Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Den där hade jag gärna ställt in i mitt garage. Skulle förmodligen vara hyfsat lätt att få ordning på den, men vissa verkar tro att även 40 år gamla hojar ska vara som nya.
Jo. Det där har jag varit med om ett par gånger på 80-talare som stått ett tag. Dels är det ju inte varken raketvetenskap eller ruinerande att byta koppling om det behövs (man behöver inte ens tömma oljan), men åtminstone i mitt fall så ordnade det upp sig av sig själv.
Sen om det är växellådan. Huga, det är en bit in det.
 
Där har vi någon som:

A: aldrig tidigare råkat ut för en ihopklibbad koppling

B: inte gillar att köra tom släpkärra.
Det gick inte att växla upp heller.
…eftersom man behöver komma upp i 5-6 km/tim först.

Visst det kan vara detta. Jag har aldrig hört talas om koppling eller växellåda som inte fungerar på en sån gammelkawa.
 
Jo. Det där har jag varit med om ett par gånger på 80-talare som stått ett tag. Dels är det ju inte varken raketvetenskap eller ruinerande att byta koppling om det behövs (man behöver inte ens tömma oljan), men åtminstone i mitt fall så ordnade det upp sig av sig själv.
Sen om det är växellådan. Huga, det är en bit in det.
Har lamellerna klibbat ihop så startar jag motorn, rullar lite, smyger i ettan, kör med kopplingen indragen tills lamellerna släpper.
Funkar alltid.
 
Mitt minne som inte alltid är att lita på säger att kmx 230 fanns att köpa i Sverige. Förmodligen ganska ovanliga de också


KDX, väl? Lättenduro i stil med Suzuki PE och Hondas MR-serie.

KMX var mer fortsättningen på 70-talets KE-serie, som i vart fall såldes här som 125or.
Fanns i grön candy. Har man sett en kommer man ihåg den.
 
När man maxar utnyttjandet av antal tecken i annonsen :hihi

Det var en solig vårdag 2021 när jag hämtade ut min Yamaha Tracer 9 GT. Den stod där på butikens framsida, glänsande och redo för nya äventyr. Från den dagen har vi tillsammans erövrat vägar och utforskat landskap, och varje mil har varit en njutning. Men nu är det dags att låta någon annan ta över denna fantastiska resa.

Den här Tracer 9 GT:n har fått all kärlek den förtjänar. Full servicehistorik är självklart – varje oljebyte, varje justering har skötts minutiöst hos Yamaha Center i Helsingborg och seneste år hos lillemanns Mc i Lund. Den har också alltid stått i garage, dag som natt, skyddad från väder och vind. Jag har sett till att utrusta den med det allra bästa för att göra körningen ännu säkrare och roligare. Crashbars från Hepco-Becker har skyddat motorcykeln genom våra mest utmanande stunder. Puig-bellyn har inte bara förbättrat aerodynamiken, utan också gett ett sportigt utseende. Extra dimljus har lyst upp vägarna under sena kvällar, och näbben/fendern har gett Tracer 9 GT en aggressiv och unik look.

För att ge extra grepp och skydd har jag också monterat tankpads och tankgrepp, som har gjort varje kurva och manöver till en fröjd. När jag kör har jag haft tre olika kåpor att välja mellan – originalkåpan för de klassiska dagarna och touringkåpan från MRA för när jag vill ha lite extra attityd samt sportkåpa i varma sommardagar. Och komforten har aldrig varit ett problem, tack vare det speciella komfortsätet som håller mig avslappnad även på de längsta turerna.
Topboxen samt sidoväskorna har varit trogna följeslagare, perfekt för att bära med sig allt som behövs för en helg på vägarna men även på långa resor. I juni genomgick motorcykeln sin 1000-mils service, så den är i toppskick. Nya Bridgestone-däck har jag också satt på (September) och de har knappt hunnit rulla 70 kilometer. Du får också sinnesro med garantin som sträcker sig ända till juni 2026 – trygghet för många fler äventyr framöver. Denna Yamaha Tracer 9 GT är mer än bara en motorcykel för mig, den är en del av min historia. Nu är det din tur att skriva nästa kapitel. Är du redo för äventyret? Kontakta mig gärna för att höra mer. Din nästa stora resa väntar ;)

 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top