Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad ör fel i annonsen? Blev sugen även om priset är högt...

Vore kul att köpa och ställa undan i 25 år för att sedan dyka upp med den på Isle of Man...

En tveksamhet:

ett fint tillfälle att köpa en klassisk cbx 1000 i utställningsskick...


För det första är inte hojen i det där perfekta 1A-skicket som alla samlare eftersöker. Det är meckat, delrenoverat, omlackat, utbytt och omändrat på ganska många punkter. Hojen är ingen oskuld, och det påverkar prisbilden betydligt.

Det står förhållandevis många CBX 1000 i lufttält, undanställda sedan nya som en slags "investering" för en framtid som kanske inte kommer.

En anledning är att CBX 1000 var en teknikchock när den kom, men sannerligen ingen försäljningssuccé.
Det gick trögt att sälja CBX i Sverige, och i Europa. De sista reades ut jävligt billigt när Prolink-CBXen kom som 1981-års modell. Visst, det var klart från start att hojen skulle bli en klassiker, men den var helt enkelt inte speciellt kul att köra. Bättre att ställa i tält då.
Det är sådana mint-exemplar köparen av denna hojen skall tampas mot - när dom väl dyker upp.

Direkt fel är:
...modell 1979 innan myndigheterna begränsade effekten på denna unika mc...

"Myndigheterna" gav fullständig fan i CBX 1000. Den hade angivna 105 häst när den kom som 1979-års modell, och det är egentligen samma hoj som sedan såldes under flera år. Antalet hästar på bakhjulet var alltid anmärkningsvärt långt ifrån angiven vevaxelkraft...

1981 fick första Prolink-CBXen 103 hk som angiven effekt, och den därpå följande vulgärvita Prolink-CBXen hade, vill jag minnas, just under 100 pållar som angiven effekt.
Effektjusteringen var helt och hållet initierad av Honda själva, och var ett sätt att försöka råda bot på det fattiga effektbandet som inte alls svarade mot hojens nya roll som GT-tourer med stor kåpa.

Senareunder -80 talet beslutade sig importörerna, med McRF som samlande kraft att frivilligt begränsa effekt(uppgifterna) till 100 hk på de hojar man tog in till Sverige. Detta för att förekomma eventuella lagkrav, i ljuset av sskkeennaannddee olyckstal just då, tidigt 80-tal.
CBX 1000 var aldrig berörd av varken frivillig begränsning eller myndighetsdekret.

nykonverterad bakaxel med dubbla kullager varje sida istället för nylonbussningar,


Huh…?!

CBX, tillsammans med samtida CB 900 F led av en idiotlösning i svingarmslagringen - plastbussningar som inte höll ett halvår ens, om man körde grejerna som dom skulle. Plastbussningarna deformerades av gasande och avslag, plastbussningarna nöttes av touringkörning i regn och grusväg skall vi inte bara tala om.


Det kom en servicebullentin och alla som kom in till Hondaverkstad fick plastskiten på de första modellerna utbytta mot en nållagersats utan kostnad. Byten gjordes på goodwill lååångt efter att den egentliga garantin hade gått ut.
Glappande svingaxellagring är ingen hit. Inte i kombination med ett redan klent ramverk, och en cykelpumpig framgaffel dessutom.

….men denna killen har bytt ut plastbussningar i bakaxeln med kullager?
I call bullshit. Eller, värre än så.
Jag menar att killen vet inte var han pratar om. Å det är ju lite avigt när man pumpar ballongen så himla hårt.



Vet inget om faktafel men tjata om besiktningspapper sen hojen var ny är väl ointressant, sen är det ju några år sen -04 då allt gjordes iordning...


Nja, kontinuitet är väl intressant om man anser att man har, säljer eller köper ett samlarfordon.
För speciella objekt brukar komplett dokumentation kunna lyfta priset en del.


Skall jag vara ärlig så låter beskrivningen i annonstexten som om hojen från start köpts och körts av någon som misshandlat den (kompressionsförlust på 4 cyl), inte servat den på auktoriserad verkstad (viktiga uppdateringar ej utförda) och när den sedan skulle "renoveras" så lämnas den till in på ett båtvarv...?

På en hoj i den prisklassen känns allt helt fel, och säljaren verkar vara en sådan där som jag kan lämna utan att ens säga hej då till.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
En tveksamhet:




För det första är inte hojen i det där perfekta 1A-skicket som alla samlare eftersöker. Det är meckat, delrenoverat, omlackat, utbytt och omändrat på ganska många punkter. Hojen är ingen oskuld, och det påverkar prisbilden betydligt.

Det står förhållandevis många CBX 1000 i lufttält, undanställda sedan nya som en slags "investering" för en framtid som kanske inte kommer.

En anledning är att CBX 1000 var en teknikchock när den kom, men sannerligen ingen försäljningssuccé.
Det gick trögt att sälja CBX i Sverige, och i Europa. De sista reades ut jävligt billigt när Prolink-CBXen kom som 1981-års modell. Visst, det var klart från start att hojen skulle bli en klassiker, men den var helt enkelt inte speciellt kul att köra. Bättre att ställa i tält då.
Det är sådana mint-exemplar köparen av denna hojen skall tampas mot - när dom väl dyker upp.

Direkt fel är:


"Myndigheterna" gav fullständig fan i CBX 1000. Den hade angivna 105 häst när den kom som 1979-års modell, och det är egentligen samma hoj som sedan såldes under flera år. Antalet hästar på bakhjulet var alltid anmärkningsvärt långt ifrån angiven vevaxelkraft...

1981 fick första Prolink-CBXen 103 hk som angiven effekt, och den därpå följande vulgärvita Prolink-CBXen hade, vill jag minnas, just under 100 pållar som angiven effekt.
Effektjusteringen var helt och hållet initierad av Honda själva, och var ett sätt att försöka råda bot på det fattiga effektbandet som inte alls svarade mot hojens nya roll som GT-tourer med stor kåpa.

Senareunder -80 talet beslutade sig importörerna, med McRF som samlande kraft att frivilligt begränsa effekt(uppgifterna) till 100 hk på de hojar man tog in till Sverige. Detta för att förekomma eventuella lagkrav, i ljuset av sskkeennaannddee olyckstal just då, tidigt 80-tal.
CBX 1000 var aldrig berörd av varken frivillig begränsning eller myndighetsdekret.




Huh…?!

CBX, tillsammans med samtida CB 900 F led av en idiotlösning i svingarmslagringen - plastbussningar som inte höll ett halvår ens, om man körde grejerna som dom skulle. Plastbussningarna deformerades av gasande och avslag, plastbussningarna nöttes av touringkörning i regn och grusväg skall vi inte bara tala om.


Det kom en servicebullentin och alla som kom in till Hondaverkstad fick plastskiten på de första modellerna utbytta mot en nållagersats utan kostnad. Byten gjordes på goodwill lååångt efter att den egentliga garantin hade gått ut.
Glappande svingaxellagring är ingen hit. Inte i kombination med ett redan klent ramverk, och en cykelpumpig framgaffel dessutom.

….men denna killen har bytt ut plastbussningar i bakaxeln med kullager?
I call bullshit. Eller, värre än så.
Jag menar att killen vet inte var han pratar om. Å det är ju lite avigt när man pumpar ballongen så himla hårt.






Nja, kontinuitet är väl intressant om man anser att man har, säljer eller köper ett samlarfordon.
För speciella objekt brukar komplett dokumentation kunna lyfta priset en del.


Skall jag vara ärlig så låter beskrivningen i annonstexten som om hojen från start köpts och körts av någon som misshandlat den (kompressionsförlust på 4 cyl), inte servat den på auktoriserad verkstad (viktiga uppdateringar ej utförda) och när den sedan skulle "renoveras" så lämnas den till in på ett båtvarv...?

På en hoj i den prisklassen känns allt helt fel, och säljaren verkar vara en sådan där som jag kan lämna utan att ens säga hej då till.

Ok, får väl pruta en tusing dårå...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
17 är gammal...
Även hälften av begärt pris skulle jag tycka vara på gränsen.
https://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki_KLR_650_84913900.htm?ca=11&w=3


Hur kul är en hoj som rullat 40 mil per år?

Jag vet svaret: det roliga med KLR är att den fungerar. Några få modellolater måste åtgärdas, men sedan är det fritt fram till 10.000 mil med bara enkel service.

Skulle jag till Vladivostok så är en KLR ett utmärkt val. För 13.000 spänn!

För 33' finns det många roligare hojar.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Hur kul är en hoj som rullat 40 mil per år?

Jag vet svaret: det roliga med KLR är att den fungerar. Några få modellolater måste åtgärdas, men sedan är det fritt fram till 10.000 mil med bara enkel service.

Skulle jag till Vladivostok så är en KLR ett utmärkt val. För 13.000 spänn!

För 33' finns det många roligare hojar.

13000 är precis vad jag la ut min för härom året när jag sålde den. Och släppte den för 11 :). Fast sen blev det ju en XT600 i stället. Kunde aldrig släppa ovissheten gällande balansaxelkedjespännaren gällande KLR:en. Och orkade inte ta tag i det...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En tveksamhet:




För det första är inte hojen i det där perfekta 1A-skicket som alla samlare eftersöker. Det är meckat, delrenoverat, omlackat, utbytt och omändrat på ganska många punkter. Hojen är ingen oskuld, och det påverkar prisbilden betydligt.

Det står förhållandevis många CBX 1000 i lufttält, undanställda sedan nya som en slags "investering" för en framtid som kanske inte kommer.

En anledning är att CBX 1000 var en teknikchock när den kom, men sannerligen ingen försäljningssuccé.
Det gick trögt att sälja CBX i Sverige, och i Europa. De sista reades ut jävligt billigt när Prolink-CBXen kom som 1981-års modell. Visst, det var klart från start att hojen skulle bli en klassiker, men den var helt enkelt inte speciellt kul att köra. Bättre att ställa i tält då.
Det är sådana mint-exemplar köparen av denna hojen skall tampas mot - när dom väl dyker upp.

Direkt fel är:


"Myndigheterna" gav fullständig fan i CBX 1000. Den hade angivna 105 häst när den kom som 1979-års modell, och det är egentligen samma hoj som sedan såldes under flera år. Antalet hästar på bakhjulet var alltid anmärkningsvärt långt ifrån angiven vevaxelkraft...

1981 fick första Prolink-CBXen 103 hk som angiven effekt, och den därpå följande vulgärvita Prolink-CBXen hade, vill jag minnas, just under 100 pållar som angiven effekt.
Effektjusteringen var helt och hållet initierad av Honda själva, och var ett sätt att försöka råda bot på det fattiga effektbandet som inte alls svarade mot hojens nya roll som GT-tourer med stor kåpa.

Senareunder -80 talet beslutade sig importörerna, med McRF som samlande kraft att frivilligt begränsa effekt(uppgifterna) till 100 hk på de hojar man tog in till Sverige. Detta för att förekomma eventuella lagkrav, i ljuset av sskkeennaannddee olyckstal just då, tidigt 80-tal.
CBX 1000 var aldrig berörd av varken frivillig begränsning eller myndighetsdekret.




Huh…?!

CBX, tillsammans med samtida CB 900 F led av en idiotlösning i svingarmslagringen - plastbussningar som inte höll ett halvår ens, om man körde grejerna som dom skulle. Plastbussningarna deformerades av gasande och avslag, plastbussningarna nöttes av touringkörning i regn och grusväg skall vi inte bara tala om.


Det kom en servicebullentin och alla som kom in till Hondaverkstad fick plastskiten på de första modellerna utbytta mot en nållagersats utan kostnad. Byten gjordes på goodwill lååångt efter att den egentliga garantin hade gått ut.
Glappande svingaxellagring är ingen hit. Inte i kombination med ett redan klent ramverk, och en cykelpumpig framgaffel dessutom.

….men denna killen har bytt ut plastbussningar i bakaxeln med kullager?
I call bullshit. Eller, värre än så.
Jag menar att killen vet inte var han pratar om. Å det är ju lite avigt när man pumpar ballongen så himla hårt.






Nja, kontinuitet är väl intressant om man anser att man har, säljer eller köper ett samlarfordon.
För speciella objekt brukar komplett dokumentation kunna lyfta priset en del.


Skall jag vara ärlig så låter beskrivningen i annonstexten som om hojen från start köpts och körts av någon som misshandlat den (kompressionsförlust på 4 cyl), inte servat den på auktoriserad verkstad (viktiga uppdateringar ej utförda) och när den sedan skulle "renoveras" så lämnas den till in på ett båtvarv...?

På en hoj i den prisklassen känns allt helt fel, och säljaren verkar vara en sådan där som jag kan lämna utan att ens säga hej då till.

And dont even mention the vevaxelissue


Buy quality, cry once
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan någon förklara ?

Den här hojen med regnummer enligt foto i annonsen XZD736 ägs enligt Transportstyrelsen fr.o.m. 2016-08-14 en dam som bor på Tjörn, Bohusläns skärgård.
Rejält pensionär är damen.
Men hojen säljs av en hälften så gammal dam som bor strax söder Stockholm.
Och sedan besiktning 2017 har hojen rullat 932 km ! Se annonsfoto och Transportstyrelsen.

Citat: Den startar alltid

Kan väl inte vara så ofta som den startar med ca 50 mil om året ?
Är orsaken till att den startar alltid och sällan nått med kedjan ?
För hårt spänd kedja ger ju lätt bekymmer......

Citat:
Senast godkända besiktning 2017-10-11
Nästa besiktning senast 2019-10-31
Följande brister finns konstaterade för åtgärd
KEDJA (6.1.7) FELAKTIGT SPÄND
Noterad mätarställning
9903

https://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_Er_6F_84885040.htm?ca=15&w=3
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Han beskriver sin pärla som en specialmodell, pga ett klistermärke. Det är roligt också pga modellen som också är töntig

Okej.
Det kändes ändå som att han var lite medveten om att det är en lite mesig modell med tanke på att han benämner den som ”tjejhoj”.
Fast särskilt special är den såklart inte.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Någon som ställer upp och frågar honom exakt vad som menas med Doctor special?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Okej.
Det kändes ändå som att han var lite medveten om att det är en lite mesig modell med tanke på att han benämner den som ”tjejhoj”.
Fast särskilt special är den såklart inte.

Både insiktsfull OCH storvulen på samma gång!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Nu var Suzukin såld visst.
Nästa gång ni ska kränga en hoj så dra på lite #46 klibbor!!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Okej.
Det kändes ändå som att han var lite medveten om att det är en lite mesig modell med tanke på att han benämner den som ”tjejhoj”.
Fast särskilt special är den såklart inte.

Därav mitt LoL
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top