Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Fullkomligt historielös, jag känner att livet blir lättare så. :hihi
Men, jag undrade verkligen var stuket kom ifrån. :p Att någon svensk tillverkade kittet förstod jag, men någonstans måste ju hans inspiration att bygga ett kit komma ifrån. USA är stort och smaklöst så det är ju inte helt oväntat att det kom därifrån. :D

Pfft, tänk dig att åka på en Muscle Machine med jeansväst, kåbbåjstövlar och ishockeyfrisyr. Blir inte mycket hårdare än så. :fakta
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ett unikt helsvenskt ombyggnadskit, dock lite lätt kopia på ett amerikanskt. Inte så attraktiv med dagens mått mätt, men svinhårdast på sin tid.

Seriöst, hur historielösa är ni egentligen?

Grymt, tydligen. MM-karosserna var verkligen cutting edge när dom kom, och lyfte på något sätt hela (vår del av...) Sverige ett snäpp. Tänk att VI kunde få fram sådant!
Tänk att vi kunde exportera utomlands!

Detta var sååå tvärtom i ett uppluckrat DDR-Sverige där vi dammsög världen efter balla grejer som var lackat i candy eller mirra. Uttrycket "direktimporterat" höjde faktiskt värdet på den tiden - istället för att som 20 år senare dra igång red alert-larmet hos alla och envar, samt aktivera järntaxan hos försäkringsbolagen.

Annan värld, helt klart. Den utannonserade MM-Hondan är... ...eh... ...extra unik eftersom det är ett kit till 750K/dubbelkamsHondan.

Vid det taget hade helt klart Kaliforniasolen passerat zenit över Burseryd, Småland och i vart fall jag har aldrig sett någon sådan variant tidigare.

Man kan spekulera lite. Då, på schuttiotalet var en MM-kaross ett bra sätt att piffa upp en lite trist enkelkamshonda som blivit akterseglad av Kawas 900. Plötsligt kunde man vrida bort fokus från de 25 hästarna som skiljde, och ändå vara ballast i byn.

Några MM-Kawasakis syntes aldrig till. Vill man göra något med dom så åkte man till hålet i väggen och köpte Rickmanram av Olle Larsson. *Booom* så var ordningen återställd igen...

Samma sak med de mindre attraktiva CB 500orna: På med en MM-kaross, borra till 550 och stoppa in ett par kammar som begränsade det användbara effektområdet till ett minimum så var man beundransvärd igen. "Lägre vikt" var ett viktigt argument när man lade på en MM-kaross, men stor del av denna "låga vikt" kom sig av att man knappt fick med sig något bränsle.
Oh ja! Ett skrikigt 4-1 system ingick ju i det som måste göras. Gärna ett där rören gick lite i kors och med en slags "collector" som hängde ner under och i praktiken begränsade kurvtagningsförmågan rejält.

Oh happy days! Dessa oskuldsfulla, naiva år - som var så balla och rätt just då.
Som association till Muscle Machine så swishar Colorod förbi, Björklund höll fortfarande igång sitt imperie av motormagasin, Sture Torngren startade sitt Wheels och gav oss alla med sin oförtröttliga kamp SFRO!

...Muscle Machines karosser var nämligen så banbrytande och på tvärs med allt att bil- och customtidningarna uppmärksammade dem. Stort!

Så många historior som borde berättas, så mycket historia som borde sammanställas. Well well.

Jag hade gärna haft en MM-hoj! Självklart en 750 enkelkammare, borrad till 900cc och därmed berövad sin Hondatillförlitlighet. Ba' fö' att!


Unikt i det hela torde vara att själva bolaget - samma orgnummer! finns kvar.
Nu som ett fastighets-/förvaltningsbolag med säte i Smålandsstenar.
En smålänning kursar inte gärna när marknaden sviktar - han ställer om istället.

Senast jag kollade - men det var mer än 10 år sedan, så var dom underleverantörer till Svedbergs. Badrumstillverkaren, ni vet. Kanske med samma maskiner som producerade MM-karosserna, bara nya formar?

Faktum är att till och med originalskylten satt kvar där nere i Hällabäck kring 2010 eller så.
Kultträffen "Frostskadeträffen" hålls i trakterna, så jag kostade på mig att nosa upp de gamla produktionslokalerna.

Så, "en svensk klassiker" MM-karosserna.
Tack till "Tugge" som tog upp ämnet. Du lyckades skapa ännu ett "Alatalo-moment" - en av de saker som gör denna tråden så underhållande.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag köpte en Classic Bike 2007 som innehöll en jätteartikel om dessa kit och företaget. Kul läsning!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Oavsett så blöder fortfarade ögonen
Puuuh, äntligen så kan uttrycket att det var bättre förr negligeras. :)

Intressant story men kitet faller på samma plats som den fula abs-plastfronten som fanns till Volvo 140.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
https://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_r1_75144375.htm?ca=23_3&w=3

Med lite velande fram och tillbaks så har jag bestämt mig för och sälja min r1.
En jätte fin cykel som går som bara den.
Pedantisk skött och regelbundet servad.
Finns power commander installerad på den och alarm.
Mätarställning 25983
Krashpuckar
Besiktad till 2019-06-30
Provkörning sker med kortet i min hand , lagd hoj är köpt hoj för utsatt pris!
Viss prutmon finns men helst på plats.

1# R1-2005 blå sidokåpa höger sida
2# R1-2004 blå sidokåpa vänster sida
3# R1-2004 blå tank
4# R1-2005 blå/grå fälgar som endast satt på den grå R1 2005


antagligen ihopplockad & vurpad hoj för 55 lappar.. jo tjena
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Har väl vart så att man försäkrar efter originaleffekten de senaste 10 åren...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top