Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Förklara gärna för en oinsatt stackare vad det är som gör den hojen till en blivande klassiker.

Äh, det var väl kanske att extrapolera sanningen lite, men det ändrar inte faktum att den är på god väg att bli en gris vars värde garanterat sjunker jämfört med 100% upputsad original
 
detta är i mina ögon redan en klassiker, OM dom kan hålla fingrarne i styr o ge fan i att kapa itu den

Min undran var mest om det var något speciellt med hojen. Vissa hojar är ju klassiker för att de markerar någon form av milstolpe, så det var lite det jag var ute efter.
Jag gillar gamla saker överlag, men i mina ögon behövs mer än att något är gammalt för att de ska få "Klassiker"-stämpel.
 
det beror på om du var med på den tiden när den var ny.
klassiker behöver inte betyda unik
sen tycker jag man ska ha licens för att köpa vinkelslip
så vi sliper alla dessa nollar som kapar sönder fina gamla mc
 
det beror på om du var med på den tiden när den var ny.
klassiker behöver inte betyda unik
sen tycker jag man ska ha licens för att köpa vinkelslip
så vi sliper alla dessa nollar som kapar sönder fina gamla mc
 
det beror på om du var med på den tiden när den var ny.
somme av os stenålders folk kommer ihåg när dessa var nya o häftiga
klassiker behöver inte betyda unik

sen tycker jag man ska ha licens för att köpa vinkelslip
så vi sliper alla dessa nollar som kapar sönder fina gamla mc
 
En klassiker i mina ögon. Den tidens värsting. Exportkammar var ett plus. Sedan Öhlinare och 4-1. Vance & Hines var klart godkända.
Vobbelstag, på bilden sitter en klumpig variant. Det fanns snyggare och smidigare.
Laverda-styre och gärna Raask bakåtflytt.
Pirelli Phantom bak.
Kopplingskorgen kunde rassla men det fanns en billet-korg som var bättre.
Svetsad vev.
Tidningen Bike var bibeln. Sveavägen - Allmänna Gränd utanför Grönan var en bana. Bogesund en annan. Lonny var kung.

dcd7f6e791e5708a2abad32b7beb904e.jpg


8548664e5e11ba290f202ab706774ace.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 
En klassiker i mina ögon. Den tidens värsting. Exportkammar var ett plus. Sedan Öhlinare och 4-1. Vance & Hines var klart godkända.
Vobbelstag, på bilden sitter en klumpig variant. Det fanns snyggare och smidigare.
Laverda-styre och gärna Raask bakåtflytt.
Pirelli Phantom bak.
Kopplingskorgen kunde rassla men det fanns en billet-korg som var bättre.
Svetsad vev.
Tidningen Bike var bibeln. Sveavägen - Allmänna Gränd utanför Grönan var en bana. Bogesund en annan. Lonny var kung.

dcd7f6e791e5708a2abad32b7beb904e.jpg


8548664e5e11ba290f202ab706774ace.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk

Varför hette dom exportkammar?

Jag har hör namnet tidigare men aldrig fattat, för alla GSX är ju exporterade från Japan.


Jag minns dom bara från baksätet i bilen på familjefärderna, helt plötsligt small det till som en explosion så passerade en eller ett par såna där i 500 km/h...
 
Last edited:
Varför hette dom exportkammar?

Jag har hör namnet tidigare men aldrig fattat, för alla GSX är ju exporterade från Japan.


Jag minns dom bara från baksätet i bilen på familjefärderna, helt plötsligt small det till som en explosion så passerade en eller ett par såna där i 500 km/h...

Svenska och tyska (?)hojar var strypta till 100 hk. Exportkammarna gav 111 hk om jag minns rätt.
0-500 blås på 22 sek :D
Fast hur det hängde ihop med Japans export vet jag inte.
 
det beror på om du var med på den tiden när den var ny.
klassiker behöver inte betyda unik
sen tycker jag man ska ha licens för att köpa vinkelslip
så vi sliper alla dessa nollar som kapar sönder fina gamla mc

Jag var med på den tiden och visst är den en klassiker! :fakta

En klassiker på den tiden var också att koppla ur hastighetsmätaren när man bestämt sig att sälja! :D

Gällde inte mig för jag har ännu inte sålt eländet jag körde på den tiden... :(
 
https://www.blocket.se/vi/86883555.htm

Kan det bli coolare än en mongolisk motorcykel va? Va? Nä det kan det inte. Fan vad häftigt

Jag blev nyfiken och frågade Therese, som säljer hojarna, om det fanns någon reseberättelse. Nix men massor av bilder finns på Instagram. Så jag skapade ett konto och kollade bilder från deras resa från Ulan Bataar till Svedala. Dom var uppe på div berg, korsade den uttorkade Aralsjön, fick motorproblem i Ukraina osv fina bilder - kolla Finarfin1 och Tewertson
 
Jag berättar inte om alla sköna upplevelser under mina resor för att jag är egoist och vill behålla dom för mig själv...

Om jag inte blir full och tvunget måste dra historien om när jag vurpade en lånad hoj på ringen, drack för mkt sprit och åkte hem bakis och blåslagen genom regn och mörker med mörkt visir.

Men vem vet, det kanske inte är sant...:confused:
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top