Dagens bild

Testkörning av ekerhjulen, och det gick bra. Träffade ett gäng från Luleå på Brännaberget som körde "färjeturen" Avan, Rödupp och Boheden. Sen bar det iväg norrut förbi polcirkeln.

20230819_194619.jpg

Mälaren runt blev för mycket för Busan.
Batteriet valde att ge upp efter klaffbron i Södertälje. Kändes som 2 miljoner hojar bakom som jag hoppas fick en kanondag. För mig blev det tack och godnatt tyvärr?. Mycket trevlig chaufför från Assistanskåren i Södertälje som jag vill ge stort kred till?.

Bifogat

• IMG_4337.jpeg
    IMG_4337.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 32
Körde ”kraftens väg”, en fin tur som innebär besök av samtliga 10 vattenkraftstationer efter Luleå älv.
Så start i Boden, och slutdestinationen vid vägs ände i Ritsem.
Väldigt vacker miljö, och imponerande byggen.
Dessutom hade vi tur med vädret.

IMG_7429.jpeg

IMG_7443.jpeg

Tankarna åker också till den mytomspunna Vietaskuppen.
Min farfars bror vad med i det arbetslaget, och det var intressant att höra hans tankar från den tiden.
Och att få tända en bastu med lite näver, sådär så att det ryker in lite lagomt…

IMG_7512.jpeg

Det fick bli en förlägning av helgen med en dag, på grund av otjänligt väder.
Otjänligt och orimligt att sitta inlåst i en kontorsmiljö tänker jag.
Så då blev det hemåt genom vackra Tornedalen, och det obligatoriska besöket av Holgers Traktormuseum.
Tror det är ca 200 traktorer, kranar, grävare mm att avnjuta, samt en hel del annat från en svunnen tid finns att beskåda.
Bra väder och rejält med tid rekommenderas, för han vill gärna starta några stycken och prata lite om hur dom var att hantera.

Holger_1.jpg

Körde ”kraftens väg”, en fin tur som innebär besök av samtliga 10 vattenkraftstationer efter Luleå älv.
Så start i Boden, och slutdestinationen vid vägs ände i Ritsem.
Väldigt vacker miljö, och imponerande byggen.
Dessutom hade vi tur med vädret.

View attachment 488604

View attachment 488605

Tankarna åker också till den mytomspunna Vietaskuppen.
Min farfars bror vad med i det arbetslaget, och det var intressant att höra hans tankar från den tiden.
Och att få tända en bastu med lite näver, sådär så att det ryker in lite lagomt…

View attachment 488607
Det var 1971 ,tror det var ca en halv miljon som var till löneutbetalningarna.Tror det var den tidens största stöld till värdet.

Det fick bli en förlägning av helgen med en dag, på grund av otjänligt väder.
Otjänligt och orimligt att sitta inlåst i en kontorsmiljö tänker jag.
Så då blev det hemåt genom vackra Tornedalen, och det obligatoriska besöket av Holgers Traktormuseum.
Tror det är ca 200 traktorer, kranar, grävare mm att avnjuta, samt en hel del annat från en svunnen tid finns att beskåda.
Bra väder och rejält med tid rekommenderas, för han vill gärna starta några stycken och prata lite om hur dom var att hantera.

View attachment 488649
Man ska då komma ihåg att Holger sålde av ett hundratal traktorer för några år sen men har som sagt runt 200 kvar.

En lite udda körning ikväll, har utrustning för att kolla mobiltäckning på hojen. Utrustningen har fått åka på ställe den nog aldrig normalt kommer att åka till.
20230821_192232.jpg20230821_192315.jpg

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back