Dagens bild

Velade lite om dagens tur, men sen insåg jag att jag behöver M14X2 gängstång och det hyfsat snabbt till paraskytteprojektet jag är inblandad i. Tidplanen var att vara klar till EM i oktober men den tidplanen sprack och ändrades snabbt till att vara klar till en tävling i Rovaniemi om två helger tror jag eller så är det nästa helg.

Var finns M14 gängstång i närheten, jo på Motonet så det blev en tur till Torneo mestadels på grus. Sen vidare till Töre via Kukkola och Kamlunge detta för att låna en M14 gängtapp och ett lättringsverktyg av en kompis. Sen körde jag hem för Töre över Talljärv för att få köra mer grus.

20250706_145016.jpg20250706_144236.jpg
 
221241eae1bff169ea51db9dfb4ce55f.jpg


22.02 och två timmars körning kvar.


Med vänlig hälsning,
 
Han har varit hemma. ;)


Long distance. Ett respektabelt pris! :hej
1751926497119.png

Som vanligt har du koll! En större sak i närheten handlade om Black Sabbath.
Men i Penkridge, där jag var, pratades det om en av dina kompisar som ska bl.a. ta motorcykel på tåget till Rovaniemi för att fortsätta till Nordkap. Sedan sträckköra till Gibraltar. :fakta
 
View attachment 517944

Som vanligt har du koll! En större sak i närheten handlade om Black Sabbath.
Men i Penkridge, där jag var, pratades det om en av dina kompisar som ska bl.a. ta motorcykel på tåget till Rovaniemi för att fortsätta till Nordkap. Sedan sträckköra till Gibraltar. :fakta


NG 72. En verklig utmaning.
72 timmar diagonalt över kontinenten.
Körningen ägs och certifieras av IBA Finland. Men inte nonstop!

Många, många har blivit nekade av IBA Finland - främst på grund av överhastighet och att dom inte förstått reglerna. Andra för att dom startat när det passar dem, utan planering - och sedan prickat rusningarna i både Stockholm och Hamburg, varefter dom gjort misstaget att köra närmsta vägen över Paris. Bye bye tidsfönster.

Engelsmännen gjorde en beryktad gruppkörning för typ 10 år sedan där samtliga deltagare blev underkända.
Lite spända relationer efter det. Många tankkvitton down the drain. Tillsammans med stålar, tid och material.

Men, det går att göra! En svensk har gjort den mest disciplinerade Nordkapskörningen ever: Stockholm - Nordkap - Gibraltar - Stockholm inom 144 timmar. Eftersom han lade start och stopp i Stockholm så räknas den inte som en NG72 x 2 men den certifierade som en SS 6000: alltså en SaddleSore 1000 per dygn i 6 dagar. En svensk som mycket diskret kliver in här på SH emellanåt och sprider visdom.

Värst i Europa? Nej, det är såklart Finnarna. Dom har flera medlemmar som gjort 30/30th.

30 dygn med 1000 mileskörningar back to back. Känn känslan av att sitta i sadeln en månad och logga minst 1.609 km varje dygn. ...och finna tid för service och underhåll, byta däck, avhjälpa fel.

Och, när man inser att inga vägar får köras 2 ggr i samma riktning så fattar man det herkuliska planeringsarbetet som ligger bakom en godkänd 30/30th.
Det blir ont om snabba vägar utan stau och vägarbeten redan efter 14 dagar.

Nå, sorry för utvikningen.
Var det John du pratade med?
Forever Young - han har alltid ett nytt projekt i kikaren.
 
NG 72. En verklig utmaning.
72 timmar diagonalt över kontinenten.
Körningen ägs och certifieras av IBA Finland. Men inte nonstop!

Många, många har blivit nekade av IBA Finland - främst på grund av överhastighet och att dom inte förstått reglerna. Andra för att dom startat när det passar dem, utan planering - och sedan prickat rusningarna i både Stockholm och Hamburg, varefter dom gjort misstaget att köra närmsta vägen över Paris. Bye bye tidsfönster.

Engelsmännen gjorde en beryktad gruppkörning för typ 10 år sedan där samtliga deltagare blev underkända.
Lite spända relationer efter det. Många tankkvitton down the drain. Tillsammans med stålar, tid och material.

Men, det går att göra! En svensk har gjort den mest disciplinerade Nordkapskörningen ever: Stockholm - Nordkap - Gibraltar - Stockholm inom 144 timmar. Eftersom han lade start och stopp i Stockholm så räknas den inte som en NG72 x 2 men den certifierade som en SS 6000: alltså en SaddleSore 1000 per dygn i 6 dagar. En svensk som mycket diskret kliver in här på SH emellanåt och sprider visdom.

Värst i Europa? Nej, det är såklart Finnarna. Dom har flera medlemmar som gjort 30/30th.

30 dygn med 1000 mileskörningar back to back. Känn känslan av att sitta i sadeln en månad och logga minst 1.609 km varje dygn. ...och finna tid för service och underhåll, byta däck, avhjälpa fel.

Och, när man inser att inga vägar får köras 2 ggr i samma riktning så fattar man det herkuliska planeringsarbetet som ligger bakom en godkänd 30/30th.
Det blir ont om snabba vägar utan stau och vägarbeten redan efter 14 dagar.

Nå, sorry för utvikningen.
Var det John du pratade med?
Forever Young - han har alltid ett nytt projekt i kikaren.

Det var inte John jag pratade med. Mötte honom och Sonia på norska träffen ett år, de var på väg till Murmansk. Nu kommer jag inte ihåg namn men en av de som arrangerade hade varit till Nordkap för inte så länge sedan, med John. Där har jag inte varit, däremot EUs nordligaste punkt.
Nåväl nu kollade jag med min kamrat och John var där med en T140 med sidvagn och barnbarn. Tack vare min erfarenhet av bärgning och däcksverkstad kom jag så sent så jag missade honom.

1751954370222.png
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top