Dagens bild

Det råkade väl inte vara Motul's helsyntetiska Esterolja i hojen ?
Helt ärligt så har jag ingen aning om vad man har gjort på verkstaden?
Men det är en motor med torrsump, så det kanske är så att uteblivet oljebyte efter några år ger dessa fenomen i oljetanken?
Lite intressant i alla fall, det var ca en deciliter vatten som i princip såg drickbart ut!

Helt ärligt så har jag ingen aning om vad man har gjort på verkstaden?
Men det är en motor med torrsump, så det kanske är så att uteblivet oljebyte efter några år ger dessa fenomen i oljetanken?
Lite intressant i alla fall, det var ca en deciliter vatten som i princip såg drickbart ut!
Det är ju så att bensinen förbränns till i huvuddelen H2O=vattenånga samt CO2 och lite CO, gaser. Lite av vattenångan och gaserna läcker ju igenom kolvringarna och ner i vevhuset. Gaserna går ut genom vevhusavluftningen men är oljan, vevhuset kallt, under 100C så borde ju en del vattenånga kunna kondenseras till vatten på botten av vevhuset vid start och pumpas till oljetanken. Är sedan oljeuttaget i oljetanken en bit upp från botten för undvika pumpa "bottenskiten" in i motorlagren så borde det ju bli så att när man tömmer oljetanken via bottenpluggen, ja då borde det finnas och tydligen finns möjlighet tappa av "rent" vatten.
Men vad Vet jag. Ingenting. :huvet Har aldrig haft hoj med torrsump !

Last edited:
Skönt med fredag, och det ligger paket på bron.....från CMS!
Ännu en episk farkost ska livslängdsförlängas, och luftas på trevliga turer till sommaren.
Jag tänker så i alla fall, så får vi se om det funkar i slutänden men förutsättningarna har helt klart förbättrats!
Trevlig fredag på er!

Gyro_1.jpeg

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back