Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Köp den, kör X- antal mil tills den rasar och sälj resterna i delar. Milpeng i Innova-klass.
 
kör X- antal mil tills den rasar
Kan en Hayabusa rasa..?
De är väl nästan som en Honda Blackbird i kvalitet och livslängd. Och vi väntar fortfarande på hur långt en Honda Blackbird kan gå. De första årsmodellerna av Blackbird har ju inte börjat rasa ännu, fast de kom 1996.
 
11000 mil är väl närmast att anse som inkörd
 
https://www.blocket.se/stockholm/FYND__KTM_Avgassystem_78869725.htm?aw=1

Den siste optimisten är inte född. 9400kr för ett original avgas...

https://www.blocket.se/stockholm/Akrapovic_78867426.htm?aw=1

Akra har folk lärt sig är bra....


Totalt nypris värde: +14865:-
Ditt pris: 9400:-
Du tjänar: ca 6000kr.

När får jag mina 6000kr?
Får pengar av att bara läsa en annons!:banana
Eller får jag 6000kr så man köper avgassystemet för 3400kr? Det är mer rimligt i så fall.
 
https://www.blocket.se/stockholm/FYND__KTM_Avgassystem_78869725.htm?aw=1

Den siste optimisten är inte född. 9400kr för ett original avgas...

https://www.blocket.se/stockholm/Akrapovic_78867426.htm?aw=1

Akra har folk lärt sig är bra....

Totalt nypris värde: +14865:-
Ditt pris: 9400:-
Du tjänar: ca 6000kr.

När får jag mina 6000kr?
Får pengar av att bara läsa en annons!:banana
Eller får jag 6000kr så man köper avgassystemet för 3400kr? Det är mer rimligt i så fall.

Även om man nu skulle se det på tjejvis (att man tjänar på att spendera pengar) så skiljer det ju 5485:- mellan annonspris och listpris. Alltså vore det rimligare att runda av det neråt, till ca 5000:- än till ca 6000:-.

Frågan är ju dessutom om det handlar om 3 eller 4 delar? Säljaren verkar själv lite osäker.

Avgas KTM.JPG
 
förklara, please

Undrar vad som är bra med den karakteristiska kardandriftskollapsen för den stackare som gör bort sig genom avslag under nedlägg...?[/QUOTE]

För oss noviser utan erfarenhet av kardan: Vad händer???
 
Undrar vad som är bra med den karakteristiska kardandriftskollapsen för den stackare som gör bort sig genom avslag under nedlägg...?

För oss noviser utan erfarenhet av kardan: Vad händer???[/QUOTE]

Ja den hissar ju vid påslag. Så tvärs om.
Du lägger ned hojen in i en kurva och allt är under kontroll. Sen kanske du tycker "aj fan det här gick visst lite fort" och som en reflex slår du av gasen. Och vips så har du en hoj som helt plötsligt beslutar sig för att dra ihop fjädringen bak. Det börjar som ett fotpinneskrap för att sedan bli mer skrapande av det mesta:crash

På ett ungefär!
 
Undrar vad som är bra med den karakteristiska kardandriftskollapsen för den stackare som gör bort sig genom avslag under nedlägg...?

För oss noviser utan erfarenhet av kardan: Vad händer???[/QUOTE]

Slutet av åttiotalet så introducerade BMW sin Paralever som effektivt neutraliserar hisseffekterna under acceleration. Övriga tillverkare följde med med olika varianter på temat, och från mitten av -90 talet är de negativa effekterna på köruppträdandet med kardanhojar borta.

Innan dess fick man så ut med att kardandriften påverkade fjädring och köruppträdande negativt.

Hiss under acceleration är på sin höjd irriterande, men motsatsen under avslag - när kardanmomentet inte längre håller hojen uppe och flytande är potentiellt farlig.

Alla visste på den tiden att man skall bromsa och göra klart inför en kurva, hålla stadig gas och gå på med mer när det är möjligt. Inte stor skillnad mot idag, men den som fegar mitt i en böj med en äldre kardanhoj kommer märka hur hojen "faller ihop" när framdrivningsmomentet inte länge håller hojen uppe.

En hoj som plötsligt tappar en tum markfrigång mitt i böjen, under nedlägg ger fantastiska upplevelser.

Erfarna piloter visst bättre än att släppa av, och om man ändå var tvungen gällde det att först räta upp hojen, och samtidigt hänga av (mer) för att kunna bibehålla en kurvradie som håller hojen kvar på rätt sida vägen.

Den som inte hade det i ryggmärgen utgjorde lätt dåtidens trista statistik. Allt var inte bättre förr.
 
För oss noviser utan erfarenhet av kardan: Vad händer???

Slutet av åttiotalet så introducerade BMW sin Paralever som effektivt neutraliserar hisseffekterna under acceleration. Övriga tillverkare följde med med olika varianter på temat, och från mitten av -90 talet är de negativa effekterna på köruppträdandet med kardanhojar borta.

Innan dess fick man så ut med att kardandriften påverkade fjädring och köruppträdande negativt.

Hiss under acceleration är på sin höjd irriterande, men motsatsen under avslag - när kardanmomentet inte längre håller hojen uppe och flytande är potentiellt farlig.

Alla visste på den tiden att man skall bromsa och göra klart inför en kurva, hålla stadig gas och gå på med mer när det är möjligt. Inte stor skillnad mot idag, men den som fegar mitt i en böj med en äldre kardanhoj kommer märka hur hojen "faller ihop" när framdrivningsmomentet inte länge håller hojen uppe.

En hoj som plötsligt tappar en tum markfrigång mitt i böjen, under nedlägg ger fantastiska upplevelser.

Erfarna piloter visst bättre än att släppa av, och om man ändå var tvungen gällde det att först räta upp hojen, och samtidigt hänga av (mer) för att kunna bibehålla en kurvradie som håller hojen kvar på rätt sida vägen.

Den som inte hade det i ryggmärgen utgjorde lätt dåtidens trista statistik. Allt var inte bättre förr.[/QUOTE]Jag har inte märkt av nån hisseffekt på min xs750.. måste nog göra lite empiriska undersökningar i kurvorna i sommar.
 
Jag har inte märkt av nån hisseffekt på min xs750.. måste nog göra lite empiriska undersökningar i kurvorna i sommar.

Den finns där, men är maskerad på tre sätt:

En lång swing som mildrar reaktionerna.

Stötdämpare med kort slag/kort fjädringsväg.

Men, framförallt en sinnrikt konstruerad kardan som inte har de traditionella dubbla kardanknutarna fram och bak för att klara ut de horisontella rörelserna vid in- och utfjädring.
Istället är kraftöverföringen byggd med en "CV-joint" av tripod-typ. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Constant-velocity_joint

Hela drivlinan bakom utgående axel är inte bara designad av Porsche Consult / Getrag utan faktiskt även byggd av Tyska Getrag. Allt efter växellådan = vinkelväxel, CV-joint, kardan och kardanrör samt slutväxel tillverkades löpande i Tyskland och flögs som en monterad enhet till Japan för att bara smaffas in i hojen på linan i Japan.

Systemet funkar så bra att dagens XTZ 1200 har samma upplägg, men jag vet inte om man nu gör allt inhouse, eller fortfarande köper färdiga komponenter för montering.
 
Den finns där, men är maskerad på tre sätt:

En lång swing som mildrar reaktionerna.

Stötdämpare med kort slag/kort fjädringsväg.

Men, framförallt en sinnrikt konstruerad kardan som inte har de traditionella dubbla kardanknutarna fram och bak för att klara ut de horisontella rörelserna vid in- och utfjädring.
Istället är kraftöverföringen byggd med en "CV-joint" av tripod-typ. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Constant-velocity_joint

Hela drivlinan bakom utgående axel är inte bara designad av Porsche Consult / Getrag utan faktiskt även byggd av Tyska Getrag. Allt efter växellådan = vinkelväxel, CV-joint, kardan och kardanrör samt slutväxel tillverkades löpande i Tyskland och flögs som en monterad enhet till Japan för att bara smaffas in i hojen på linan i Japan.

Systemet funkar så bra att dagens XTZ 1200 har samma upplägg, men jag vet inte om man nu gör allt inhouse, eller fortfarande köper färdiga komponenter för montering.
Det var ungefär det jag ville komma fram till.. :) visste faktiskt inte att den även var tillverkad i tüskland, trodde åtminstone mitsui fick baka ihop den. Man lär sig nåt nytt varje dag!
 
Back
Top