Återkommer om jag får något svar.

Edit:
Nope, han visste inte heller var den kom ifrån.

Tack ändå, blev nyfiken bara. Den är så underbart sjuk...
 
Kommer du ihåg om nån satte enkelsadel på hojen? Var ju inte så smart om man skulle ta med nåt av honkön......….Trajjor med högt styre.

Nä det kan man ju inte ha gjort med tanke på Tårt Jenny ovan. The plot thickens. Jag var inte riktigt med back in the day. Så vad var praxis egentligen enligt gatans lag?
 
Nä det kan man ju inte ha gjort med tanke på Tårt Jenny ovan. The plot thickens. Jag var inte riktigt med back in the day. Så vad var praxis egentligen enligt gatans lag?

Jag hade inte riktigt åldern inne på 70-talet men jag hade intresset och grannar som byggde hojar, både choppers (oftast Traja) och det som idag heter caféracers (dvs man byggde sportmaskiner av vanliga hojar, ffa Norton och Honda CB750).

Det FÖRSTA som hände vad jag minns, är att man byggde om fotpinnarna och satte dem ungefär där passagerarfotpinnarna satt på dessa hojar, fast någon decimeter högre. Sedan var det cliponstyre (ja, eller hemsmide inkl uppochnedvänt osv). Avgassystem med EN ljud"dämpare", absolut inga lindade avgasrör. Gärna nån svetsad förstärkning kring styrhuvudet. Bort med stora skärmar, kanske en Dunstalltank, varvräknare med maxvarv uppåt, sadel med cuts anpassad till den nya körställningen, kanske dubbla skivbromsar fram och en minimal baklykta. Framlyktan fimpades förstås om det var Suzuki GS - viktigast var tejpningen...

Kan minnas fel, men ibland dyker det ju upp någon riktig Rickmankopia (eller original) på Blocket. Där har ni facit.


"Tårt-Jenny" var för övrigt ca 10 år äldre än jag, gick aldrig gymnasiet och jobbade på Domus. Mycket välutrustad och tömde troligen deras lager på blå ögonskugga. Kolla på Agnetha Fältskog 1975 så ser ni ungefär stilen.
 
Last edited:
Så vad var praxis egentligen enligt gatans lag?

På sextiotalet var vi nog inte så laglydiga, så man byggde efter sin egen dröm. Men helst engelskt på 500 kubik eller mer. Absolut inte tvåtakt eller riskokare. Pankisar (BMW) no...no. Såna var bara för snutar och långfärdsåkare, allt längre än till Waxholm räknades som långfärd.
 
Last edited:
Fanns ett (eller möjligen två) par rostiga besiktningsljuddämpare till Triumph att låna i Stockholmsområdet.
 
Fanns ett (eller möjligen två) par rostiga besiktningsljuddämpare till Triumph att låna i Stockholmsområdet.

jo, en gång i tiden så var det ju inte regelbunden besiktning utan bara när man åkt fast med något olagligt i en sk "Flygande besiktning". Dock måste man ju besiktiga om en hoj varit avställd osv. Snart så blir väl moderator sur eftersom det blitt så mycket OT om sextiotalets caféracers. Så jag ska inte nämna att anledningen till att jag började med hjälm var mitt raka utblås med mässingsrör på ägandes Tiger 110
 
jo, en gång i tiden så var det ju inte regelbunden besiktning utan bara när man åkt fast med något olagligt i en sk "Flygande besiktning". Dock måste man ju besiktiga om en hoj varit avställd osv. Snart så blir väl moderator sur eftersom det blitt så mycket OT om sextiotalets caféracers. Så jag ska inte nämna att anledningen till att jag började med hjälm var mitt raka utblås med mässingsrör på ägandes Tiger 110

Mässing, och koppar med för den delen ger en jäkla klang.
 
Den mannen annonserade ut den hojen för 65k hela förra säsongen utan att sälja den. Och nu tror han väl att den stigit 30k till på ett år:3freak
Med den värdeökningen varje vår, fatta värdeökningen om han behåller den... :banana
Värde varje vår efter årets procentuella ökning.
År:
1 - 95 000
2 - 138 843
3 - 202 919
4 - 296 566
5 - 433 431
6 - 633 459
7 - 925 800
8 - 1 353 058
9 - 1 977 494
10 - 2 890 107

Det är ju klockrent ju. Försök slå det pensionssprandet på börsen :klappar

Edit: Nu fattar jag varför folk är så intresserade av C1:or
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top