Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Jag brukar ställa cykeln på sidostödet med framdäcket mot lämmen och sen spänner jag ett band från styrkronan eller styret på andra sidan snett framåt. När stödet har lyfts en bit spänner jag motsvarande på vänster sida och drar lite till på höger så cykeln står rakt. Avslutar med ett band från vänster till höger bakre hörn via bakhjulet så jag inte har lasten dikt mot lämmen
Är det något i det här jag borde ändra på?
Precis samma här. 👍

Aktionen avslutad så blev i runda slängar 183000:- med avgifter för ett vrak😱😖

Men äsch, vi kan väl balansera upp det här lite granna:

Det är verkligen en hiskelig summa för det som syns i bild, men då skall man veta att Mannerstedts Storqvarnor var så sanslöst banbrytande.
Både i tekniska lösningar, men framför i materialval och legeringar.

"Spaceage" fanns inte på 1930-talet, men flygindustri fanns det, och upprustning i vissa delar av världen.

Det var inte så att Husqvarna och Mannerstedt använde sig av "flygplansteknologi" för att skapa den tidens supervassa tävlingsmotorer.

Det var tvärtom flygindustrin som mycket intresserat följde vad Svenskarna tog sig för och försökte tar reda på så mycket som möjligt kring Husqvarnas experimenterande med exotiska material.

Mannerstedt levde och var vital långt in på 80-talet. Här i en intervju från 1985:

Inte illa av en kille som räjsade så skjortan stod rakt ut bara några år efter det att första världskriget tog slut...

Hursomhelst; priset kan verka bisarrt och många delar saknas. Men, det är nästan ett rullande chassi och den har en identitet samt matchande nummer.
Typ som en enhörning, liksom

Nu till det verkligt unika:

Framsynta män har under decennier samlat delar, memorabilia och rent av Folke Mannerstedts originalritningar till dessa fantastiska Storqvarnor!

Det går att hitta delar, det går att nytillverka delar efter ursprungsspecifikationer!

Det återstår att se om just denna köparen går iand med uppdraget, men det är ett spännande projekt som vi kanske får se och höra om 5 eller 10 år...?

Hur som helst är jag oändligt tacksam att någon hellre lägger sina pengar på att försöka bevara en flisa av svensk MC- och industrihistoria - än att lägga sina pengar på en lägenhet i Marbella.

Last edited:

Det är verkligen en hiskelig summa för det som syns i bild, men då skall man veta att Mannerstedts Storqvarnor var så sanslöst banbrytande.

"Spaceage" fanns inte på 1930-talet, men flygindustri fanns det, och upprustning i vissa delar av världen.

Det var inte så att Husqvarna och Mannerstedt använde sig av "flygplansteknologi" för att skapa den tidens supervassa tävlingsmotorer.

Det var tvärtom flygindustrin som mycket intresserat följde vad Svenskarna tog sig för och försökte tar reda på så mycket som möjligt kring Husqvarnas experimenterande med exotiska material.

Mannerstedt levde och var vital långt in på 80-talet. Här i en intervju från 1985:

Inte illa av en kille som räjsade så skjortan stod rakt ut bara några år efter det att första världskriget tog slut...

Hursomhelst; priset kan verka bisarrt och många delar saknas. Men, det är nästan ett rullande chassi och den har en identitet samt matchande nummer.

Framsynta män har under decennier samlat delar, memorabilia och rent av Folke Mannerstedts originalritningar till dessa fantastiska Storqvarnor!

Det går att hitta delar, det går att nytillverka delar efter ursprungsspecifikationer!

Det återstår att se om just denna köparen går iand med uppdraget, men det är ett spännande projekt som vi kanske får se och höra om 5 eller 10 år...?

Hur som helst är jag oändligt tacksam att någon hellre lägger sina pengar på att försöka bevara en flisa av svensk MC- och industrihistoria - än att lägga sina pengar på en lägenhet i Marbella.
Håller med.
Jag beundrar dom som har förmågan att överblicka vidden av projektet, och faktiskt ”ro iland” det.
Jag löser inte det på objekt som dessa, så tacksamt att jag kanske får rida på vågen av att ta del av slutresultatet.

När jag lumpade på F21 hade jag ett befäl som renoverade veteranmotorcyklar, jag har för mig han hade en storhusqarna, men är dom så jäkla ovanliga så blir jag osäker....

Hojen som gick på auktion är en föregångare till Husqvarnas racingmaskiner från den kortlivade perioden 1932-1935.
Till säsongen 1935 summerades erfarenheterna i en i princip helt nykonstruerad motor, förändrad ram osv.
Den enda fabriksracer som såldes till en privatförare leverarades till Österrike, här den klassiska leveransbilden med en poserande Mannerstedt i samband med leveransen.

1752647292545.png

Just den hojen finns i dag i Neckarsulm, på DEUTSCHES MOTORRADMUSEUM, https://demomu.de/
Tyvärr havererade den lite på Hockenheim i fjol, renovering pågår.

1752647387846.png

I väntan på renoveringens färdigställande kan man ju avnjuta 1935 års gjuteritekniska landvinningar med ingjutna ventilsäten.
Snittmodellen är resultatet av många års hård racing och sannolikt har även en sprucken vevstake haft viss inverkan...
1752647467108.png

För egen del hade jag mer tur när ventilen gick av i Kumla i maj i år.
Renovering pågår.
1752647673549.png

Målet är att snart smäller och brakar det igen med det omisskännliga ljudet av en megafonförsedd 500cc twin.

Trots att Husqvarna officiellt lade ner sin racingverksamhet fortsatte förare och mekaniker att förfina tekniken och plocka ut mer effekt under ett par år.
Men det, det är en annan historia...

Många fel på en gång.

Lite grann - men lite kul udda hoj ändå, för småpengar, om man vill ha ett projekt.

Elfelet är förmodligen hyfsat enkelt fixat om man har lite kunskap och en multimeter.

Jag hjälpte en kompis med en likadan Buell med liknande problem för några år sedan. Där var felet att isoleringen på kabeln till soppapumpen nötts inuti tanken så att den låg och kortslöt. Tydligen ett rätt vanligt fel på den här modellen. Lätt fixat när man väl fick loss pumpen, men vägen dit var lite meckigt. Man kan testa om det är samma fel på objektet i annonsen genom att rycka isär kontakten till pumpen.

Sedan är det ju normal amerikansk kvalitet på prylarna, med allt vad det innebär.

Hojen som gick på auktion är en föregångare till Husqvarnas racingmaskiner från den kortlivade perioden 1932-1935.
Till säsongen 1935 summerades erfarenheterna i en i princip helt nykonstruerad motor, förändrad ram osv.
Den enda fabriksracer som såldes till en privatförare leverarades till Österrike, här den klassiska leveransbilden med en poserande Mannerstedt i samband med leveransen.

View attachment 518358

Just den hojen finns i dag i Neckarsulm, på DEUTSCHES MOTORRADMUSEUM, https://demomu.de/
Tyvärr havererade den lite på Hockenheim i fjol, renovering pågår.

View attachment 518359

I väntan på renoveringens färdigställande kan man ju avnjuta 1935 års gjuteritekniska landvinningar med ingjutna ventilsäten.
Snittmodellen är resultatet av många års hård racing och sannolikt har även en sprucken vevstake haft viss inverkan...
View attachment 518360

För egen del hade jag mer tur när ventilen gick av i Kumla i maj i år.
Renovering pågår.
View attachment 518361

Målet är att snart smäller och brakar det igen med det omisskännliga ljudet av en megafonförsedd 500cc twin.

Trots att Husqvarna officiellt lade ner sin racingverksamhet fortsatte förare och mekaniker att förfina tekniken och plocka ut mer effekt under ett par år.
Men det, det är en annan historia...

Där ser man!
Kanske inte direkt från hästens mun, men en liten whiff från stallet i varje fall - där det meckas och körs med klassiska Husqvarnor.

Fortfarande nyfiken på vem som ropade hem projektet i aktionen.
Utlänning? Kändis? Ny förmåga på väg in i vansinnet...?

Den som lever får kanske se.

Utdöende nostalgi blir dyrare och dyrare... När vi gamlingar dött ut så lär det finnas annat på marknaden till hutlösa priser. Själv hade jag en ny Zündapp KS50 -76 samt en KS125 -79. Screenshot_20250718_190154_Facebook.jpg

09cc35c57426f672f4631709cff10f3c.jpg

Tammer köpte den.

Med vänlig hälsning,
Kvinnliga armar😄

Tack!
Men det verkar vara för många varningstecken här, den är tydligen jättefarlig, helt vild och ohanterlig, vilket gör att man i princip dör direkt om man ens tittar på den.
Och han kanske har kört med olja från Biltema i den, eller ett oljefilter från en bil?
Allting sammantaget gör att jag vacklar...just på grund av att jag inte vill ta mig an okända eller farliga saker.
Med det sagt så hör jag av mig ikväll, efter den obligatoriska beslutswhiskeyn :giggle: 🥃
Ascoola. Har haft två.

Ännu en som drömde om mer fritid…men det liksom aldrig blev av att komma iväg på mc-rundorna man hoppades man skulle hinna med?

Men bortsett från årsmodellen, endast 118 mil?
Någon som är intresserad av en splitter ny hoj, men inte har pengar till en?
Då är detta ett guldläge.
Hade jag själv varit på jakt efter en nyare hoj, eller möjlighet att hysa en till hoj så hade jag nog kollat denna.

Ännu en som drömde om mer fritid…men det liksom aldrig blev av att komma iväg på mc-rundorna man hoppades man skulle hinna med?

Hade jag själv varit på jakt efter en nyare hoj, eller möjlighet att hysa en till hoj så hade jag nog kollat denna.

Köpte 2020 en -07 med 620 mil och originaldäcken kvar. Frugan som övningskörde några år men gav upp. Hojen kvar i varmgarage. Jag fick göra första riktiga servicen (och byta däck) och har nu precis gjort andra vid dryga 1100 mil.

Prisvärt för en ny hoj!

Med vänlig hälsning,

Perfekt till personen som fu delade på Versys 650 eller någon BMW i tråden om hoj o utrustning

Back